مدیركل تدوین لوایح معاونت حقوقی قوه قضاییه:

بالغ بر 3 میلیون مهاجر در ایران زندگی می كنند

بالغ بر 3 میلیون مهاجر در ایران زندگی می كنند سنج نیوز: ایسنا/فارس بگفته مدیركل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه، الان نزدیك به سه میلیون مهاجر خصوصاً مهاجر افغان در ایران زندگی می كنند حال آنكه تنها یك میلیون نفر از آنها در سیستم قانونی، مجاز به سكونت هستند.


سید جعفر كاظم پور پنج شنبه یكم اسفند در كارگاه آموزشی دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان با موضوع كودك و نوجوانان متاثر از مهاجرت در شیراز، بیان كرد: مجموعه دوره های كارگاهی آموزش دادرسی ویژه اطفال از سال ها پیش در كشور شروع شده و حدودا ۳۰ دوره كاربردی تابحال تشكیل شده كه دوره اخیر آن به استان فارس اختصاص داده شده است.
او خاصیت متفاوت این كارگاه نسبت به كارگاه های دیگر را بررسی كودكان متاثر از مهاجرت یا اصطلاحا كودكان مهاجر عنوان نمود.
مدیركل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه افزود: در بررسی مهاجرین غیرقانونی، همیشه مباحث محرومیت از حقوق اجتماعی همچون اشتغال و بهداشت و تحصیل مطرح بوده است.
كاظم پور افزود: پدیده مهاجرت علاوه بر ایجاد اشكال در نظام سیاسی كشور، مهاجران را هم در معرض لطمه ها و محرومیت های اجتماعی قرار داده است.
او اشاره كرد: طی سال های اخیر نظام حقوقی و سیاسی ایران امتیازات بیشتری حتی به مهاجران غیرقانونی داده كه همچون آنها فرمان رهبری در خصوص بهره مندی كودكان مهاجر از امكانات تحصیلات دولتی است.
مدیركل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه اضافه كرد: حضور مهاجرین لطمه های قضایی را هم به وجود آورده كه همچون آنها منافع كودك است كه در بحث مهاجرت، آنها را در معرض لطمه قرار داده است.
كاظم پور به نوع حمایت دستگاه قضایی از پدیده مهاجران اشاره و افزود: صرف نظر از سكونت قانونی و غیرقانونی مهاجرین، دستگاه قضا با آنها بعنوان پدیده های انسانی برخورد می كند و مكلف به رعایت حقوق قانونی آنها خصوصاً در دادرسی اطفال است، برای اینكه كودك و نوجوان خاصیت های خاصی به لحاظ شخصیتی دارد و درك درستی نسبته به خیلی از پدیده ها ندارد، بنا بر این رسیدگی به بزهكاری، نقض قانون، بزه دیدگی و اتفاقاتی كه آنها را در معرض لطمه قرار می دهد، با حساسیت خاصی دنبال می شود.
او عنوان كرد: برگزاری دوره های آموزشی برای قضات، وكلا و مددكاران در امتداد ایجاد یك نگرش نو و تحول درباب دادرسی اطفال نسبت به اطفال و عدم همسان انگاشته شدن با بزرگسالان و برخورد متفاوت با آنها در نظام قضایی در دستور كار قرار گرفته و تجربه نیز نشان داده كه بعد از برگزاری این كارگاهها، نگاه جدیدی در نوع آرا، ارفاق و مساعدت ها توسط قضات نسبت به كودكان بیشتر می شود، چونكه شناخت عوامل زمینه ای ارتكاب جرم بیشتر می شود و قضات باتوجه به به این عوامل رای صادر می كنند.
مدیركل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی قوه قضاییه با اشاره به اینكه استان های تهران و كرمان به ترتیب بیشترین مهاجران را به خود اختصاص داده اند، اظهار داشت: ۷۰ درصد از مهاجران در ۵ استان كشور سكونت دارند و استان فارس در ردیف این استانها قرار ندارد.
كاظم پور همین طور با اشاره به اینكه پدیده مهاجرت یكسری لطمه هایی با خود به همراه دارد، اظهار داشت: نوع فرهنگ مهاجر در بحث میهمان و میزبان متفاوت و نیازهای مهاجر زیاد است و در مقابل ظرفیت سرویس دهی میزبان نسبت به میهمان محدود نیز است.
این مقام قضایی اشاره كرد: مهاجران از سه اصل اساسی اشتغال، بهداشت و تحصیل محروم هستند و این خود سبب بروز پدیده هایی چون موضوع كودكان كار، برخوردهای اجتماعی، مزاحمت، جرائم خاص و... شده است.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، كارگاه آموزشی دادرسی ویژه اطفال، پنجشنبه اول اسفند، با مشاركت قوه قضائیه و یونیسف، به میزبانی دادگستری استان فارس در شروع به كار كرد و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.




منبع:

1398/12/01
22:11:55
5.0 / 5
4049
تگهای خبر: آموزش , ایران , حقوقی , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز