در گزارشی وبگاه اكسیوس مطرح شد

گوترش درباره ی پهپادهای ایرانی به شورای امینت نظر قطعی نداده است

گوترش درباره ی پهپادهای ایرانی به شورای امینت نظر قطعی نداده است سنج نیوز: تحلیلی آمریکایی می گوید در گزارش آتی دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره ی پایبندی ایران به توافق هسته ای، نظری قطعی در تایید ادعای قدرت های غربی در خصوص به کار رفتن پهپادهای جنگی ایرانی در جنگ روسیه مقابل اوکراین مطرح نشده است.



به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، وبگاه خبری-تحلیلی اکسیوس در گزارشی نوشت: گزارش آتی دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره ی پایبندی ایران به توافق هسته ای که اکسیوس آنرا رویت کرده است، برخلاف فشارها از طرف آمریکا و متحدان آن، ایران را به ارائه پهپادها به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین متهم نمی کند.

اکسیوس در ادامه این گزارش اشاره می کند: روسیه تا کنون سرسختانه و بطور موفقیت آمیزی تلاش نموده است که با ایستادگی در مقابل پافشاری غرب، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را از صدور مجور تحقیقات درباره ی ادعای ارائه این پهپادها از طرف ایران به روسیه منصرف کند. اظهار نظر گوترش درباره ی این مسئله در گزارش آتی اش به شورای امنیت، به هیچ وجه قطعی نیست.

در ادامه این گزارش آمده است: گوترش در گزارش به شورای امنیت، جزییات نامه هایی را که از نمایندگان آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و اوکراین در این زمینه دریافت کرده، شرح می دهد که در آنها استدلال شد است، ایران به شکلی «مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سند قانونی توافق هسته ای است»، این پهپادها را به روسیه داده. دبیرکل سازمان ملل همین طور مطرح کرده است که نامه هایی نیز از نمایندگان ایران و روسیه دریافت کرده که این اتهامات را رد کرده و تاکید می کند که حتی اگر ایران این پهپادها را به روسیه داده باشد، این اقدام ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست.

اکسیوس نوشت: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سند قانونی توافق هسته ای در سال ۲۰۱۵ است، کشورها مجاز نیستند موشک های بالستیک و پهپادهایی را که بردی بیش از ۳۰۰ کیلومتر و ظرفیت حملی بیش از ۵۰۰ کیلوگرم دارند، تا اکتبر ۲۰۲۳ به ایران انتقال دهند یا از آن دریافت نمایند. آمریکا و قدرت های اروپایی استدلالشان این است که این ممنوعیت شامل پهپادهای ایرانی هم می شود اما روسیه و ایران با این نظر مخالفند.

در بخش دیگری از این گزارش مطرح شد: طبق نامه هایی که توسط اکسیوس رویت شده است و طبق اظهارات منابع دیپلماتیک که مستقیما در جریان بوده اند، گوترش فعلا از ماه اکتبر میان استدلال های دو طرف بر سر اینکه آیا باید کارشناسان سازمان ملل را برای تحقیق درباره ی این مساله مامور کند یا نه، سرگردان است. آمریکا و قدرت های اروپایی خواهان تحقیقات سازمان ملل هستند اما روسیه می گوید که گوترش بدون تصمیم گیری شورای امنیت (که روسیه احتملا آنرا وتو خواهده کرد) اختیارات لازم را در حوزه صدور مجوز برای این اقدام ندارد.

گزارش اکسیوس می افزاید: این در حالیست که طبق گفته دو دیپلمات کشورهای غربی عضو شورای امنیت، مشاور حقوقی سازمان ملل و معاون امور سیاسی آن هر دو تایید نموده اند که گوترش اختیار اعزام کارشناسان را دارد و قبل از این نمونه های مشابهی در خاورمیانه وجود داشته اند. دیپلمات های غربی می گویند، روسیه گوترش و مشاوران او را تحت فشار قرار داده است تا دستور انجام شدن تحقیقات را ندهد و حتی تهدید کرده است که به همکاری اش در حوزه دیگر مسائل در رابطه با اوکراین، همچون کریدور گندم پایان می دهد.

در بخش پایانی گزارش این وبگاه خبری-تحلیلی آمده است: در نتیجه، گوترش هنوز دستور انجام شدن این تحقیقات را صادر نکرده است و در گزارش آتی اتش هیچ نتیجه گیری ای درباره ی موضوع پهپادها نمی نماید. وی در این گزارش بیان کرد که «دبیرخانه سازمان ملل درحال بررسی اطلاعات موجود است. هر گونه اکتشافاتی بطور مقتضی و طبق روال به شورای امنیت گزارش خواهد شد.»

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری این هفته اش در پی تکرار ادعای کمک های نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین، اظهار داشت: ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و بارها اعلام نموده ایم که راه حل این بحران انجام گفت وگوی سیاسی است.

کنعانی با تأکید بر این که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام نموده که به هیچ طرفی در جنگ و بحران اوکراین کمک تسلیحاتی و نظامی نکرده است، افزود: ایران همیشه تلاش نموده که از مناسبات و توانمندی های خود برای مساعدت با دو کشور برای رسیدن به راه حل سیاسی جهت حل بحران استفاده نماید و دراین زمینه آمادگی خودرا اعلام نموده و تلاش می کند مطرح کردن این ادعاها مقابل ایران و استمرار آنها با انگیزه ها و اهداف سیاسی صورت می گیرد و از طرف کشورهایی به انجام می رسد که خود مبادرت به ارسال سلاح به یک طرف این جنگ و بحران می کند. ما طرح این ادعاها را با انگیزه های سیاسی و با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشورها می دانیم.




1401/09/24
14:05:38
5.0 / 5
447
تگهای خبر: آمریكا , ایران , توافق هسته ای , حقوقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز