روایتی از یك روش انتخاباتی عجیب و آزاردهنده در فضای مجازی

روایتی از یك روش انتخاباتی عجیب و آزاردهنده در فضای مجازی به گزارش سنج نیوز ایسنا نوشت: با سلام و درود. گروه انتخابات مجلس. یكی از كاندیداهای مجلس شورای اسلامی، جهت پیشبرد كمپین تبلیغاتی و دعوت شما ملت عزیز به پای صندوق های رای، اقدام به ایجاد این كمپین تشویقی نموده است.»


اگر از گوشی هوشمند استفاده می كنید و با پیام رسان هایی كه امكان ایجاد گروه در آنها وجود دارد، سر و كار دارید احیانا در ایام اخیر در گروه هایی بعنوان "انتخابات مجلس" و مضامینی كه به آن اشاره شد برخورد كرده اید. دوم اسفند ۱۳۹۸ انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می گردد و با نزدیك شدن به زمان تبلیغات كاندیداها و به خصوص با پیشرفت تكنولوژی، هر روز با انواع جدیدی از تبلیغات مواجه می شویم. در سال های گذشته پخش تراكت، برگزاری همایش و سخنرانی، چسباندن پوستر به دیوار و حتی پذیرایی از انواع مختلف تبلیغات انتخاباتی به حساب می آمدند. با فراگیر شدن شبكه های اجتماعی و پیام رسان های مختلف، استفاده از تبلیغات در فضای مجازی هم كم كم به روش های گذشته افزوده شد. كاندیداهای انتخابات با ایجاد كانال و گروه در پیام رسان ها تلاش داشتند صدای خودرا به گوش مردم برسانند و برای خود طرفدار جمع كنند. اما یكی از جدیدترین و البته عجیب ترین نوع این تبلیغات اضافه شدن به گروه هایی است كه ادعا دارند حامی یك كاندیدا و یا ائتلاف خاص هستند. البته نحوه اضافه شدن به این گروه ها در شبكه های اجتماعی به خصوص پیام رسان تلگرام، نه به خواست كاربر بلكه به زور و با استفاده از ترفندهای خاص است. بتازگی گروه هایی در پیام رسان ها تشكیل شده اند كه مدعی پشتیبانی از برخی كاندیداهای انتخابات مجلس هستند و در شناسنامه گروه برای اعضا، نرخ هایی را برای اضافه كردن افراد بیشتر به این گروه ها تعیین كرده اند؛ «۲۰۰ نفر = ۳۸۵ هزار تومان، ۳۰۰ نفر = ۵۷۰ هزار تومان، ۴۰۰ نفر = ۷۶۰ هزار تومان و...» یا «۱۰۰ نفر = یك میلیون تومان، ۲۰۰ نفر = دو میلیون تومان، ۳۰۰ نفر = سه میلیون تومان، ۴۰۰ نفر = چهار میلیون تومان و...». ضمن اینكه در شناسنامه گروه تاكید شده كه كلیه واریزها و هزینه های گروه از طرف ستادهای انتخاباتی تامین می شود. (عكس پایین) در این گروه ها ابتدا نحوه فعالیت در گروه مشخص شده و سپس توضیحاتی ارائه می شود كه سوالات و ابهاماتی را به وجود می آورد. بطور مثال در یكی از این توضیحات نوشته شده: «شاید براتون سوال باشه كه این هزینه ها از جانب چه كسانی پرداخت می شود؟ تمامی مبالغ از جانب مسئول تبلیغات نمایندگان پرداخت میشه و تا زمان شروع تبلیغات این كمپین ادامه دارد. پس هیچ نگرانی نیست و با خیال راحت می توانید مخاطبان خودتان را به گروه add (دعوت) كنید.» اینكه این هزینه ها چگونه و از جانب چه كسانی تامین می شود از ابهامات اصلی این گروه ها و بطور كلی این نوع تبلیغات است چونكه برمبنای قانون هزینه انتخابات، مبدا هزینه و نحوه هزینه كرد باید كاملا شفاف و روشن باشد. برمبنای ماده ۱۰ طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی كارهای انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی كه در ۶ بهمن ۱۳۹۸ تصویب گردید، "نامزدها مكلفند، علاوه بر ارائه اسناد و مدارك لازم در طول دوره برگزاری انتخابات به مراجع ذی صلاح، گزارش مالی خودرا كه بیان كننده مجموع منابع تامین هزینه های انتخاباتی و تبلیغاتی به تفكیك موارد مذكور در ماده (۳) این قانون و همین طور تفصیل این منابع به صورت جزء به جزء مشتمل بر مشخصات كامل اشخاص و یا احزاب كمك كننده و همین طور امكاناتی كه از محل منابع عمومی دریافت گردیده است و مصارف آنها باشد، همراه با اسناد مالی لازم درباب دریافت و هزینه از حساب معرفی شده، حداكثر ۲۰ روز پس از رأی گیری به فرمانداری ذیربط جهت ارسال به وزارت كشور و هیأت مركزی نظارت ارائه دهند". بر طبق ماده ۱۱ این طرح، "تخلف از مفاد این قانون و انجام هرگونه هزینه تبلیغاتی و انتخاباتی برخلاف احكام آن جرم بوده و مرتكب به یكی از مجازات های تعزیری درجه شش به استثنای مجازات حبس محكوم می شود و در صورتیكه نامزدهای انتخابات مرتكب این جرم شوند علاوه بر مجازات مقرر منجر به محرومیت آنها از نامزدی در كلیه انتخابات ها از یك تا دو دوره از طرف مراجع صالح قضائی می باشد". از طرف دیگر برمبنای ماده ۶ این طرح، "هزینه های انتخاباتی هر داوطلب صرفا شامل موارد زیر است: ۱. هزینه های مربوط به دایر كردن محل ستاد انتخابات شامل اجاره بهای آن و هزینه های خدمات و حمل و نقل و سایر موارد مربوط به ستاد، ۲. هزینه های برگزاری تجمع عمومی در رابطه با اهداف انتخاباتی، ۳. هزینه های تبلیغات مجاز، ۴. هزینه و حق الزحمه عوامل اجرایی و كارشناسی ستادها در كارهای انتخاباتی". برمبنای تبصره این ماده سایر هزینه ها و تعهدات به جز موارد موضوع این ماده همچون ارائه كمك و خدمات نقدی و غیر نقدی به افراد توسط نامزد یا از جانب وی ممنوع و خرید و فروش رای شمرده می شود. فرمانداری و بخش داری مربوطه مكلفند ضمن ارائه تذكر كتبی و انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از این اقدامات مراتب را به مراجع قضایی صالح و هیات های اجرایی و نظارت گزارش دهند. نامزدها مكلفند بوسیله ستادهای انتخاباتی خود نحوه و نوع تبلیغات را مدیریت كرده و از تخلفات مقرر در قوانین جلوگیری نمایند. نكته دیگر درباره این گروه ها نحوه دعوت شدن به آن هاست كه علاوه بر زیر پا گذاشتن حریم خصوصی افراد موجب آزار كاربر هم می شود. این روزها نحوه دعوت شدن به این گروه ها به یكی از معضلات كاربران پیام رسان ها تبدیل گشته چونكه بدون آن كه بدانند چه كسی آنها را به گروه افزوده است، هیچ اختیاری هم در اضافه شدن به گروه وجود ندارد و یك كاربر به صورت كاملا الزامی بطور مثال بامداد كه از خواب بیدار می شود متوجه حجم انبوهی از پیام در گروه هایی كه قبلا عضو آن نبوده می شود كه این كار به صورتی تجاوز به حریم خصوصی افراد بشمار می رود و از نظر تبلیغات انتخاباتی هم جرم تلقی می شود. جالب تر این كه در توضیحات این گروه ها هم به این نكته اشاره شده و بجای احترام به حریم خصوصی دعوت شونده، حریم خصوصی كسی كه او را به گروه دعوت كرده حفظ می شود تا دعوت شونده متوجه نشود چه كسی او را به این گروه افزوده است. این یكی از توضیحاتی است كه این مساله را در چنین گروه هایی نشان می دهد: «ربات داخل گروه ۲۴ ساعت آنلاین هست و دو كار مهم و اساسی انجام میده: ۱) حذف اعلان های مربوط به دعوت شما، یعنی با این كار ربات نمیزاره مخاطب شما بفهمه كه شما دعوتش كردید. ۲) شمارش تعداد دعوت های شما در هر ۲۴ ساعت. پس خیالتون از این بابت هم راحت باشه.» علاوو بر این در این گروه ها نحوه دعوت دیگر كاربران بطور كامل توضیح داده شده و تاكید شده است: «شما یه كار بیشتر نیاز نیست انجام دهید. هر چقدر دوست دارید دعوت كنید و شماره كارت و اسم خودتون رو به ادمین ارسال كنید.» نحوه كار هم ساده است. هر كاربر با اضافه شدن به گروه، در ازای اضافه (دعوت) كردن تعداد نفراتی كه به آن اشاره شد مبالغی را دریافت می كند. البته بنظر می رسد این گروه ها فعلا از طرف عده ای تشكیل شده و در حال بالا بردن اعضای گروه هستند تا احیانا با رسیدن به تعداد بالایی از كاربران، گروه مورد نظر به یك كاندیدا یا ائتلاف انتخاباتی فروخته شود. هر چند در یكی از این گروه ها هم ادعا شده كه این مبالغ برای یك نماینده مجلس چندان زیاد نیست و شائبه دست داشتن نمایندگان فعلی را برای تبلیغات انتخابات آتی به وجود آورده است. در یكی از پیام های گروهی با عنوان انتخابات مجلس كه تا لحظه انتشار این گزارش بیشتر از ۱۷۵ هزار عضو داشته، با انتشار یك مانده حساب هفت میلیارد تومانی، این پیام نوشته شده: «دوستانی كه میان پی وی میگن این همه هزینه واسه چی... این پولا برای نماینده مجلس پول نیست. عكس بالا فقط موجودی یكی از كارت های حساب اسپانسر ائتلاف نماینده های ما هست. ادمین ها و مسئول های واریز آنلاین هستند، هر چه بیشتر اد بزنید و شماره كارت بفرستید و بیایید و پولتونو بگیرید.» (عكس پایین) این ادعا در حالی مطرح شده كه برمبنای ماده ۵ طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی كارهای انتخاباتی، "حداكثر هزینه هر نامزد انتخاباتی، در هر دوره انتخابات متناسب با پراكندگی جمعیت و محدوده جغرافیایی و تعداد كرسی های هر حوزه انتخابیه با پیشنهاد وزارت كشور به تأیید هیئت مركزی نظارت می رسد". از طرفی در این گروه ها برای اثبات اینكه دروغی در كار نیست، فیش های واریزی به كسانی كه به تعداد كافی كاربر به گروه اضافه كرده اند منتشر می شود. البته در توضیحات یكی از این گروه ها آمده: «دوستان طبق درخواست های شما رسید واریزی همه توی گروه قرار نمیگیره و فقط رسید اونهایی توی گروه قرار میگیره كه خودشون این اجازه رو به ما بدن.» و سپس در شرح یكی از این قبوض واریزی نوشته شده: «رسید واریز مبلغ ۱.۴۰۰.۰۰۰ تومان به حساب آقای... از جانب كمپین انتخاباتی مجلس ۹۸. ایشان ۱۴۰ نفر واقعی به گروه دعوت نمودند.» یا « خانم...، ۱۱۰ نفر اد كردید و مبلغ یك میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به حسابتون واریز شد. تاییدیه تراكنش به پی وی شما نیز ارسال شد. با تشكر.» (عكس پایین) یك نكته نگران كننده درباره این گروه ها، سطح دسترسی آنها به دفترچه تلفن همراه برخی كاربران است. بر اساس گزارش ها از طرف برخی از كاربرانی كه به این گروه ها دعوت شده اند بدون آنكه خود كاربر دخالتی داشته باشد برخی از شماره های موجود در دفترچه تلفن همراه وی نیز به این گروه ها اضافه شده است. تمامی این موضوعات علاوه بر آزار كاربرانی كه بهر دلیلی دوست ندارند درگیر چنین گروه هایی شوند اما ناخواسته به آنها اضفه می شوند، نگرانی های زیادی را درباره پول های هزینه شده در آنها و همین طور در امان نبودن حریم خصوصی كاربران به وجود می آورد. باتوجه به شواهد موجود، بنظر می رسد كه كارهای این گروه ها مصداق بارز خرید و فروش رای بشمار می رود و معین نمی باشد كه آیا از طرف مراجع مربوطه نظارت و پیگیری درباره این اقدامات صورت می گیرد یا خیر. روز چهارشنبه ۹ بهمن سردار وحید مجید رئیس پلیس سایبری كشور در هشداری انتخاباتی به كاربران فضای مجازی، اعلام نمود كه "در صورت مشاهده و رویت تخلفات انتخاباتی و تبلیغاتی در فضای مجازی، موضوع به ستاد برگزاری انتخابات وزارت كشور و سایر مراجع ذیصلاح قانونی منعكس می شود". سردار مجید با اشاره به اینكه "همه شرایط و ضوابط تبلیغ و اقدام داوطلبان مجاز به تبلیغات نمایندگی مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی، تابع قوانین و مقررات ستاد برگزاری انتخابات است"، اضافه كرد: «پلیس فتا بر حسب ماموریت های ذاتی و محوله خود به صورت عام فضای مجازی را رصد می كند و هرگونه جرایم و موارد مغایر با قوانین و موازین تعیین شده را احصاء كرده و به مراجع قضائی اعلام می كند.» همین طور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بامداد یك شنبه ۶ بهمن جزئیات طرح شفافیت و نظارت بر تامین مالی كارهای انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی و قوانینی را دراین زمینه تصویب كردند. بطور مثال برمبنای ماده ۳ این طرح، "امكانات و منابع قانونی تامین مالی تبلیغات و كارهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات، شامل نقدی و غیرنقدی و مستقیم و غیرمستقیم منحصراً شامل موارد زیر است: ۱. اموال و دارایی شخصی نامزد، ۲. كمك های احزاب و گروههای سیاسی، ۳. كمك های اشخاص حقیقی ایرانی، ۴. منابع و امكانات عمومی كه مطابق این قانون و سایر قوانین مرتبط استفاده از آن برای انجام فعالیت ها و تبلیغات انتخاباتی مجاز است، از قبیل سالن های اجتماعات، جایگاه های نصب تبلیغات، مستندات تلویزیونی(صوتی و تصویری)". بر طبق تبصره یك این ماده، هرگونه كمك به كارهای انتخاباتی تحت هر عنوانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از اشخاص حقوقی به جز احزاب و گروههای سیاسی، ممنوع می باشد، شامل اینكه به صورت كمك نقدی یا غیرنقدی باشد و یا اینكه اموال، خدمات یا دیگر امتیازات مستقیم و یا غیرمستقیم را به قیمتی كمتر از آنچه قیمت متعارف آنها است، برای نامزدها و یا در جهت كارهای انتخاباتی و تبلیغات فراهم آورند. همین طور در ماده ۴ این طرح آمده است: «دریافت و پرداخت كمك مالی نقدی یا غیر نقدی برای تامین منابع مالی كارهای انتخاباتی باید شفاف بوده و هویت پرداخت كننده و دریافت كننده آن به شرح ذیل معلوم باشد: الف) پرداخت كننده: شخص حقیقی: نام و نام خانوادگی، كد ملی احزاب و گروههای سیاسی: عنوان حزب، شماره پروانه، نام و نام خانوادگی دبیر حزب. ب)دریافت كننده: نام و نام خانوادگی، تاریخ دریافت. برمبنای تبصره ۱ این ماده هرگونه پرداخت و كمك نقدی باید بوسیله اسناد بانكی یا به صورت الكترونیكی و بوسیله شماره حساب موضوع ماده (۷) این قانون انجام گیرد. برمبنای تبصره ۲ این ماده درصورت عدم رعایت الزامات و ضوابط مقرر درباب وجوه پرداختی، نامزدها حق استفاده از آنرا نداشته و باید وجوه دریافتی به پرداخت كننده عودت داده شود. درصورتی كه پرداخت كننده كمك مشخص نباشد و یا اطلاعات ارائه شده از طرف آنها بیان كننده موارد فوق نبوده و یا اشتباه باشد، اموال مذكور شامل نقدی و غیرنقدی مشمول احكام اموال مجهول المالك است.» باتوجه به آگهی پلیس سایبری كشور و قوانین سفت و سختی كه در زمینه تبلیغات انتخاباتی به تصویب رسیده این نگرانی وجود دارد كه این نوع تبلیغات و تشكیل چنین گروه هایی علاوه بر ایجاد فساد، موجب متضرر شدن برخی كاربران فضای مجازی و حتی كلاهبرداری های اینترنتی و از این قبیل موارد شود. با توجه به این كه مبدا و منشا، منبع مالی و گردانندگان این گروه ها مشخص نیستند، اگر پای نمایندگان فعلی مجلس یا كاندیداهای انتخابات و ائتلاف ها و گروه های مختلف سیاسی در بین باشد یا بخواهند از این نوع تبلیغات عجیب استفاده كنند، ممكنست حتی این اقدامات موجب زیر سوال رفتن سلامت انتخابات ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی شود. ۲۷۲۱۵


منبع:

1398/11/09
20:05:49
5.0 / 5
4287
تگهای خبر: آنلاین , الكترونیك , ایران , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز