الجبیر مدعی شد: ایران منبع تمام مشكلات خاورمیانه است

الجبیر مدعی شد: ایران منبع تمام مشكلات خاورمیانه است سنج نیوز: وزیر مشاوردر امور خارجه عربستان ادعا نمود كه ایران مسئول تداوم جنگ یمن است و این كشور منبع تمام مشكلات خاورمیانه است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، عادل الجبیر در گفت و گو با روزنامه اماراتی البیان ادعا نمود كه مسئولیت تداوم جنگ یمن برعهده ایران است و این كشور در منطقه فرقه گرایی به وجود می آورد.
وی با طرح این ادعا كه ایران منبع تمام مشكلات خاورمیانه است اظهار داشت كه از ایران می خواهیم كه حمایت موشكی خود از شبه نظامیان تروریستی (انصارالله یمن) را متوقف نماید.
الجبیر ادعا نمود كه ایران در امور داخلی كشورهای عربی دخالت می كند و سیاست ویران گر آن همچنان ادامه دارد.
این مقام سعودی همین طور ادعا نمود كه عربستان تابحال ۱۳ میلیارد دلار به یمن كمك كرده است.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، این ادعاها در حالی مطرح می شود كه مقامات ایرانی تاكید می كنند ایران كشوری است كه با عزم جدی و اراده بالا در تلاش است كه به ایجاد صلح وثبات در مجموعه منطقه كمك نماید، نقش ایران در منطقه سازنده است و اینكه ایران را متهم به دخالت در امور كشورهای دیگر كنند فرافكنی است. برخی فكر می كنند كه با مطرح كردن نام دیگر كشورها می توانند از زیر بار مسئولیت و مشكلاتی كه با آن روبه رو هستند كنار بروند.
الجبیر درحالی مدعی كمك های بشردوستانه به یمن است كه ائتلاف عربی به رهبری عربستان نزدیك به چهار سال است زنان و كودكان یمنی را به قتل می رساند، مدارس و بیمارستان های آنان را بمباران می كند و از رسیدن غذا، دارو و كمك های بشردوستانه به آنها ممانعت می كند و این ائتلاف به سبب تجاوزهای وحشیانه اش در یمن در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفت.
ادعای دخالت ایران در یمن و حمایت موشكی از انصارالله درحالی مطرح می شود كه مقامات كشورمان همواره تاكید می كنند جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه دخالتی در كشور یمن ندارد و برای ایجاد چاره سیاسی و اختتام دادن به بحران یمن تلاش های فراوانی كرده است.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه كشورمان در ارتباط با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام نموده است: ما هیچ گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امكانی در كل وجود ندارد در غیر این صورت ایران به قدری شهامت دارد كه چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام كند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن هست سلاح هایی است كه از دولت های قبل در پادگان ها وجود داشته، امروز مشاهده می نماییم یمن برای آنكه در مقابل تجاوز و حملات بی امان از خود محافظت كند به سراغ تكنیك های درونی رفته و این طبیعی است.
علی اكبر ولایتی، دبیر كل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور رهبری در امور بین الملل در پاسخ به سوالی درباب برخی اتهامات در ارتباط با مداخله ایران در امور یمن، باز گفته است: در یمن كشورهای مرتجع عربی تحت عنوان ائتلاف عربی ضد یمن مداخله مستقیم كرده اند و ایران جز حمایت سیاسی و كمك های انسانی برای نجات مردم این كشور كار دیگری انجام نداده است. جمهوری اسلامی ایران هیچ موشكی به یمن نداده است، یمنی ها در زمان علی عبدالله صالح و منصورهادی و حتی قبل تر توسط اردوگاه های شرق عمدتاً تسلیح می شدند، ما از این نگران نیستیم كه مردم دنیا بدانند جمهوری اسلامی ایران سلاح به عراق، سوریه و یا لبنان داده است به آنها سلاح داده ایم تا در مقابل داعش و تروریست ایستادگی كنند، به یمن كمك های انسانی و حمایت های سیاسی می نماییم ولی موشك را ایران به آنها نداده است و یمنی ها نیازی به آن ندارند چونكه با امكاناتی كه در اختیار دارند توانسته اند در مقابل سعودی ها ایستادگی كنند و با همین امكانات پیروز خواهند شد.




1397/12/13
14:27:28
5.0 / 5
4791
تگهای خبر: ایران , روزنامه , سیاست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز