در نشست بررسی تاثیر خروج نیروهای آمریكایی از شمال سوریه مطرح شد

فرانسه نمی تواند آلترناتیوی برای آمریكا درشمال سوریه باشد، ترامپ درمورد كردهای سوریه معامله كرد

فرانسه نمی تواند آلترناتیوی برای آمریكا درشمال سوریه باشد، ترامپ درمورد كردهای سوریه معامله كرد به گزارش سنج نیوز یك كارشناس مسائل كردی، اظهار نمود: فرانسوی ها نمی توانند آلترناتیوی برای آمریكا در شمال سوریه باشند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، ارشاد رشیدی رستمی در نشست "بررسی تاثیر خروج آمریكایی ها از شمال سوریه بر تحولات سیاسی ــ ژئوپلیتیك منطقه با تاكید بر جایگاه كردها"، با تشریح وضعیت و خصوصیت های احزاب فعال كرد در شمال سوریه، اظهار نمود: منطقه شمال سوریه یكی از مهم ترین و استراتژیك ترین مناطق این كشور است، چون كه ۳۵۰ كیلومتر با عراق و ۵۵۰ كیلومتر با تركیه مرز مشترك دارد. ۵۰ الی ۶۰ درصد زمین های كشاورزی و انبار غله سوریه در آن جا است. با عنایت به این مولفه ها این سوال مطرح می گردد كه آیا این منطقه ارزش آنرا دارد كه نیروهای خویش را در آن حفظ كند یا نه؟ سوالی كه بعضی از تحلیل گران بین الملل در جواب گفته اند "نه". چون كه آمریكا دوست اخلاقی كردها نیست و این كشور بر مبنای واقع بینی و منافع خود با دولت ها تعامل می كنند و نه با گروه ها.

وی در این زمینه به صحبت هنری كیسینجر، یكی از كارشناسان برجسته مسائل بین الملل در آمریكا اشاره نمود و خاطرنشان كرد: آقای كیسینجر در اظهار نظری گفته كه كردها هنوز نتوانسته اند منفعت یا ضرر استراتژیكی برای آمریكایی ها داشته باشد. ازاین رو آمریكایی ها به چشم یك متحد به آنها نمی نگرند بلكه تلاش می كنند با آنها بازی كنند.

این كارشناس مسائل كردی با بیان این كه یكی دیگر از موضوعات در بحث كردها در آن منطقه این است كه به نظر می آید آنها بین خود اتحاد ندارند و گاها اختلافات وجود دارد، تصریح كرد: بعضی از كارشناسان هزینه های سنگین نظامی، هزینه های سنگین بازسازی و هزینه های عمیق شدن اختلافات با تركیه را همچون عللی می دانند كه سبب شده آمریكا تصمیم به ترك شمال سوریه بگیرد. گر چه برخی هم در این ارتباط به پراكندگی كردها و ارتباط بعضی از آنها به گروه هایی همچون "حزب الله" و كشور "ایران" اشاره می كنند.

رشیدی رستمی در ادامه صحبت های خود در این برنامه با بیان این كه دولت آمریكا بر دولت جدید عراق تمركز دارد و درواقع عراق كنونی برایش از اولویت جدی تری برخوردار است، خاطرنشان كرد: دولت كنونی عراق، دولتی است كه از سیاست های مستقلی برخوردار می باشد. به ایران، عربستان و یا تركیه خیلی نزدیك نیست و این به مساله ای تبدیل گشته است كه آمریكایی ها در صدد بر آیند عراق جدید را تحت كنترل خود قرار دهند.

وی افزود: بعضی از اخبار مبین این است كه فرانسوی ها می خواهند آلترناتیوی برای آمریكا در شمال سوریه باشند، در صورتیكه چنین پتانسیلی در میان فرانسوی ها وجود ندارد، چون كه هزینه این مورد بسیار بالا است و از جانب دیگر فرانسه در داخل كشورش با مشكلات جدی روبرو است.

این كارشناس مسائل كردی با بیان این كه فرانسه با تركیه، ایران، عراق و سوریه دارای توافقاتی است و نمی خواهد به خاطر مبحث كردها اختلافات خویش را با این كشورها عمیق كند، تصریح كرد: نهایت كاری كه امكان دارد فرانسه در این منطقه انجام دهد این است كه در شورای امنیت سازمان ملل درخواست تولید منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه كند كه این مورد با وتوی روسیه روبرو خواهد شد.

در ادامه این برنامه كه از سوی گروه تركیه شناسی پژوهشكده مطالعات استراتژیك خاورمیانه برگزار شده بود، رحمت حاجی مینه، كارشناس روابط بین الملل، هم اظهار نمود: سیاست ترامپ در مورد كردها را نباید ساده انگارانه دید و آینده مشخص خواهد نمود كه ترامپ از كارت كردها در شمال سوریه چه استفاده هایی كرده است. به نظر می آید كه او بر مبنای نگاهی استراتژیك تصمیم به خروج نیروهای نظامی آمریكایی از شمال سوریه كرده است.

وی با اعتقاد بر این كه حتما در پس این تصمیم ترامپ معامله ای در جریان بوده است، در این باره اظهار نمود: این تصمیم می تواند بر مبنای نگاه ترامپ به انتخابات ۲۰۲۰ در آمریكا هم صورت گرفته باشد. او كوشیده كه با خروج نیروهای نظامی آمریكا از سوریه این مساله را تبدیل به یك چالش برای خود در انتخابات ۲۰۲۰ نكند و بهانه را از دست منتقدان در مورد حضور نیروهای نظامی آمریكا در سوریه بگیرد.

این كارشناس مسائل بین الملل با بیان این كه ترامپ به دنبال این است كه امنیت را تجاری سازی كند، در بخش دیگری از صحبت های خود در این برنامه به استفاده تركیه از مبحث پیش آمده اشاره نمود و اظهار داشت: تركیه در ائتلاف ضد داعش حضور دارد، ولی عملا هیچ اقدامی ضد داعش در سوریه انجام نداده است. از دیگر سو كوشیده كه در روند آستانه هم مشاركت داشته باشد. او با این اقدامات به دنبال این است كه پوششی برای مشروعیت بخشی به حضور خود در شمال سوریه تولید كند.






1397/10/09
14:19:17
5.0 / 5
4653
تگهای خبر: آمریكا , ایران , ترامپ , روابط
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز