انتخابات برای عضویت احزاب در كمیسیون ماده 10 بیست روز آینده

انتخابات برای عضویت احزاب در كمیسیون ماده 10 بیست روز آینده به گزارش سنج نیوز هیأت نظارت بر انتخابات نماینده دبیران كل احزاب در كمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی با صدور اطلاعیه ای اعلام نمود كه انتخاب دبیران كل احزاب برای عضویت در این كمیسیون بیست روز آینده برگزار می گردد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، متن این اطلاعیه بدین شرح است:
نظر به انتشار اخبار غیر دقیق درمورد جلسه انتخابات تعیین نماینده دبیران كل احزاب در كمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، نكات ذیل شامل گزارش دقیق روند برگزاری انتخابات و تصمیم نهائی هیأت نظارت در مورد انتخابات، جهت تنویر افكار عمومی و آگاهی فعالان سیاسی و اصحاب رسانه عرضه می شود:
۱-بموجب تبصره ۳ ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، یك نفر از دبیران كل احزاب ملی و یك نفر از دبیران كل احزاب استانی جهت عضویت در كمیسیون ماده ۱۰ احزاب، انتخاب می شوند.
۲-دستورالعمل انتخاب دو نماینده یاد شده ( یك نفر نماینده دبیران كل احزاب ملی و یك نفر نماینده دبیران كل احزاب استانی) در بهمن ماه سال ۹۵ از جانب كمیسیون ماده ۱۰ تدوین و بموجب قانون با تصویب وزیر كشور ابلاغ گردیده است.
۳-در اجرای دستورالعمل یاد شده، مراحل مختلف قانونی برای تعیین دو نماینده دبیران كل احزاب، پیگیری و جلسه انتخابات برای روز پنج شنبه مورخ ۲ اسفندماه ۹۸ اعلام گردیده است.
۴-با توجه به اینكه برپایه آخرین قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی، ۸۳ حزب در سطح ملی دارای مجوز فعالیت می باشند، طبق دستورالعمل، حدنصاب رسمیت جلسه انتخابات، دو سوم كل احزاب؛ معادل ۵۶ نفر است و جلسه روز پنج شنبه با حضور۶۰ نفر از دبیران كل، شروع به كار نمود.
۵-طبق دستورالعمل، در شروع جلسه، هیأت رئیسه سنی انتخاب شده و سپس، هیأت رئیسه دائمی، برپایه دستورالعمل و با رای حاضرین انتخاب گردیدند. بعد از استقرار هیأت رئیسه، این هیأت، مسؤولیت برگزاری جلسه و اجرای انتخابات را بر عهده دارد و وزارت كشور در این زمینه مسؤولیتی بر عهده نداشته است.
۶-همچنین طبق دستورالعمل، هیأت سه نفره ای شامل ۲ نفر از اعضای كمیسیون ماده ۱۰ به انتخاب این كمیسیون و دبیر كمیسیون ماده ۱۰، وظیفه نظارت بر انتخابات نماینده احزاب در كمیسیون ماده ۱۰ را برعهده دارد.
۷-در جلسه روز پنج شنبه مورخ ۲ آبان ماه كه با حضور ۶۰ نفر از دبیران كل احزاب برگزار شد، بعد از استقرار هیأت رئیسه دائمی در جایگاه، جلسه وارد دستوركار انتخابات شده و از ۱۷ نفر نامزد اولیه انتخابات بعنوان نماینده دبیران كل احزاب ملی، در گفتگوهای داخلی بین دبیران كل، ۴ نفر آماده رقابت نهایی شدند.
۸-با توجه به تصریح ماده ۷ دستورالعمل انتخابات نماینده احزاب در كمیسیون ماده ۱۰، سمت دبیركل حزب قائم به شخص بوده و قابل توكیل به غیر نمی باشد و دبیران كل باید شخصاً در انتخابات شركت كنند. بر همین مبنا در تمامی دعوتنامه ها و حتی پیامك های ارسال شده برای این جلسه، مبحث حضور شخص دبیركل مورد تاكید قرار گرفته است. لكن در آخرین جلسه كمیسیون ماده ۱۰ جهت افزایش مشاركت و حضور تمامی احزاب در جلسه انتخابات، در مورد عدم امكان چهار نفر از دبیران كل احزاب كه مانع قانونی جهت حضور داشته اند، تصمیم گرفته شد كه قائم مقام دبیر كل در جلسه شركت نماید. البته این نظریه جنبه مشورتی داشته و تصمیم گیری نهایی بعهده هیات رئیسه دائمی خواهد بود.
۹-در جلسه روز پنجشنبه ۲ آبان ماه نیز، هیأت رئیسه جلسه، باوجود درخواست بعضی از احزاب و باوجود نظر سفارش ای مثبت و مشورتی كمیسیون ماده ۱۰ احزاب، بعد از استماع اظهارات موافقان و مخالفان، بر اجرای تصریح قانونی مورد اشاره ناظر بر لزوم حضور شخص دبیركل تاكید می كند و انتخابات را برگزار می نماید.
۱۰-با توجه به اینكه طبق ماده ۹ دستورالعمل، داوطلبان عضویت در كمیسیون با نصف به علاوه یك رأی از مجموع دبیران كل حاضر در جلسه انتخاب می شوند و در این انتخابات هیچ یك از چهار داوطلب نهایی حدنصاب ۳۱ رأی را بدست نیاورده اند، بنابراین طبق دستورالعمل، انتخابات دو مرحله ای می شود و مرحله دوم بایستی در همان جلسه برگزار شود تا حائز اكثریت نسبی بعنوان نماینده منتخب برگزیده شود.
۱۱-با این وجود و باوجود مجوز قانونی و تذكر هیات نظارت، برای ادامه رأی گیری در مرحله دوم، بنا به تصمیم هیات رئیسه، تنفس یك هفته ای برای برگزاری مرحله دوم انتخابات اعلام می گردد.
۱۲ - مبحث در جلسه هیأت نظارت بر انتخابات مطرح و بعد از بحث و بررسی كامل روند برگزاری جلسه انتخابات و با عنایت به اینكه اعلام تنفس یك هفته ای در دستورالعمل ذكر نگردیده و می بایست انتخابات مرحله دوم در همان جلسه برگزار گردد، بنابراین نتایج انتخابات و تصمیم هیات رئیسه را قابل پذیرش ندانسته و اعلام می گردد بر مبنای دستورالعمل باید انتخابات طی بیست روز آینده و در زمانی كه متعاقبا با تصمیم هیات نظارت تعیین می گردد برگزار گردد.
۱۳ - در مورد انتخاب نماینده دبیران كل احزاب استانی هم بر مبنای برنامه زمانبندی اعلام شده، انتخابات راس ساعت مقرر در نوبت عصر روز پنجشنبه دوم آبانماه برگزار شد. بنابراین با عنایت به عدم نصاب قانونی جهت رسمیت جلسه، انتخابات مذكور هم در دور دوم طی بیست روز آینده برگزار می شود.
هیأت نظارت بر انتخابات نماینده دبیران كل احزاب در كمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی




1398/08/04
13:49:43
5.0 / 5
4885
تگهای خبر: شركت , كمیسیون , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز