مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مقامات ارشد ژاپنی انجام شد

مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مقامات ارشد ژاپنی انجام شد سنج نیوز: مراسم روز ملی كشورمان و چهل و یكمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران روز دوشنبه در محل اقامتگاه سفارت جمهوری اسلامی ایران در توكیو اجرا شد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، این مراسم با حضور مهمانان ویژه شامل خانم آكیكو سانتو رئیس مجلس مشاوران ژاپن، آقای تاروكونو وزیر دفاع، آقای شین ایچی ناكاتانی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه، آقای كنتارو سونواورا مشاور ویژه امور خارجی نخست وزیر در حزب LDP و بیشتر از 400 نفر از مقامات، مدیران ارشد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تعدادی از سفرا و دیپلماتهای خارجی و برخی از ایرانیان مقیم این كشوربرگزار شد.
مرتضی رحمانی موحد سفیر كشور مان در ژاپن ضمن عرض تبریك به مناسبت چهل و یكمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حاضرین اظهار نمود: چهل و یك سال پیش در چنین روزهایی مردم ایران به رهبری امام خمینی در 22 بهمن 1357 مقابل نظام شاهنشاهی قیام نموده و نظام جمهوری اسلامی ایران را برمبنای خواست و اراده مردم شكل دادند. در ضمن چهل و یك سال قبل ج. ا. ایران شاهد گامهای بزرگی در زمینه پیشرفتهای علمی، فناوری، صنعتی و بهداشت و درمان بوده است.
وی افزود: سیاست خارجی ج. ا. ایران نیز مستقل از وابستگی به شرق و غرب و مبتنی بر رویكرد اعتدال و تعامل سازنده و كوشش برای حل و فصل منازعات، اختلافات و سوء تفاهمات بوسیله گفتگو و همكاری درطول 41 سال قبل تلاش نموده تا این اصول رارعایت نماید. این رویكرد شامل تعامل سازنده و چند جانبه با جهان، كشورهای منطقه و همسایه و برمبنای اصول برابری و احترام متقابل می باشد.
سفیر ایران در ادامه با اشاره به نگاه راهبردی ایران به منطقه خاورمیانه به ویژه منطقه خلیج فارس، طرح پیشنهادی صلح هرمز ( HOPE) توسط جناب آقای روحانی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران كه در سال قبل در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام گردید را در امتداد حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز برای تمام كشورهایی كه از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می شوند دانست.
رحمانی موحد در بخش دیگری از سخنان خود در روز ملی اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران چهار دهه است كه قربانی اقدامات تروریستی می باشد كه نمونه اخیر آن ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده ارشد مبارزه با داعش و تروریسم توسط رژیم آمریكا بود كه بزرگترین ضربه به مبارزه با تروریسم و ریشه های آن در سطح منطقه و بین المللی بود كه توسط جامعه جهانی محكوم شد.
سفیر كشورمان روابط دو ملت ایران و ژاپن در طول تاریخ كهن خودرا دوستانه دانست و اظهار نمود: روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ژاپن نیز دارای پیشینه تاریخی بوده و همواره در سطح خوبی قرار داشته است. سال 2019 مصادف با نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیك بین ایران و ژاپن را می توان سال بی نظیری در روابط دو كشور دانست كه مهمترین رویدادهای آن سفر جناب آقای لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی در بهمن 1397، سفر جناب آقای شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران در خرداد 1398 كه بعد از گذشت چهل و یك سال و سفر آقای دكتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ژاپن در 29 آذر ماه 1398 كه بعد از گذشت 19 سال صورت گرفت، را می توان نام برد.
در این مراسم خانم سانتو رئیس مجلس مشاوران طی سخنانی با اهمیت بر روابط سنتی و دیرینه دو كشور با تبریك41 امین سالگرد با شكوه انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: میخواهم خدمت حضار محترم عرض كنم كه چرا حس قریب و عجیبی به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. در سالهای گذشته در شهر نارا لوحی كشف شد كه نام یك ایرانی روی ان حك شده بود و آن چیزی نیست جزء یك روابط طولانی و مستحكم هزار ساله بین دو كشور ایران و ژاپن. سال قبل مجلس سنا ژاپن پذیرای جناب آقای دكتر لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی ایران بود. درباب استواری روابط فی درخلال اطمینان حاصل كردیم.
وی اشاره كرد: شرایط منطقه ای قدری سخت و پیچیده شده است اما كشور ژاپن از قدیم نفت خام خودرا از ایران خریداری نموده و اقتصاد این كشور را توسعه داده است. الان در صورتیكه روابط تاریخی دو كشور ایران و ژاپن را مرور می كنم، آرزوی روابط دو جانبه عمیق و مستحكم تر از گذشته را دارم.
ناكاتانی معاون پارلمانی وزیر امور خارجه سخنران بعدی مراسم روز ملی بود در سخنان اظهار داشت: سال گذشته، نودمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیك ایران و ژاپن بود، من خرسندم از اینكه دیدار تاریخی آقای آبه نخست وزیر ژاپن از ایران و متقابلاً سفر جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم ایران به ژاپن منجر به تبادلات در سطح بسیار بالا گردید. بعلاوه اینكه، رویدادهای مختلف فرهنگی در سطح بالایی انجام شد و سال 2019، یك سال پربار برای تعمیق دوستی سنتی بود.
وی ادامه داد در خاورمیانه، همچنان سطح بحران ها بالا است ولی همانگونه كه آقای آبه نخست وزیر ما بیان كرد، ژاپن مصمم است كه بعنوان دوست ایران به كوشش های دیپلماتیك خود برای كاهش بحران های منطقه و باثبات نمودن آن، ادامه بدهد. روابط خوب ایران و ژاپن برمبنای همكاری تاریخی بین دو كشور بوسیله كوشش های صورت گرفته توسط گذشتگانمان می باشد. آرزو می كنم كه همكاری ها با یكدیگر ادامه یابد و آینده ای همراه با صلح كه منجر به سعادت دو كشور گردد، ایجاد بشود.
درانتها این مراسم سونواورا مشاور ویژه امور خارجی نخست وزیر در حزب LDP و نماینده گروه دوستی پارلمانی ژاپن و ایران طی سخنانی اظهار نمود: 41 امین سالگرد با شكوه انقلاب اسلامی ایران را از صمیم قلب تبریك عرض می نمایم و افتخار می كنم از این فرصتی كه در اختیار بنده قرار داده شده است. سال قبل به پاس بزرگذاشت نودمین سالگرد روابط دیپلماتیك ایران و ژاپن، دیدار و مذاكرات سران و مقامات دو كشور در بالاترین سطوح كه تابحال صورت نگرفته انجام پذیرفته است.
وی ادامه داد: گروه دوستی پارلمانی ایران و ژاپن نیز در فوریه سال قبل پذیرای جناب آقای دكتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران و در اگوست سال قبل نیز پذیرای آقای عباسی رئیس محترم گروه دوستی پارلمانی ایران و ژاپن بوده است. در آن درباب پیشبرد و تقویت تعاملات پارلمانی بین دو كشور در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی گفتگو و مذاكرات مفید و مثمرثمر انجام گرفته و روابط دو كشور در این یك سال اخیر به طور چشم گیر گسترش پیدا كرده است.
وی اظهار داشت: امیدوارم كه انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران كه در 21 فوریه امسال برگزار می شود با موفقیت هر چه تمام انجام گیرد. ما هم بی صبرانه مشتاق ادامه دوستی پارلمانی با همتایان جدید خود در مجلس شورای اسلامی ایران می باشیم.




منبع:

1398/11/21
00:02:15
5.0 / 5
4498
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز