رونمایی از كاندیدای پنهان احمدی نژاد در انتخابات 1400

رونمایی از كاندیدای پنهان احمدی نژاد در انتخابات 1400 به گزارش سنج نیوز حجت الاسلام امیری فر، از روحانیونی كه در دولت احمدی نژاد حضور داشته است، می گوید: احیانا آقای تمدن، شیخ الاسلام و ذبیحی تائید صلاحیت می شوند و شاید اینها از افرادی باشند كه بتوانند از جانب جریان احمدی نژاد در انتخابات مجلس حاضر شوند.



فائزه عباسی: سر و كله احمدی نژادی ها باز هم پیدا شده است و آنطور كه شنیده می شود مقرر است بهاری ها با همه داشته هایشان وارد میدان انتخابات مجلس شوند. اما آیا این حلقه می تواند خودش را به ساختمان هرمی شكل بهارستان برساند؟ حجت الاسلام عباس امیری فر از آن دست افرادی است كه سال ها هم در دولت نهم و در هم در دولت دهم دركنار احمدی نژاد فعالیت می كرد و به خوبی این جریان را می شناسد. او كه در دولت نهم، رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری بود و در دولت دهم هم در ردای مشاور فرهنگی نهاد ریاست جمهوری فعالیت می كرد بعدها راهش را جدا كرد. او درباره احتمال حضور احمدی نژادی ها به خبرآنلاین می گوبد: بدون شك احمدی نژادی ها در این انتخاب حاضر می شود كه این حضور می تواند در چارچوب حلقه محدود نزدیكانش باشد و هم در چارچوب قرار دادن چهره های سفید در یك فهرست انتخاباتی تحت حمایت احمدی نژاد.
او تاكید دارد احمدی نژاد كاندیدای انتخابات 1400 خواهد شد اما یك كاندیدای دیگر را هم با خود راهی وزارت كشور می كند، كاندیدایی كه امیری فر او را غلامحسین الهام می داند.
آنچه می خوانید مشروح این گپ و گفت است؛
******
با نزدیك شدن به انتخابات زمزمه های حضور احمدی نژادی ها هم به گوش می رسد با عنایت به شناختی كه شما از شخص احمدی نژاد و حامیانش دارید چقدر احتمال دارد این جریان وارد گود انتخابات شوند؟
هركسی كه خویش را شایسته حضور در انتخابات می داند می تواند برای كاندیداتوری ثبت نام كند. آنها هم می توانند وارد انتخابات شوند
قطعا احمدی نژادی ها برای انتخابات مجلس برنامه دارند
پس آنها هم بدنبال گرفتن كرسی های مجلس هستند؟
قطعا این مورد در برنامه آنها قرار دارد وگرنه هیچ دلیلی برای فعال شدن سایت ها و كانال های تلگرامی مربوط به این جریان وجود نداشت. بنابراین بدون شك انها به دنبال این هستند كه از این شرایطی كه نارضایتی هایی در بین مردم وجود دارد استفاده كنند و با شعارهایی كه می دهند اقبالی برای خود به دست بیاورند و از این طریق دست كم چند كرسی از مجلس را به خود اختصاص بدهند؛ اشكالی هم ندارد فقط باید دید آنها می توانند از سد شورای نگهبان عبور كنند یا خیر. ازاین رو درپاسخ به این سؤال كه آیا آنها فعال شده اند باید بگویم بله آنها فعال می باشند و می خواهند بعنوان یك جریان وارد انتخابات شوند اما موفق شدنشان بستگی به نظر مراجع چهارگانه دارد.
سفرها و سخنرانی های احمدی نژاد، جنبه انتخاباتی دارد
اخیرا شخص احمدی نژاد بازهم سفر استانی می رود یا در جمع هایی سخنرانی می كند، بنا به قول شما این تحركات او هم در جهت همان كوشش برای انتخابات مجلس است؟
دقیقا بحث همین است. این سفرها و این سخنرانی ها كاملا جنبه انتخاباتی دارد وگرنه چه دلیلی دارد پس از مدتی كه سكوت كرده بودند با نزدیك شدن به انتخابات شروع كنند به ترتیب دادن مراسم های سخنرانی و رفتن به سفرهای استانی. ببینید ما از اول انقلاب چندین رئیس جمهور داشتیم اینكه هر كدام در فصل انتخابات برای خود گروهی درست كند و پیش از آنكه فصل انتخابات شروع شود دست به كارهای تبلیغاتی بزند درست نیست و مغایر قانون است. ازاین رو اینكه چنین رفتارهایی دارای شائبه انتخاباتی است هیچ شكی در آن نیست و از آن جهت كه این جریان بنای تبعیت از قانون را ندارند دست به چنین اقداماتی هم می زنند كه لازم است مراجع قانونی در این رابطه تذكر بدهند كه این رفتارها ادامه پیدا نكند و شاهد یك انتخابات زودهنگام و فضای دو قطبی نباشیم.
شك ندارم احمدی نژاد كاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ می شود، آنهم همراه با غلامحسین الهام
در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ پس از فرمایشات رهبری كسی انتظارش را نداشت كه احمدی نژاد برای انتخابات ثبت نام كند ولی این صورت گرفت شما چقدر احتمال می دهید این اتفاق برای مجلس هم رخ بدهد یعنی با عنایت به احتمال رد صلاحیت شدن احمدی نژاد، او بار دیگر وارد میدان رقابت های انتخاباتی شود؟
بعید می دانم شخص احمدی نژاد برای انتخابات مجلس وارد میدان شود اما این احتمال وجود دارد كه او تیمی را انتخاب و حمایت كند تا وارد مجلس شوند. به عبارت دیگر او شخصیت خویش را اجل از مجلس می داند و اعتقاد دارد زمانی رئیس جمهور بوده است و وارد شدنش به مجلس نمی تواند برای او وجهه و پرستیژی به دنبال داشته باشد. ازاین رو با روحیاتی كه از احمدی نژاد سراغ دارم بعید است شخصا وارد انتخابات شود. اما شك ندارم كه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ می آید و پیشبینی می كنم مانند سال ۹۶ كه دست در دست بقایی برای انتخابات ثبت نام كرد این دفعه همراه با آقای الهام وارد این رقابت ها خواهد شد.

احتمال تایید صلاحیت شدن الهام وجود دارد
چرا آقای الهام؟
اینطور كه من رصد می كنم آقای الهام تنها چهره نزدیك به احمدی نژاد است كه احتمال تائید صلاحیت شدن را دارد و از آنجائیكه او تا امروز درباره تخلفات و رفتارهای محمود احمدی نژاد سكوت كرده است می تواند او را معرفی نماید و پشت سر او قرار بگیرد.
شك نكنید الهام كاندیدای ریاست جمهوری می شود/احمدی نژاد بدنبال تنش است
یعنی غلامحسین الهام یكی از كاندیداهای مورد حمایت احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ است؟
بله شك نكنید آقای الهام را برای انتخابات معرفی می كند خودش هم حاضر می شود حال امكان دارد مانند دفعه قبل چند نفری مانند اقای شیخ الاسلام او را همراهی می كنند. در واقع او با علم به اینكه رد صلاحیت خواهد شد در انتخابات حاضر می شود تا تنش ایجاد كند. من دفعه پیش هم پیشبینی كردم و گفتم احمدی نژاد علیرغم نهی رهبری در انتخابات كاندیدا خواهد شد؛ كه این اتفاق هم رخ داد.
علت این كارش هم این بود كه می گفت با رد صلاحیت شدن محبوبیتم بیشتر می شود؛ ما طلبه ها یك اصطلاحی داریم كه می گوییم «خالِف تُعرَف» یعنی «مخالفت كن تا مشهور شوی» حكایت اینها هم است. اصلا یكی از دلایلی كه من از این گروه نا امید شدم همین بود آنها این صحبت ها را در جمع های خصوصی شان مطرح می كردند و می گفتند تحت فشار قرار دهیم؛ یادم هست در آن زمان پیش از آنكه حضرت آقا در درس خارج آقای احمدی نژاد را نهی كنند ۱۰ روز پیش از آن این نهی ایشان را من افشا كردم كه همان زمان هم به من هجمه كردند و گفتند باید تكذیب كنی كه من گفتم چرا من تكذیب كنم خودتان تكذیب كنید.
شورای نگهبان در یك جلسه غیررسمی صلاحیت احمدی نژاد را به اتفاق آرا رد كرده بود
من آن زمان از دیدار خصوصی احمدی نژاد و رهبری خبر داشتم و آقای احمدی نژاد هم می دانست من از جزئیات آن جلسه خبردارم كه حضرت آقا ایشان را نهی كردند و همان زمان این را هم گفتم كه شورای نگهبان در یك جلسه غیر رسمی صلاحیت احمدی نژاد را به اتفاق آرا رد كرده است كه این صحبت ها برای آنها گران به اتمام رسید و در آن ۱۰ روز با من تماس گرفتند كه این مورد را تكذیب كن كه من پیغام دادم چرا من تكذیب كنم شما خبر داشتید ازاین رو خودتان هم بگویید آیا این ملاقات بوده است یا خیر.
بنابراین آقای احمدی نژاد دیگر تمام شده است. این یك قانون نانوشته در نظام ما است كه هیچ كسی بیشتر از دو دور نمی تواند در راس قوه مجریه حضور داشته باشد؛ امكان دارد این مورد در قانون اساسی منعی نداشته باشد اما این قانون نانوشته ای است كه اگر كسی برنامه ای دارد بیشتر از ۸ سال نمی تواند آنرا اجرا نماید و یك موضوعی تكراری می باشد.
ما طلبه ها یك شوخی داریم كه می گوییم «لكل جدید لذه» (البته این را برای آقایانی كه می خواهند چندهمسری داشته باشند نمی گویم آنها همان یكی را داشته باشند كافی است) یعنی یك چهره جدید را مردم بیشتر می پسندند چهره ای كه برنامه های جدیدی داشته باشد و چابك تر عمل كند. ازاین رو آقای احمدی نژاد تمام شده است و در آن شكی نیست.
مردم از احمدی نژاد زده شده اند
یعنی احمدی نژادی ها امید دارند كه پیروز شوند اما...
تحلیل انها این است كه چون آقای روحانی نتوانست یك موفقیت تمام عیار به دست بیاورد ازاین رو فضا به سود ماست درحالی كه اینچنین نیست چونكه مردم از آقای احمدی نژاد هم زده شده اند بنابراین مردم استقبال نخواهند كرد و باید یك چهره جدیدی به انتخابات بیاید تا مردم با او همراه شوند.
بقایی و مشایی مهره های سوخته شدند
شما می گویید احیانا احمدی نژادی ها برای مجلس چهره های جدیدی را وارد میدان می كنند، چقدر احتمال دارد این چهره جدید افرادی مانند محمد سرافراز رئیس سابق صدا و سیما باشد بهرحال وی در آخرین موضع گیری های خود به سود آقای احمدی نژاد موضع گرفت و یك چهره اپوزیسیون از خود نشان داد یا افراد دیگری مانند نیكزاد كه وزیر مسكن دولت احمدی نژاد بود؟
این احتمال را هم ضعیف می دانم. ببینید حلقه حامیان احمدی نژاد یك حلقه محدود است یعنی تا آخر عمر بقایی و مشایی است. از آنجائیكه به دلیل محكومیت این دو نفر، بقایی و مشایی به یك مهره سوخته تبدیل شدند و تمام شده هستند. بنابراین تحلیل من این است كه این جریان چهره هایی را كه می خواهند وارد مجلس كنند چهره های نزدیك به خودشان است تا بعدا بتوانند از قدرت و نفوذ آنها استفاده كنند و مشایی و بقایی را باردیگر وارد قدرت كنند.
این حلقه ای كه شما از آن صحبت می كنید چه كسانی هستند یعنی احمدی نژاد چه كسانی را می خواهد وارد مجلس كند؟
برای مجلس افرادی كه در ذهن من هستند بطور قطع رد صلاحیت می شوند. مثلا هیچ شكی وجود ندارد كه «عبدالرضا داوری» مشاور رسانه ای احمدی نژاد رد صلاحیت خواهد شد مضاف بر آنكه بر مبنای موضع گیری هایی هم كه داشته است كلا جایگاه قابل قبولی ندارد از جانب دیگر وزرای ایشان هم اصلا احمدی نژاد را قبول ندارند و به شكلی همه آنها جدا شدند.
نیكزاد با احمدی نژاد زاویه دارد/حلقه اطرافیان احمدی نژاد در یك فولكس واگن جا می شوند
نیكزاد، شیخ الاسلام یا تمدن و... چقدر می توانند از گزینه های احمدی نژاد برای مجلس یازدهم باشند؟
نیكزاد را می دانم كه با اقای احمدی نژاد زاویه دارد چونكه اگر غیر آن بود وی در جریان انتخابات ۹۶ به ستاد آقای رئیسی نمی رفت. شما این را بدانید شخصیت هایی مانند اقای نیكزاد، خلیلی، محمد حسینی و... هیچكدام احمدی نژاد را قبول ندارند. بنابراین یاران احمدی نژاد یك حلقه محدودی است كه به قول «سعید حجاریان» همه آنها در یك فولكس واگن جا می شوند. یعنی این حلقه محدود می شود به چند نفر همچون الهام، تمدن، جوانفكر، شیخ الاسلام، سید حسن موسوی و جوانفكر است.
حلقه احمدی نژادی ها بعید است تایید صلاحیت شوند/ شریف زاده را ملعبه كرده اند
و آقای شریف زاده؟
آنها شریف زاده را وارد بازی نمی كنند. همین اقای شریف زاده وقتی در زندان بود هیچ قدمی برای آزادی ایشان برنداشتند. دراقع آنها نه انكه شریف زاده را قبول نداشته باشند بلكه آنرا بازیچه قرار دادند و ایشان هم فرد ساده ای است متوجه این ملعبه شدن نیست. من شریف زاده را می شناسم او فرد خوبی است اما او را بازیچه قرار دادند حتی بعنوان یك فرد دست چهارم هم او را وارد بازی نمی كنند. ازاین رو حلقه احمدی نژادی ها محدود به همین افراد هست كه این افراد هم بعید است تائید صلاحیت شوند.
احتمالا تمدن، شیخ الاسلام و ذبیحی از جانب جریان احمدی نژاد كاندیدا شوند
یعنی آقای تمدن یا شیخ الاسلام هم رد صلاحیت می شوند؟
احتمالا آقای تمدن، شیخ الاسلام و ذبیحی تائید صلاحیت می شوند و شاید اینها از افرادی باشند كه بتوانند از جانب جریان احمدی نژاد در انتخابات حاضر شوند. از جانب دیگر امكان دارد یكسری چهره های سفید را هم وارد انتخابات كنند. به این معنا كه نیروهای جوانی را كه حساسیتی روی انها وجود ندارد را وارد انتخابات و از آنها حمایت كنند. البته باز هم بعید می دانم موفق شوند چونكه اساسا انها با كار تشكیلاتی همخوانی ندارند و شخص احمدی نژاد هم مبحث تحزب و اقدامات تشكیلاتی را قبول نداشت و مشخص است كه حركت در انتخابات با كار هیاتی، بدون هیچ اقدام تشكیلاتی نمی تواند موفق باشد.

23/ ۲۷۲۱۶

1398/08/26
09:22:57
5.0 / 5
4328
تگهای خبر: آنلاین , تبلیغات , رئیس جمهور , ریاست جمهوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز