در تماسی تلفنی

رئیس قوه قضائیه و رئیس شورایعالی قضایی عراق گفتگو كردند

رئیس قوه قضائیه و رئیس شورایعالی قضایی عراق گفتگو كردند به گزارش سنج نیوز سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز در تماس تلفنی با فائق زیدان رئیس شورایعالی قضایی عراق بر پیگرد حقوقی و همه جانبه جنایت آمریكایی ها در ترور سردار سپهبد شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و دیگر همراهانشان تاكید كرد.



به گزارش سنج نیوز به نقل از قوه قضاییه، رئیس قوه قضائیه كشورمان در این تماس تلفنی، جنایت آمریكایی ها در ترور دو سردار و مجاهد بزرگ ایرانی و عراقی را هولناك و غم انگیز خواند و با اشاره به اعتراف رسمی رژیم آمریكا به انجام این ترور، اظهار داشت: این جنایت بر خلاف همه میثاق ها و مقررات بین المللی است و مطالبه جدی مردم ایران و عراق، پیگرد حقوقی و مجازات آمران و عاملان این ترور است.

رئیسی نفرت پدیدآمده از رژیم تروریست آمریكا بعد از قضایای اخیر را بی سابقه دانست و اضافه كرد: این نفرت ملی از آمریكایی ها در تشییع های دهها میلیونی شهیدان عزیزمان در ایران و عراق و همینطور راهپیمایی بی نظیر و میلیونی روز گذشته مردم عراق بروز یافت و این موج ضداستكباری، مسئولیت ما مسؤلان قضایی در هر دو كشور را برای پیگیری حقوقی مبحث سنگین تر و مضاعف می سازد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ابعادی از تروریستی بودن جنایت رژیم آمریكا همچون ترور حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان در حالیكه آن شهید بزرگوار به تصریح نخست وزیر عراق میهمان رسمی دولت عراق و در حال انجام یك مأموریت دیپلماتیك با رعایت همه قوانین و مقررات كشور میزبان بوده است، اضافه كرد: این اقدام آمریكایی ها بدون تردید، تجاوزكارانه و ناقض اصول مختلف مانند اصل ممنوعیت توسل به زور، حق حیات و حقوق افراد مورد حمایت حقوق بین الملل است و توجیه های آمریكایی ها برای انجام این جنایت حتی در خود جامعه آمریكا هم مردود و مخدوش واقع شده است.

رئیسی با تقدیر از محكومیت قاطع این جنایت از جانب مرجعیت عراق و اركان دولت همچون رئیس جمهور، نخست وزیر، مجلس و آحاد ملت مقاوم عراق، تصریح كرد: این جنایت باید از جانب هر دو كشور پیگیری حقوقی و بین المللی شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تسلط استكبار و در رأس آن آمریكا بر محاكم بین المللی، این واقعیت را باعث انصراف از دنبال كردن مبحث ندانست و اضافه كرد: ما از جانب ملتهای ایران و عراق و تمام آزادی خواستار و دلبستگان جبهه مقاومت موظف هستیم خونخواهی این مجاهدان شهید را با همه توان دنبال نماییم و انتظار داریم همچنان كه این پیگیری در دولت و قوه قضائیه جمهوری اسلامی شروع شده است، دولت و دستگاه قضایی عراق هم پیگرد حقوقی جنایت آمریكا را به صورت جامع و هماهنگ تا حصول نتیجه دنبال كنند.

در این تماس تلفنی، فائق زیدان رئیس شورایعالی قضایی عراق با تاكید بر اینكه شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی از قهرمانان مبارزه با تروریسم و آزادسازی مناطق اشغالی عراق از دست داعش بودند، اضافه كرد: شهید سلیمانی میهمان دولت عراق بود و همه جزئیاتی كه جنابعالی درمورد ابعاد حقوقی داخلی و بین المللی این مورد گفتید مورد قبول ما است.

آقای زیدان اضافه كرد: به جنابعالی اطمینان می دهم كه از همان ساعات اولیه در عراق تحقیقات در این حوزه شروع و برای رسیدگی قضایی پرونده بزرگی تشكیل شده است. ما با دقت زیادی روی این مورد متمركز هستیم و به صورت مستمر و روزانه مراحل را دنبال می نماییم.

وی با تاكید بر اینكه درتحقیقات بدون ملاحظه عمل خواهیم كرد، اضافه كرد: در زمینه بین المللی آماده همكاری و اقدام مشترك با جمهوری اسلامی تا حصول نتیجه در محاكم بین المللی هستیم.

در آخر این مكالمه، رئیس قوه قضائیه كشورمان پیگیری این مورد را به وزیردادگستری و معاون امور بین الملل قوه قضائیه محول كرد.




1398/11/05
22:52:53
5.0 / 5
4419
تگهای خبر: آمریكا , ایران , حقوقی , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز