رازهای پشت پرده از ثروت عجیب گروهك داعش

رازهای پشت پرده از ثروت عجیب گروهك داعش به گزارش سنج نیوز گروهك تروریستی داعش حالا در زمره ثروتمندترین گروهك های تروریستی جهان است. اما این ثروت هنگفت از طریق های عجیب و باور نكردنی به دست می اید ؛ از شناسایی ثروتمندان در كشورهای همسایه تا قاچاق پول و آثار باستانی.



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از فارین پالیسی، هر چند ۹۸ درصد فعالیت گروهك تروریستی داعش متوقف شده است و این گروهك شكست های مختلف و متوالی را تچربه كرده اما در صدد است با دست یافتن به منابع مالی بیشتر راه بازگشت خویش را هموار نماید.
داعش قبل از این بیشتر متكی به قلمروی است كه تحت سلطه خودش درآورده بود؛شهرها و دهكده ها و حتی مناطق روستایی اما بررسی ها نشان داده است این گروهك تروریستی از راه اخاذی، گرفتن مالیات های عجیب و غریب و البته سرقت و فروش نفت در این مناطق كسب درآمد می كرد اما از دست دادن زمین و شكست های مختلف باز هم ثروت این گروهك را از میان نبود چون كه این گروهك تروریستی منابع درآمدی گوناگونی را در پشت پرده دارد.
داعش چگونه به ثروت افسانه ای دست یافت؟
آنچه كه سبب شد داعش به یكی از ثروتمندترین گروهك های تروریستی تاریخ تبدیل گردد، به اتفاقات سال 2015 باز می گردد. در این سال ارزش دارایی این گروهك به ۶ میلیارد دلار نزدیك شد ولی حالا ارزش دارایی های آنها به ۲ میلیارد دلار رسیده است.
آن طور كه گفته شد پیش از این بیشتر درآمد این گروهك تروریستی از راه فروش نفت و گاز تامین می شود كه بر مبنای آخرین گزارش ها در سال ۲۰۱۵ این گروهك تروریستی توانست ۵۰۰ میلیون دلار از راه فروش نفت و گاز به دست آورد. منبع درآمدی بعدی این گروه اخاذی و گرفتن مالیات از مردم است. تنها در سال ۲۰۱۵ این گروهك نزدیك به ۳۶۰ میلیون دلار از این محل درآمد داشت.
گزارش ها نشان داده است در برخی از مواقع این گروهك تروریستی با دزدی توانسته است پول زیادی به دست آورد بعنوان مثال در سال ۲۰۱۴ با دزدی منابع مالی بانك ها ۵۰۰ میلیون دلار به دست آورد.
با توجه به شكست های مختلف و بازپس گیری سرزمین های اشغالی داعش در عراق و سوریه، این گروه دیگر چندان به خاك متكی نیست چون كه بیشتر مواضع اصلی اش را از دست داده است و برای تامین خودش از نظر مالی دست به قاچاق پول دست زده است به صورتی كه طبق آخرین اخبار ۴۰۰ میلیون دلار پول از عراق و سوریه قاچاق كرده است و به دنبال پولشویی در تركیه است. گفته می شود تروریست های داعشی قصد دارنداین پول را به طلا تبدیل كند و در انبار نگه دارد.

این گروهك تروریستی سبد متنوعی برای تامین بودجه پیشبینی كرده است و برای به دست آوردن پول تنها به سرقت، اخاذی، باج گیری، قاچاق مواد مخدر، قاچاق آثار باستانی و البته قاچاق انسان بسنده نكرده است. بی اغراق میتوان گفت این گروهك هركاری را برای به دست آوردن پول امتحان كرده اند.
در طول سال هایی كه این گروهك تروریستی به شدت تحت محاصره و كنترل بود اعضای آن مشغول جمع آوری اطلاعات در مورد دارایی و درآمد و آدرس خانواده ها و افراد متمول، نه تنها عراق و سوریه بلكه دیگر كشورهای نزدیك بودند. نكته اینجاست كه این اطلاعات از جانب آنها برای اجرای برنامه های تروریستی مورد ساتفاده قرار می گیرد.
یكی از منابع درآمدی مهم این گروهك تروریستی اخاذی از شركت های ساختمان سازی و افرادی هستند كه از سازمان های دولتی یا دیگر نهادها برای بازسازی شهرهای تخریب شده به سوریه و عراق می آیند، داعش از این طریق می خواهد خویش را سر پا نگه دارد.
باید توجه داشت داعش از مواضع خود دست نكشیده است و به دنبال كنترل بیشتر منابع نفتی است كه پیشتر در شمال سوریه و بخش هایی از عراق در اختیارش بوده است اما توفیقی در این زمینه نداشته است.
۲۲۳۲۲۷

1398/06/22
14:41:56
5.0 / 5
4519
تگهای خبر: آنلاین , ساخت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز