تاكید ایران و تركیه بر گسترش روابط دو جانبه

تاكید ایران و تركیه بر گسترش روابط دو جانبه سنج نیوز: در دیدار استاندار تهران با سفیر تركیه در تهران، بر گسترش روابط دوجانبه تهران و آنكارا تاكید گردید.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی قبل از ظهر امروز در دیدار با «دریا اورس» سفیر تركیه، اظهار نمود: ایران و تركیه دو كشور مسلمان و دارای ریشه های مشترك تاریخی، فرهنگی و دینی هستند كه ظرفیت های مناسبی نیز در امتداد ارتقای حجم مبادلات بین تهران و آنكارا وجود دارد.
وی اشاره كرد: در شرایط كنونی كه ایران در تحریم ظالمانه استكبار جهانی قرار گرفته، ایران و تركیه می توانند با توسعه و تعمیق روابط در كنار یكدیگر و در امتداد منافع دو كشور حركت كنند. همانگونه كه آقای اردوغان رئیس جمهور تركیه نیز به درستی اشاره داشتند، تهران به آنكارا فارغ از تحریم های یكسویه و ظالمانه می توانند برمبنای منافع خود به مبادلات تجاری ادامه داده و آنرا تحكیم و ارتقا ببخشند.
محسنی بندپی اشاره كرد: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه های صنعت، كشاورزی، نفت، گاز و پتروشیمی و سایر ابعاد اقتصادی دارد كه می توان با عمق بخشیدن به مبادلات اقتصادی بین ایران و تركیه در این زمینه ها منافع ملی دو كشور را در بالاترین سطوح دنبال كرد.
استاندار تهران تصریح كرد: كشور تركیه با عنایت به اقلیم و شرایط طبیعی كه از آن برخوردار می باشد همواره به مقصد گردشگری مسافران و گردشگران ایرانی بدل شده و باید بستری را ایجاد نماییم تا این گردشگری به صورت دو سویه بین دو كشور صورت بگیرد.
او همینطور بیان كرد: با عنایت به دانش و شناخت خوبی كه سفیر محترم از تاریخ فرهنگ و ادب پارسی دارند می توان به آینده روابط دوجانبه با كشور تركیه امیدوار بود و بدون تردید جناب اورس، نقش بهادار و قابل توجهی را در این بین ایفا خواهدنمود.
محسنی بندپی درانتها نیز اشاره كرد: ایران این آمادگی را دارد كه با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی و مشاركت فعال كنشگران اقتصادی بستر مناسبی را در امتداد ارتقای سطح مبادلات تجاری بین دو كشور به وجود آورده تا بتوان در آینده نزدیك شاهد تحقق هدف گذاری اقتصادی میان تهران و آنكارا بود.
دریا اورس سفیر جمهوری تركیه نیز در این دیدار ضمن تبریك حضور محسنی بندپی در كسوت استانداری تهران روابط تهران و آنكارا را برادرانه و مستحكم ارزیابی و اظهار نمود: روابط ایران و تركیه روابطی قدیمی و دیرینه است و روابط امروزه ایران و تركیه بعنوان دو كشور الگو در منطقه تبدیل گشته است. روابط بین دو كشور حالا از نظر علمی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بالاترین سطح خود قرار داشته و در صدد تحكیم و ارتقای روابط نیز هستیم.
سفیر جمهوری تركیه در تهران اضافه كرد: در كنار روابط اقتصادی بین دو كشور تلاش می نماییم تا در زمینه های اجتماعی و فرهنگی از ظرفیت های موجود بهره گرفته و نسبت به توسعه روابط در این عرصه ها اهتمام داشته باشیم.

وی بیان كرد: بنده بعنوان سفیر تركیه در تهران، سال ها بعنوان سفیر فرهنگی در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی تركیه به تدریس زبان و ادبیات فارسی مشغول بوده ام و شناخت خوبی از فرهنگ تاریخ و ادبیات بهادار ایرانی ها دارم.

اورس افزود: تهران از زیباترین شهرهای جهان است و با عنایت به ظرفیت های این كلانشهر در حوزه گردشگری شاهد سرزندگی شهر در تمام طول شبانه روز هستیم و ما نیز از زیبایی های آن در هر فرصتی استفاده می نماییم.

سفیر جمهوری تركیه در تهران اشاره كرد: حجم مبادلات تجاری هدف گذاری شده بین دو كشور متأسفانه تابحال به هدف مطلوب خود نرسیده اما امیدواریم در آینده شاهد بهبود وضعیت كنونی باشیم و من بعنوان سفیر هر چه در توان داشته باشم در زمینه گسترش این مبادلات به كار خواهم گرفت.

او در آخر نیز با تقدیر از میزبانی استاندار تهران اشاره كرد: امیدواریم این مراودات و ملاقات ها فرصت های مختلف صورت گرفته و دوستی ما در سال های حضور در ایران به شایستگی تداوم داشته و به تعمیق روابط دو كشور كمك نماید.




منبع:

1398/02/28
14:35:07
5.0 / 5
4462
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , ایران , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز