وال استریت ژورنال بررسی كرد

بررسی هفته سرنوشت ساز توافق هسته ای

بررسی هفته سرنوشت ساز توافق هسته ای به گزارش سنج نیوز یك روزنامه آمریكایی در گزارشی با اشاره به تصمیماتی كه دونالد ترامپ در ایام آینده باید درباره برجام و تحریم های ایران بگیرد، نوشت: توافق هسته ای با ایران با یك هفته سرنوشت ساز رو به رو است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، به نوشته روزنانه وال استریت ژورنال، انتظار می رود دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا هفته جاری، بر موضع شناخته شده خود در خصوص اینكه توافق هسته ای به نفع آمریكا نیست، دوباره تاكید كند. از آن مهم تر، ترامپ در ایام آینده فرصت دارد از تمدید لغو تحریم های ایران خودداری كند كه به خروج واشنگتن از این توافق منجر خواهد شد.

برای ماندن در توافق هسته ای، ترامپ باید همانند دفعات قبلی با رفع تحریم های آمریكا علیه ایران موافقت كند، چراكه ایران پذیرفت در ازاء لغو تحریم های سازمان ملل، آمریكا و دیگر كشورها برنامه هسته ای اش را محدود كند.

اما اعتراض های اخیر در ایران با حمایت ترامپ از معترضان، بر این بلاتكلیفی افزوده است.

ترامپ می تواند از این اعتراض ها بعنوان اساسی برای خودداری از تمدید لغو تحریم ها بهره ببرد یا اینكه، دستور لغو تحریم ها را امضا كند و در عین حال گام های دیگری برای مجازات ایران بردارد.

بسیاری از مشاوران دونالد ترامپ با اینكه منتقد توافق هسته ای هستند از وی خواسته اند تا در توافق بماند و به صورت همزمان به دنبال راه های دیگری برای اعمال فشار بر ایران به علت آنچه واشنگتن فعالیت بی ثبات كننده تهران در منطقه می خواند، باشد. ركس تیلرسون وزیر امور خارجه و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریكا همچون مقامات دولتی هستند كه به صورت علنی چنین نگاهی را اتخاذ نموده اند.

تیلرسون در گفت وگو با شبكه سی ان ان اظهار نمود: احتمال دارد ترامپ همزمان با رسیدن این ضرب الاجل ها تحریم های جدید و غیرمرتبط را توافق هسته ای علیه ایران اعلام نماید. دیگر مشاوران هم گفته اند كه انتظار می رود ترامپ لغو تحریم ها را تمدید كند اما مطمئن نیستند كه دقیقا او چه تصمیمی خواهد گرفت.

ترامپ در ماه اكتبر تهدید كرد كه از توافق هسته ای خارج خواهد شد؛ مگر اینكه كنگره و متحدان اروپایی راهی برای رسیدگی به برنامه موشكی بالستیك ایران بیابند و تضمین كنند كه محدودیت های هسته ای ایران بعد از انقضای توافق در سال های آینده هم ادامه می یابد. رئیس جمهور آمریكا از آن زمان تا كنون، با قانونگذاران كشورش و مقامات اروپایی برای افزودن اصلاحیه ای به قانون آمریكا مصوب 2015 كه به كنگره اجازه نظارت بر توافق هسته ای را می دهد، رایزنی هایی كرده است.

این گفت وگوها پیرامون راه هایی برای وضع تحریم علیه ایران به علت برنامه موشكی اش و كاهش تعداد دفعاتی كه رئیس جمهور باید پایبندی ایران را تایید كند، بوده است تا رئیس جمهور در نهایت یك یا دو بار در سال مجبور به این تایید باشد.

مقامات هم در حال رایزنی درباره چگونگی و زمان وضع مجدد تحریم ها در صورت انجام برخی فعالیت های هسته ای خاص از جانب تهران است.

مقامات گفته اند كه تا كنون پیش نویس های متعددی تهیه شده اما هیچ طرح نهایی به دست نیامده است و این مذاكرات احیانا پیش از ضرب الاجل ترامپ برای تصمیم گیری درباره تمدید لغو تحریم های ایران به نتیجه نخواهد رسید.

بازیگران كلیدی در این رایزنی ها، سناتور باب كوركر، رئیس كمیته روابط خارجی سنا، سناتور بن كاردین، عضو ارشد دموكرات این كمیته و سناتور تام كاتن، مشاور پارلمانی ترامپ در امور سیاست خارجی هستند.

یك دستیار كنگره كه از این مورد آگاه است، اظهار داشت كه این قانون برای رسیدن به مرحله امضا و تصویب راهی طولانی در پیش دارد.

اما مقامات اروپایی گفته اند كه به توافق هسته ای متعهد باقی خواهند ماند، چه آمریكا از توافق خارج شود و چه در آن باقی بماند. با این حال، هر اقدامی از جانب آمریكا برای وضع مجدد تحریم ها به مفهوم مشكلاتی برای شركت های اروپایی و احتمال مجازات به علت تجارت با ایران است.

مارك دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموكراسی ها در این باره اظهار داشت: مساله این نیست كه دیپلمات ها در پاریس، برلین، رم یا بروكسل چه می كنند، مهم این است كه شركت های تجاری فرانسوی، آلمانی، بلژیكی یا ایتالیایی چه كاری در پاسخ به اقدامات آمریكا انجام خواهند داد.



 

1396/10/18
15:37:10
5.0 / 5
4627
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز