روایت یك خبرنگار فرانسوی از حضور امام (ره) در نوفل لوشاتو

روایت یك خبرنگار فرانسوی از حضور امام (ره) در نوفل لوشاتو به گزارش سنج نیوز خبرنگار روزنامه فرانسوی لاكرووا گزارشی از حضور امام (ره) در نوفل لوشاتو با عنوان ˮوقتی امام خمینی در نزدیكی پاریس، زمینه های انقلاب اسلامی در ایران را فراهم می كردˮ منتشر نمود.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، در این گزارش آمده است: صدها نفر از وفاداران شیعه امام خمینی طی هفته جاری در محل نوفل لوشاتو جمع شده بودند. جایی كه پدر انقلاب اسلامی ۱۱۷ روز از آخرین روزهای تبعید خویش را در آنجا سپری نمود. هر سال نخستین یكشنبه از فوریه، سفارت ایران برنامه ای را در این روستای شهرستان " ایولین " كه در سال ۱۹۷۹ تعداد ۲۰۰۰ نفر جمعیت داشته است برگزار می نماید.

ولی این " زیارت" بیشتر از آن جهت بعدی ویژه گرفته است كه امسال ایران چهلمین سالروز انقلاب خویش را جشن می گیرد.

شركت كنندگان در مراسم روز یكشنبه كه به قول سازمان دهندگان این برنامه، از فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، آمده بودند، چند صد نفر از هواداران دستگاه حاكمه ایران (بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر) می شدند و در باغ كوچك شیب دار این محل كه قبلاً مشجر بوده است و امام خمینی زیر یكی از درختان سیب آن زمان می نشسته حضور یافته بودند. امام خمینی در این محل با افراد دیدار می كرده است و از همین جا بوده است كه به شكلی روش مند (متودیك) سرنگونی رژیم حامی غرب محمد رضا پهلوی را آماده سازی می كرده است.

وی آخرین ماه های تبعید خویش را پیش از بازگشت به ایران در این محل گذرانده است در حالیكه پیش از آن ۱۵ سال دوری الزامی از كشور از جانب شاه به او تحمیل شده بود و امام این دوران را در تركیه و عراق سپری كرده بود.

حمید مرادخانی، رایزن اول سفارت ایران می گوید: تصویر امام كه زیر درخت سیب نشسته است هنوز یك تصویر زنده برای ما است". این تصویر را " میشل ست بون عكاس فرانسوی كه خود او هم در مراسم حضور داشت و به محبوب شدن آن عكس كمك كرد تهیه كرده است.

وی یكی از افرادی است كه شناخت خوبی از انقلاب اسلامی دارد كه خود وی در سن ۲۶ سالگی و در زمان ورود خمینی به نوفل لوشاتو، این عكس را در داخل این باغ كوچك، ثبت كرده بود. ست بون می گوید " زیر این درخت و در این باع كوچك، حضور او (امام خمینی) همانند یك ظهور بود. گویی " سنت لویی " در مقابل دیگران ظاهر شده بود! قیافه اش آرام بود و مطمئن بود كه پیروز خواهد شد".

در ژانویه ۱۹۷۹ خبرنگاری از خبرگزاری فرانسه كه در نوفل لوشاتو حضور داشته است جوش و خروش حاكم بر این باغ را كه روزانه دو بار حدود ۱۵ نفر از ایرانی های همراه امام كه از كشورهای مختلف اروپا آماده بودند، تشكیل جلسه می دادند، تشریح كرده است.

این روزنامه نگار خبرگزاری فرانسه نوشته است: در حالیكه همه از آن سوی جاده به خانه ای كه پیرمرد هفتاد ساله در آن اقامت داشت نگاه می كردیم و از آن جا وارد می شد، سكوت حكم فرما بود. درون این خانه را می توان به مثابه «ستاد عمومی» تشبیه كرد یعنی جایی كه هواداران هزاران كاست را كه حاوی دستور كارهای آیت الله و دستورات ضبط شده او از راه تلفن به مردم ایران بود را تهیه می كردند.

امروز، تقریباً هیچ چیزی كه متعلق به آن زمان باشد باقی نمانده است. ستاد عمومی سابق در اثر انفجاری در یكی از شب های فوریه ۱۹۸۰ از بین رفت. درخت سیبی كه این روحانی (متوفی به سال ۱۹۸۹) می نشست هم خشك شده است و درخت سیب دیگری با میوه های مصنوعی جای درخت سابق را گرفته است در حالیكه در كنار آن تصویری به اندازه طبیعی از رهبر قرار گرفته است و «زائرین» حاضر در این روز با آن عكس می گیرند.

زیر چادر سفید رنگی كه مراسم در آن برگزار می گردد صدای سرود ملی ایران و آیاتی از قران پیش از آنكه سخنرانی ها شروع شوند شنیده می شود. در محل مراسم، ایرانی ها مقیم فرانسه و همینطور دیگر مؤمنین شیعه از همه قشری تنگاتنگ همدیگر حضور دارند.

«ابی» یك مسلمان موریتانیایی ۳۴ ساله است كه به شیعه گرویده و نوشته های خمینی را مطالعه كرده است. به اعتقاد این موریتانیایی ساكن پاریس، خمینی همچنان یك چهره معنوی اسلام باقی مانده است.

جعفر یك فرد ۶۳ ساله است كه در فاصله ۱۵ كیلومتری از این محل زندگی می كند و تا كنون ده ها بار به نوفل لوشاتو آمده است. او تمام وقایعی كه ایران سپری كرده را تماماً دنبال كرده است و همین ها سبب تغییر نگاه او شد. او می گوید:

امام خمینی به تشنگی من برای فهم معنای زندگی پاسخ داد. پیش از او من مانند فردی گم شده بودم. مثل یك «زومبی می ماندم. مرده ای بیش نبودم".

دو نفر از كردهای تركیه كه از «برلین» آمده اند می گویند «پیام امام خمینی هنوز زنده است». یكی از این دو نفر كه اسمش محمد علی است و یك فرد ۴۰ ساله است ادامه می دهد كه «بین دموكراسی لیبرال و كمونیسمی كه زمانی در كشور حاكم بود، امام خمینی یك راه سوم را عرضه داد».



1397/11/16
15:14:36
5.0 / 5
4915
تگهای خبر: ایران , دستگاه , روزنامه , سفارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز