دلالان ارز چگونه به حاشیه رانده شدند؟

دلالان ارز چگونه به حاشیه رانده شدند؟ به گزارش سنج نیوز حالا حتی افزایش فشار تقاضا بر بازار ارز هم مانع از قدرت نمایی دلالان شده است؛ بازار ارز همچنان در آرامش است.



به گزارش سنج نیوز به نقل از خبر آنلاین، در حالی سال ۹۸ به نیمه خود نزدیك شده كه در طول مدت ۶ ماه گذشته حدودا بازار ارز به یك ثباتی رسیده است؛ نكته ای كه به تازگی رئیس كل بانك مركزی در یادداشت اینستاگرامی خود تایید نمود. به قول عبدالناصر همتی، «با وجود تداوم فشار حداكثری، بازار ارز به روند باثبات خود ادامه می دهد و شرایط تحت كنترل و رصد است.»
وی در ادامه به سه عاملی كه تقاضا برای ارز را تحت فشار قرار می دهد، اشاره نمود و متذكر شد: «طی كمتر از ۶ ماه نخست سال جاری بیشتر از ۱۶ میلیارد یورو برای كالاها و خدمات اساسی و ضروری كشور از راه بانك مركزی و سامانه نیما و سایر روش ها تعیین شده است. این روند به حول و مدد الهی ادامه خواهد داد.»
وی سپس عنوان نمود كه «جدای از نیاز ارزی برای واردات كالاهای اساسی، عاملی دیگر برای افزایش تقاضا در بازار ارز وجود دارد.» طبق نوشته او، «بانك مركزی تلاش خویش را برای تامین نیاز ارزی حج واجب انجام داد، اما با عنایت به شرایط پیچیده ارزی كشور، اولویت بانك تامین نیازهای اساسی و دارو است، ازاین رو در مقطع كنونی، تامین ارز عمره مستحبی نمی تواند در اولویت كاری بانك باشد.»
سومین عاملی هم كه بازار ارز را می تواند تحت فشار قرار دهد مربوط به متقاضیان سفر زیارتی به عراق است. همتی در این مورد اظهار نمود: «متاسفانه تلاش و مذاكره با مسئولین عراقی برای تامین دینار برای زائرین بزرگداشت حماسه عظیم اربعین به نتیجه نرسید، ازاین رو با عنایت به تجربه تلخ سال قبل در جریان توزیع ارز در داخل عراق، زائرین عزیزی كه احتیاج به ارز دارند می توانند از الان از بانك ها و صرافی های مجاز نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.»
همتی خاطرنشان كرد: «با وجود تداوم فشار حداكثری تحریم ها، بازار ارز به روند با ثبات خود ادامه می دهد.»
دلار چقدر ارزان شد؟
بررسی وضعیت بازار از آغاز سال تابحال نشان داده است كه قیمت دلار از كاهش ۱۰ درصدی برخوردار بوده است.
بانك مركزی هم چندی قبل در گزارشی اعلام نمود كه متوسط نرخ دلار در ۴ ماهه نخست سال ۹۸ به ۱۳ هزار و ۵۳۷ تومان رسید و قیمت این ارز در تیر ۵.۸ درصد نسبت به خرداد ماه كاهش پیدا كرد.
بر اساس آمار بانك مركزی، متوسط قیمت فروش یك دلار آمریكا در تیر ۱۳۹۸ در بازار آزاد شهر تهران ۱۲ هزار و ۶۴۸ تومان بود كه در مقایسه با ماه قبل ۵.۸ درصد كاهش داشته است. همینطور حداقل و حداكثر نرخ فروش یك دلار آمریكا در ماه مذكور به ترتیب ۱۱ هزار و ۳۴۰ تومان و ۱۳ هزار و ۲۴۸ تومان بوده است.
همچنین در تیر ۱۳۹۸ متوسط قیمت فروش یك یورو در بازار آزاد شهر تهران ۱۴ هزار و ۴۷۴ تومان بود كه در مقایسه با ماه قبل ۵.۳ درصد كاهش داشته است. همینطور حداقل و حداكثر نرخ فروش یك یورو در ماه مذكور به ترتیب ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان و ۱۵ هزار و ۱۶۰ تومان بوده است.
در چهار ماهه اول سال ۱۳۹۸ متوسط قیمت فروش یك دلار آمریكا و یك یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب ۱۳ هزار و ۵۳۷ تومان و ۱۵ هزار و ۳۹۸ تومان بوده است. متوسط قیمت فروش و درصد تغییر سایر ارزهای عمده در جداول زیر نشان داده شده است.

روند آرام بازار ارز ادامه دارد
در این میان، پیشبینی ها از آن حكایت می كند كه متاثر از سیگنال های اقتصادی، روند آرام بازار ارز همچنان ادامه یابد. این پیشبینی تنها با در نظر گرفتن سیگنال های اقتصادی می باشد و اگر در هفته پیش رو انتشار جزئیات گام سوم نااطمینانی قابل توجهی به بازارها تزریق كند، امكان دارد روند بازارها متفاوت باشد.
در همین حال شنبه گذشته اخبار مهم سیاسی هم انتشار یافته است. سخنگوی دولت در روزنامه دولتی ایران نوشت: «همه تلاش دولت تدبیر و امید در خلال فرصت باقی مانده آن است كه یك دولت بدون تحریم تحویل نسل ۱۴۰۰ دهد و چهل سال دوم انقلاب ما چهل سال بدون تحریم شود.»
سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم با بیان این كه فعلا بنا نداریم تغییری در نظارت های آژانس داشته باشیم، اظهار داشت: «آی آر ۶ قرار بوده در سال ۱۱ برجام گازدهی شود كه گازدهی آنرا شروع كردیم وراه اندازی زنجیره ماشین آی آر ۴ بیست تایی هم الان انجام شده است.»
۳۰ عملیات مهم اجرایی شد
اما درباره علل كاهش نرخ دلار و وضعیت كنونی بازار، كارشناسان و تحلیل گران اقتصادی دیدگاه های متفاوتی دارند. الیاس حضرتی، رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس درباره علل كاهش قیمت ارز در بازار اظهار داشت: «ثبات امروز بازار ارز اتفاقی خود به خودی نیست، بلكه این وضعیت از پس عملیات پیچیده و چند وجهی بانك مركزی حاصل شده است.»
وی توضیح داد: «آنچه مسلم است، این كه رئیس كل بانك مركزی در یك سال قبل بیشتر از ۳۰ عملیات مهم را در بازار ارز اجرایی كرده است، اما تنها از چند و چون سه برنامه اجرا شده، افكار عمومی آگاه هستند و پیشبینی ها نشان داده است این وضعیت در بازار تداوم خواهد یافت.»
حضرتی با تاكید بر این كه ارز بعنوان یك شاخص، مانند دماسنج عمل می كرد، متذكر شد: «یكی از برنامه های اجرایی اطلاع رسانی شده، ساماندهی دستگاه های پوز در خارج از كشور بود، افراد به راحتی این دستگاه ها را برده بودند و پول جابه جا می كردند.»
وی در توضیح این مطلب افزود: «بیش از هزار پوز در خارج از ایران فعال بود كه همگی از دور فعالیت خارج شدند. از جانب دیگر، پشت نویسی چك در بانك ها ممنوع گردید، چونكه این چك ها مانند پول نقد هنگفت، یا یك اسكناس درشت در دست افراد می چرخیدند و ردگیری آنها ناممكن شده بود، ولی با ممنوعیت پشت نویسی چك، مشكل برطرف شد و این چرخه بحران ساز متوقف گردید.»
حضرتی با تاكید بر این كه بانك مركزی قاطعانه پشت ممنوعیت واردات بدون انتقال ارز ایستاد، عنوان كرد: «روزی در كمیسیون تلفیق، مبحث واردات بدون انتقال ارز ماشین آلات عنوان شد. بلافاصله رئیس كل بانك مركزی در نشست حضور یافت و تصریح كرد ما در حال ساماندهی و مدیریت طرف تقاضا هستیم و بهتر است این مورد به تصویب نرسد.»
ارزهای خانگی وارد بازار شد
معاون ارزی اسبق بانك مركزی هم با اشاره به ورود بخشی از ارزهای خانگی به بازار ارز، اظهار داشت: «قیمت ارز از نوسانات پرشتاب كاهش یافته كه به نظر من خروج سفته بازان از این بازار و عدم رونق سرمایه گذاری بر ارز همچون علل این اتفاق است.»
سید كمال سیدعلی اضافه كرد: «همچنین افرادی كه پارسال با هنگامی كه قیمت ها بر مدار ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود، ارز خریداری نموده و به جای سود متضرر شده اند، ارزهای خویش را در بازار عرضه نموده اند. البته میزان ثبت سفارش و كنترل واردات هم در این زمینه اثرگذار خواهد بود.»
معاون ارزی اسبق بانك مركزی افزود: «این كه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، با عنایت به این كه میزان واردات، میزان صادرات غیرنفتی، نحوه پرداخت ارزهای خدماتی از راه صرافی های بانك ها و همینطور احیای اعتماد عمومی برای كنترل نرخ ارز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
به گفته وی، «بانك مركزی باید از حالا به فكر كنترل تورم و عدم افزایش نقدینگی باشد، چونكه این عوامل تاثیر مستقیم بر افزایش نرخ ارز دارد.»
سیدعلی با اشاره به این كه احیای اعتماد عمومی بر فشارهای تحریمی غلبه كرده، اظهار داشت: «اگر نقدینگی و تورم را كاهش پیدا كند، اثر تحریم های خارجی به طریق اولی كاهش خواهد یافت و هرچه فشارها افزایش یابد نوع نگاه مردم و اعتماد به اقتصاد كشور اهمیت بیشتری می یابد.»
این صاحب نظر حوزه ارز خاطرنشان كرد: «به اعتقاد من سال قبل قیمت های ۱۷ یا ۱۸ هزار تومانی به علت جو روانی حاكم بر بازار بود و با كنترل این جو شاهد كاهش قیمت ها هستیم. علاوه بر این، مصرف هم تا حدودی كنترل شده است. ارزهای خانگی تا حدودی تزریق شده و ثبات قیمت ها در بازار هم تا حدودی به علت تزریق این ارزها به بازار است.»
قیمت دلار تا كدام كانال ریزش می كند؟
یحیی آل اسحاق، رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در همین حال درباره علل ماندگاری دلار در كانال ۱۱ هزار تومان اظهار داشت: «نوسان محدود دلار در ۴ تا ۵ ماه اخیر نشان داده است سیاست های بانك مركزی برای مدیریت بازار ارز توفیق لازم را داشته است.»
او با اشاره به این كه دلار در حال حركت به سمت كانال ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود، اما بانك مركزی با اتخاذ تدابیری در صدد كنترل این وضعیت بر آمد، اضافه كرد: «آرامش حاكم بر بازار ارز سبب گشته است سایر بازارها هم با آرامشی نسبی مواجه شوند و تداوم این وضعیت شرایط را بیشتر از پیش متعادل خواهد نمود.»
این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش كه آیا قیمت كنونی در بازار ارز، قیمتی واقعی است؟ اظهار داشت: «نكته مهم این است كه اگر وضعیت بحرانی ناشی از تحریم بهبود یابد و واقعیات اقنصادی ایران در نظر گرفته شود، قیمت دلار همچنان واقعی نیست.»
رئیس اتاق ایران و عراق در توضیح این مطلب افزود: «واقعیات اقتصادی ما و همینطور وضعیت عرضه و تقاضا در این بازار نشان داده است با برداشته شدن فشار تحریمی، قیمت واقعی دلار بین ۷ تا ۸ هزار تومان است. بانك مركزی هم با اتخاذ سیاست هایی در صدد تخلیه فشار روانی حاكم بر این بازار است و اتفاقا در اجرای این سیاست توفیق لازم را داشته است.»
۲۲۳۲۲۵

1398/06/18
23:40:12
5.0 / 5
4444
تگهای خبر: آمریكا , آنلاین , اقتصاد , ایران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز