، مهم ترین چالش سیاست خارجی ایران درسال 2019،

ابوالفتح: نحوه تعامل با آمریكا و اروپا چالش های ایران در 2019 است

ابوالفتح: نحوه تعامل با آمریكا و اروپا چالش های ایران در 2019 است سنج نیوز: یك كارشناس مسایل بین الملل اظهار داشت: نحوه مواجهه ایران با آمریكا و تعامل با اروپا چنانچه نتوانند از برجام دفاع كنند همچون چالش های سیاست خارجی ایران در 2019 است.


امیرعلی ابوالفتح در گفت وگو با ایسنا، درباره چالش های ایران در حوزه سیاست خارجی در 2019 اظهار نمود: در سطح بین الملل نحوه مواجهه با ایالات متحده اصلی ترین چالش ایران است. آمریكا عزمش را جزم كرده است كه تحریم ها مقابل ایران را تا حدی افزایش دهد كه به تغییر رفتار ایران منجر شود و حتی در این چارچوب تغییر رژیم ایران را مدنظر دارد.
وی با اشاره به اختتام مهلت شش ماهه كه آمریكا به برخی كشورهای خریدار نفت ایران داده است و در تیرماه این مهلت تمام میگردد اظهار داشت: پیش بینی میگردد كه میزان فروش نفت ایران به یك میلیون بشكه در روز برسد از این رو چالش دیگر ایران در ارتباط با اروپاست كه در نهایت می توانند هزینه ایستادگی در مقابل آمریكا در بحث برجام را بدهند یا خیر. اگر این اتفاق رخ ندهد و ایران نتواند به تامین منافعش از فروش نفت برسد روابط ایران و اروپا وخیم خواهد شد.
این كارشناس مسایل بین الملل اظهار نمود: در حوزه منطقه اما اصلی ترین چالش نظم جدیدی است كه آمریكا آنرا در نظر دارد و این كار را با واگذاری بخشی از مسئولیت ها در منطقه به متحدانش همچون عربستان و تركیه می خواهد انجام دهد اما این كار به توازن قوا در منطقه لطمه می زند و تهدیدهایی را به وجود می آورد. امكان دارد آمریكا در سوریه بخواهد دست تركیه را بازبگذارد و این مساله تنش هایی را به وجود می آورد.
ابوالفتح افزود: سوژه افغانستان از مسایل دیگری است كه در سال 2019 بحث برانگیز است. به نظر آمریكا تلاش دارد سهمی از قدرت را در افغانستان به طالبان بسپارد كه این مساله می تواند به بازگشت گروه های تندرو منجر شود علاوه بر این تعریف رابطه ایران با عربستان از دیگر چالش های ایران در سال 2019 است.
وی درباره تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای نظامی اش از سوریه اظهار نمود: دولت آمریكا نه لزوما شخص ترامپ نسبت به خروج نیروهای نظامی این كشور از خاك سوریه جدی هستند اما بر سر زمان و نحوه خروج اختلاف نظر وجود دارد. اما به صورت كلی حتی اگر نیروهای نظامی آمریكا از سوریه بیرون بروند چندان معادله در منطقه تغییر نمی كند چونكه نیروهای آمریكایی در نهایت به پایگاه های دیگر آمریكا در منطقه همچون در عراق منتقل خواهند شد علاوه بر این آمریكا به قدر كافی در منطقه نیرو دارد و كاهش برخی از آنها چندان تاثیری در آرایش سیاسی و نظامی منطقه ندارد.



1397/10/16
14:23:15
5.0 / 5
4398
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز