یك پژوهشگر مسائل منطقه:

برخی بازیگران منطقه ای مخالف میانجی گری ایران بین طالبان و دولت افغانستان هستند

برخی بازیگران منطقه ای مخالف میانجی گری ایران بین طالبان و دولت افغانستان هستند سنج نیوز: یك پژوهشگر مسائل منطقه ای با تاكید بر این كه بعضی از بازیگران منطقه ای و بین المللی مخالف ایفای نقش ایران بعنوان میانجی گر بین طالبان و دولت افغانستان هستند، اظهار نمود: هر روند صلحی كه در افغانستان صورت گیرد، در صورت حضور ایران می توان پیامد مثبت تری داشته باشد، اما حذف یا عدم حضور ایران سبب میگردد یك صلح ناقص صورت گیرد.



فرزاد رمضانی بونش درگفت وگو با ایسنا درباره گفت وگوهای میان ایران و طالبان كه بتازگی مطرح و دیداری هم میان نمایندگانی از طالبان با معاون وزیر امور خارجه كشورمان انجام شده، اظهار داشت: روابط ایران و طالبان از زمانی كه طالبان در افغانستان حضور یافت با فراز و نشیب هایی همراه بود. این روابط در مراحلی با تضاد كامل و یا افزایش اختلاف ها و همین طور با كشتن دیپلمات های ایرانی در مزار شریف وارد واگرایی كامل شد.

وی اشاره كرد: اما پس از سقوط حكومت طالبان و روی كار آمدن جمهوری اسلامی افغانستان و همین طور حضور طالبان در مناطق مختلف این كشور، عملا طی سال های گذشته نوع روابط طالبان با ایران وارد تحولات ویژه ای شده گرچه نوع برقراری تماس ها وارد روابط تعاملی یا گفت وگوهای گسترده نشده اما حفظ و برقراری تماس با طالبان، مد نظر این گروه و تهران بوده است.

این پژوهشگر مسائل منطقه ای با اشاره به دلایل مذاكره و گفت وگوها میان ایران و طالبان اظهار داشت: این مساله دلایل مختلف منطقه ای، داخلی و بین المللی دارد؛ در بعد داخلی اگر به وضعیت طالبان نگاه نماییم، نفوذ این گروه در جغرافیای مختلف افغانستان و در مناطق شمالی و غربی این كشور گسترده تر شده و این افزایش مانور طالبان در افغانستان بعنوان بازیگری كه توان زیادی دارد باعث شده تا بازیگران منطقه مانند ایران به این بازیگر مهم صحنه امنیتی افغانستان توجه نمایند و خواستار آگاهی یافتن ازاهداف، نیت ها و به شكلی رویكرد آنها در مسائل مختلف افغانستان باشند.

وی همین طور بیان كرد: با تداوم روند گفت وگوهای افغانستان با طالبان و همین طور فراز و نشیب آنها در سال های گذشته در كنار توجه روسیه و آمریكا و همین طور سایر بازیگران مخالف انجام گفت وگو، ایران چنین نگاهی داشته كه برای حفظ تعادل با سایر بازیگران گفت وگو با طالبان را مد نظر قرار دهد.

رمضانی بونش افزود: طی سال های اخیر در این زمینه گاهی با اعتراضاتی از طرف دولت كابل مواجه بودیم، برای اینكه دولت افغانستان تلاش می كند هر نوع تعامل با طالبان از طرف حكومت ملی افغانستان كانالیزه شود، اما در وضعیت كنونی به نظر می آید كه ایران تلاش نموده با انجام گفت وگو، مجموعه اقدامات خودرا با اطلاع دولت افغانستان پیش ببرد تا مانع از واكنش گسترده مقامات افغانستان در این زمینه شود.

این پژوهشگر مسائل منطقه ای اشاره كرد: مسلما وضعیت افغانستان با عنایت به خروج نیروهای آمریكا از این كشور و سایر مسائل امنیتی و سیاسی و همین طور حضور داعش در افغانستان، همه و همه عواملی هستند كه سبب نگرانی هایی از طرف جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با وضعیت و آینده افغانستان شده و طالبان بعنوان نیروی اپوزیسیون امنیتی و با تعصب افغانستان است كه می تواند در آینده نقش مهمی داشته باشد، بدین سبب آگاهی از نوع رویكردها و منافع طالبان می تواند مد نظر دولت ایران باشد.

وی اضافه كرد: ایران هم تلاش می كند با شناخت بیش تر و رایزنی با مقامات طالبان افغانستان و همین طور با موضوعات مربوط به میانجی گری بین طالبان و دولت وحدت ملی افغانستان، منافع امنیت ملی خودرا مد نظر قرار دهد.

رمضانی بونش درباره این كه چرا طالبان پیشنهاد كابل برای برگزاری مذاكره در عربستان را رد كرده است؟ اظهار نمود: حداقل در 10-15 پارسال یكی از شروط مذاكرات، پای میز مذاكره آمدن طالبان بوده است، درواقع به شكلی گفت وگوی مستقیم طالبان- آمریكا مد نظر رهبران طالبان قرار داشته، اما این امر خواسته حداكثری طالبان بوده كه به نظر می آید از این خواسته حداكثری دست كشیده اند، در عین حال خواهان تماس و گفت وگوهای آمریكا و طالبان هستند و تلاش می كنند روند گفت وگو را مستقیم با آمریكایی ها انجام دهند، آنها دولت مستقر را غیر مشروع و دست نشانده تلقی می كنند.

این پژوهشگر و كارشناس ارشد مسایل منطقه افزود: طالبان، با عنایت به رویكرد مذاكره از طرف آمریكا تلاش می كند با رایزنی هایی با روسیه و ایران و سایر بازیگران منطقه ای توجه اصلی خودرا معطوف به گفت وگوهای بنیادین و مهم با ایالات متحده آمریكا كند و خودرا بعنوان بازیگر اصلی و میدان دار اصلی جغرافیای افغانستان مطرح كنند، در واقع طالبان تلاش می كند كه در روند گفت وگو با آمریكا بیش ترین منافع را كسب كند.

وی همین طور درباره این كه آیا ایران می تواند نقش تعیین كننده ای در مذاكرات صلح افغانستان داشته باشد، در شرایطی كه گفته شده ادامه مذاكرات ناتمام طالبان در ابوظبی با آمریكایی ها، در عربستان انجام میگردد. اظهار داشت: در سال های گذشته روندهای مختلفی را در بحث گفت وگوهای طالبان با دولت كابل و همین طور آمریكا شاهد بودیم، همین طور شاهد نقش عربستان، ازبكستان و یا تلاش های پاكستان و روسیه بودیم، بدین سبب در این زمینه عربستان تلاش می كند نقش مهمی را به عهده بگیرد.

رمضانی بونش اشاره كرد: این كه ایران بعنوان بازیگری در كنار عربستان بتواند ایفای نقش كنند در وضعیت كنونی متصور نیست، اما هر یك از بازیگران منطقه تلاش می كنند به شكلی ایفاگر نقش میانجی گر میان طالبان و دولت كابل باشند، در گذشته باز مباحثی مربوط به میانجی گری بین طالبان و دولت كابل از طرف ایران مطرح بوده اما این كه تا چه اندازه به سرانجام برسد یا با موفقیت همراه باشد، نمی توان خوش بینانه به آن نگاه كرد، برای اینكه موانع و چالش های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد.

این پژوهشگر مسایل منطقه درانتها بیان كرد: به نظر می آید بعضی از بازیگران مختلف منطقه ای و بین المللی مخالف ایفای نقش ایران بعنوان میانجی گر بین طالبان و دولت مستقر در كابل یا دولت وحدت ملی هستند. با همه این ها با عنایت به موقعیت ژئوپلیتیك افغانستان، هر روند صلحی كه در این كشور صورت گیرد، در صورت حضور ایران بعنوان بازیگر مهم در صحنه سیاسی می تواند پیامدها و چشم اندازهای مثبت تری را داشته باشد، اما حذف یا عدم حضور ایران سبب میگردد بخشی از توان و پتانسیل ایران در افغانستان مدنظر قرار نگیرد و یك صلح ناقص یا معادله ناقصی در هر گونه روند صلحی انجام گیرد.




1397/10/12
14:52:11
5.0 / 5
5066
تگهای خبر: آمریكا , ایران , روابط , وزیر امور خارجه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز