آغاز تهدید گردشگری ایران توسط آمریكا

آغاز تهدید گردشگری ایران توسط آمریكا به گزارش سنج نیوز آمریكا سه سال پیش با تغییر قانون معافیت ویزا، به شكلی غیرمستقیم تلاش كرد گردشگری ایران را در معرض تهدید قرار دهد، باآنكه موفقیت چندانی بدست نیاورد اما اخیرا كنسولگری ها و سفارتخانه های آمریكا در بعضی كشورهای آسیایی، اروپایی و حتی همسایگان ایران، علنی و مستقیم آژانس های گردشگری را تحت فشار قرار می دهند و تهدید می كنند كه به ایران گردشگر نفرستند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، در آمریكا قانونی به نام معافیت ویزا برای اتباع ۳۸ كشور كه ۲۳ كشور آن جزو اتحادیه اروپا هستند وجود دارد كه بیشتر از ۳۵ سال پیش وضع شد. بر این اساس اتباع این كشورها می توانند بدون دریافت ویزا ۹۰ روز در خاك آمریكا بمانند. در مقابل، این كشورها باز امتیاز مشابهی را قائل شده بودند اما در سال ۲۰۱۶ اعضای كنگره ایلات متحده آمریكا به قانون بودجه بندی را اضافه كرد كه به سبب آن افرادی كه پس از سال ۲۰۱۱ به شش كشور مسلمانِ ایران، لیبی، سودان، سومالی، سوریه و یمن سفر كرده اند، نمی توانند بدون ویزا به آمریكا سفر كنند.
این سیاست آن چنان كه آمریكا گمان می كرد در مسافرت گردشگران اروپایی و آمریكایی به ایران تأثیر چندانی نداشته است. در سالی (۱۳۹۴) كه فرمان محدودیت ویزا از طرف دولت آمریكا صادر شد طبق آمارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ۵ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۱۸ تبعه خارجی به ایران سفر كردند كه در سال بعد این آمار حدود ۵ درصد كمتر شد و شمار مسافران و اتباع خارجی كه به ایران آمدند به ۴ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۸۴ نفر رسید كه البته بگفته توراپراتورهای ایرانی و خارجی، علت این افت را بیشتر باید در قیمت بالای تورهای آن زمان ایران جست وجو كرد تا در سیاست های آمریكا، چونكه در سال ۹۶ گردشگری ایران دوباره روی نمودار صعود قرار گرفت و با ورود ۵ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۲۴ مسافر و تبعه خارجی به ایران ۴.۳۳ درصد رشد در گردشگری رقم خورد. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همین طور گزارش كرده در ۹ ماه نخست سال ۹۷ كه همزمان با خروج یكجانبه آمریكا از برجام شد، گردشگری با ۵۶ درصد رشد روبرو بوده است.
اینك آمریكا بازی جدیدی را با ایران آغاز نموده است. هرچند كه به زعم كارشناسان بین المللی، گردشگری تنها بخشی است كه اگر قواعد آن درست اجرا شود قابل تحریم نیست، اما گزارش های تأیید شده ای حكایت از آغاز دست اندازی مستقیم دولت آمریكا در صنعت گردشگری ایران دارد.
ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این مساله را تأیید كرد و به ایسنا اظهار داشت: نام نمی برم اما گزارش های مستندی از چند كشور داریم كه كنسولگری ها و سفارتخانه های آمریكا با توراپراتورهای آن كشورها تماس گرفته اند كه اگر به ایران گردشگر بفرستند برای ورود به خاك ایالت متحده و صدور ویزای آن حتماً با مشكل مواجه خواهند شد.
او كه در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری در جمع خبرنگاران سخن می گفت، اظهار نمود: ما در این شرایط كه برخی عزمشان را مقابل ایران جزم كرده اند، اهتمام می نماییم نمایشگاه بین المللی گردشگری برگزار نماییم و كشورهای بیشتری را به خود جذب نماییم كه حتی بعضی از آنها مثل تركیه، افغانستان، پاكستان و اندونزی در نمایشگاه امسال حضور متفاوتی را به نمایش گذاشتند.
تیموری همین طور اظهار داشت: اطلاع دارم این نمایشگاه در خارج از كشور در بعضی رسانه ها خیلی مثبت و خوب تبلیغ شده است كه این نشان داده است ما در راه درستی قرار گرفته ایم.


 

1397/11/27
15:05:32
5.0 / 5
5086
تگهای خبر: ایران , برجام , تحریم , گردشگری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز