قالیباف:

هدف اصلی طرح مالیات بر خانه های خالی، مقابله با احتكار مسكن می باشد

هدف اصلی طرح مالیات بر خانه های خالی، مقابله با احتكار مسكن می باشد سنج نیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی هدف اصلی طرح مالیات بر خانه های خالی را مقابله با احتكار مسكن دانست.



به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با اشاره به تصویب طرح موسوم به «مالیات بر خانه های خالی» نوشت:

«ما در «بسته اقتصاد مردمی» تاکید داریم ریل گذاری شرایط کشور را بگونه ای تنظیم نماییم که مانع از کارهای مضر دلالان و سودجویان و سوداگران و محتکران و همه‌ی کسانی شویم که بخاطر منافع شخصی خودشان موجب لطمه خوردن به اقتصاد کشور و شرایط معیشتی میلیون ها نفر از مردم به خصوص محرومان و مستضعفان شده اند. قواعد و قوانین کشور باید به نفع مردم یعنی از تولیدکنندگان و کارگران و کارمندان و معلمان و پرستاران و سرمایه گذاران کارهای تولیدی و کارفرمایان قانون مدار اصلاح گردد و راحت طلبان و سودجویان و سفته بازان و رانت خواران و ویژه خواران نتوانند به ضربات خود به فضای اقتصادی کشور ادامه دهند.

محتکران مسکن هم از همین جنس هستند. اجاره های مسکن روز به روز با سرعتی سرسام آور افزایش می یابد و مردم با مشکلات ناگواری در تهیه‌ی مسکن مناسب روبرو هستند ولی عده ای سودجو میلیون ها واحد مسکن را احتکار کرده اند تا قیمت های بازار مسکن را بطور بی ضابطه و بی اساس بالا برند و از این شرایط خودساخته منتفع شوند. احتکار، غیر انسانی و ظالمانه است؛ اگر در شرایط سختی معیشت مردم صورت پذیرد، گناهی نابخشودنی خواهد بود. اگر کسانی در شرایط دشوار کرونا، ماسک و دستکش احتکار کنند و سلامت مردم را در خطر بیندازند از تمامی ابزارهای قضایی برای تغییر آن روند به نفع مردم استفاده خواهیم کرد.

حال در شرایطی که بعضی از مردم توان اجاره‌ی یک واحد مسکن حداقلی را هم ندارند، چگونه می توان به محتکران و سوداگران بازار مسکن اجازه داد تا آزادانه، شرایط معیشتی مردم را دشوار و دشوارتر کنند. ما باید در مقابل این عده‌ی معدود بایستیم. در همین راستا امروز اصلاح ماده‌ی ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم موسوم به طرح «مالیات بر خانه های خالی» در مجلس شورای اسلامی با رأی قاطع نمایندگان تصویب گردید تا محتکرانی که خانه هایشان را با هدف افزایش قیمت ها عرضه نمی کردند، مجبور به تغییر این رویه‌ی غیر انسانی و عرضه‌ی مسکن شوند. این قانون مشکل مسکن کشور را حل نخواهد کرد اما کار را برای محتکران مسکن سخت خواهدنمود و با شفاف سازی اطلاعات مقدمه ای خواهد شد برای اصلاحات ساختاری و کمک به طبقه‌ی متوسط و ضعیف جامعه. این اصلاحات زیرساختی به مرور و در صورتیکه به درستی اجرا شوند اساسا تاثیر مستقیم بر بهبود شرایط معیشتی خواهند داشت. هدف این طرح کسب درآمد برای دولت نیست و تنها هدف ما این است که مسکن های احتکار شده وارد بازار شود و تا حدی به کنترل قیمت در بازار مسکن کمک نماید.

در اختتام و بعنوان مهم ترین نکته این را هم عرض می کنم که شیوه‌ی اجرای این طرح بسیار مهم می باشد. چه بسا شیوه‌ی اجرای دقیق و قاطعانه‌ی این قانون به نفع مردم بعد از تایید شورای نگهبان از تصویب آن هم مهم تر باشد. دولت باید با جدیت این طرح را اجرا نماید و مجلس هم در اجرایی شدن آن با دقت نظارت کند و گزارش عملکرد را مرتب به مردم اطلاع رسانی کند. اگر هم در اجرا اشکالاتی در طرح دیده شد، باید با فوریت، اصلاحات لازم در قانون پیشنهاد شود.

ان شاء الله در راه تحقق اهداف بسته اقتصاد مردمی بتوانیم بطور ملموس و اثربخش گره از مشکلات معیشتی مردم باز نماییم.»





منبع:

1399/05/15
22:17:04
5.0 / 5
1864
تگهای خبر: اقتصاد , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز