سفیر ایران در مسقط:

روابط ایران و عمان مبتنی بر دوستی و اعتماد متقابل است

روابط ایران و عمان مبتنی بر دوستی و اعتماد متقابل است به گزارش سنج نیوز سفیر ایران در عمان با بیان این كه روابط تهران _مسقط در طول تاریخ از مرحله ای به مرحله بالاتر ارتقا یافته است و به لحاظ مشتركات فرهنگی، دینی، جغرافیائی و پیشینه تاریخی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است، اظهار داشت: این روابط مبتنی بر دوستی واعتماد متقابل است و در حال رشد در همه زمینه ها است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا مراسم بزرگداشت چهل و یكمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در عمان شامگاه یكشنبه با حضور مقام های كشوری و لشكری عمان، سفرا، دیپلمات ها و وابستگان نظامی دیگر كشورها، شخصیت های سیاسی و فرهنگی و ایرانیان مقیم عمان در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط انجام شد.
در این مراسم «علی بن مسعود السنیدی» نایب رئیس شورای عالی برنامه ریزی و وزیر صنعت و بازرگانی عمان بعنوان میهمان ویژه، مقام های عالی رتبه وزارت امور خارجه و برخی از نمایندگان مجالس شورا و دولت عمان، به نمایندگی از دولت عمان سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به «حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا نوری شاهرودی» سفیر جمهوری اسلامی ایران و سایر دیپلمات های ایرانی تبریك گفته و برای دولت و ملت ایران آرزوی موفقیت كردند.
در ادامه، سفیرجمهوری اسلامی ایران در عمان طی سخنانی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: بدون شك انقلاب اسلامی ایران حركتی در جهت نفی استبداد داخلی و سلطه خارجی و تحقق آزادی، عدالت و استقلال بوده، و توانسته با برقراری نظام «جمهوری اسلامی»، فصل جدیدی را بر اساس مشاركت و آراء مردم در جهت تحقق اراده ملی آغاز كند كه تا كنون این روند ادامه داشته است.
حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا نوری شاهرودی اشاره كرد: كسب استقلال واقعی سیاسی و برقراری مردمسالاری دینی، از مهمترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران است كه در سایه آن توانسته است فاكتورهای قابل توجهی را در رعایت و اجرای اصول مردمسالاری، اعطای حقوق سیاسی به شهروندان، حفظ عدالت جنسیتی همچون افزایش سهم و نقش زنان در مشاركت های اجتماعی، حفظ حقوق اقلیت ها، رشد علمی در حوزه های مختلف پزشكی، نانو، هسته ای و صنایع مختلف و فاصله گرفتن از اقتصاد تك محصولی وابسته به نفت، كاهش سهم آن در بودجه دولتی، تقویت بخش خصوصی و پشتیبانی از سرمایه گذاری خارجی ثبت كند.
وی ادامه داد: در همین چارچوب همچون دستاوردهای ارزشمندایران، برگزاری انتخابات آزاد و توجه به اصل مهم چرخش نخبگان با تاكید بر آراء مردم بوده است. در ایرانِ بعد از انقلاب حدود ۴۰ انتخابات ملی آزاد با مشاركت گسترده واجدان شرایط رأی دهی، برگزار شده است كه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان كه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۰ برگزار شد، آخرین آن بود.



این دیپلمات ارشد كشورمان در بخش دیگر از صحبت هایش به سیاست ایران در مورد تعامل با دیگر كشورهای همچون كشورهای منطقه اشاره نمود و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ادامه سیاست تعامل گرایانه خود با نظام بین الملل، همچنان در تلاش است در جهت تعمیق روابط بین الملل و حل مسائل پیچیده بین المللی و منطقه ای خصوصاً در منطقه پرتنش غرب آسیا با مشاركت جمعی عمل كند. مسائل و مشكلات جمعی، مشاركت جمعی را طلب می كند و در دنیای به هم پیوسته كنونی و منافع به هم گره خورده كشورها، تحقق منافع یك كشور بدون درنظر گرفتن و تحقق منافع دیگر كشورها امكانپذیر نیست. یكی از مشكلات مهم منطقه ما معضل تروریسم است كه جمهوری اسلامی ایران نقش اصلی در مبارزه با این پدیده شوم ایفا كرده و می كند ودر این راه هزینه های بشری سنگین را پرداخت كرده است.
سفیر ایران در مسقط در مورد روابط دو كشور نیز اظهار داشت: روابط بین دو كشور همسایه در طول تاریخ از مرحله ای به مرحله بالاتر ارتقاء یافته است و به لحاظ مشتركات فرهنگی، دینی، جغرافیائی و پیشینه تاریخی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. این روابط مبتنی بر دوستی واعتماد متقابل است و در حال رشد در همه زمینه هاست.
شاهروردی در همین راستا اشاره كرد: رایزنی و هماهنگی بین ایران و عمان درباب مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی به صورت مستمر و رو به جلو ادامه دارد. روابط اقتصادی و تجاری بین دو كشور در سال های گذشته وارد مرحله ای جدید شده است و افزایش حجم مبادلات بازرگانی بین دو كشور در نتیجه كوشش های انجام شده به سبب رهنمودهای سلطان قابوس ومقامات عالیرتبه سلطنت عمان صورت گرفته فلذا بر این اساس، ما اعتماد كامل داریم كه به علت رهبری سلطان قابوس روابط بین دو كشور تابحال به بالاترین سطح رسیده و با حكمت و رهبری اعلیحضرت سلطان هیثم بن طارق حفظه الله این روابط از این به بعد شاهد توسعه و شكوفایی فزاینده خواهد بود.
او همینطور اعلام نمود: هیجده اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی تابحال بین دو كشور برگزار شده و كمیته های مشترك در بخشهای مختلف به صورت مرتب و متناوب در حال برگزاری است.


شاهرودی در انتهای سخنان خود اظهار داشت: لازم می دانم ضمن یادی از اعلی حضرت سلطان قابوس سلطان فقید عمان كه سهم بزرگی در ارتقای روابط دو كشور داشتند، از " سلطان هیثم بن طارق" سلطان جدید و وزرای محترم و كلیه مسئولین محترم سلطنت عمان خصوصاً وزارت امورخارجه عمان كه در پیشبرد روابط دو كشور سهیم بوده اند، تشكر كنم.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، باتوجه به فوت سلطان قابوس، نمایندگی های خارجی مقیم مسقط كه این ایام روز ملی شان بود به احترام پادشاه فقید عمان، مراسم خودرا پس از چهلم این مقام عالی رتبه عمانی برگزار كردند .




منبع:

1398/12/05
14:09:02
5.0 / 5
4409
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , روابط , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز