در كنفرانس ژنو درباره افغانستان

ظریف: تعامل با طرفین داخلی و منطقه ای كلید موفقیت است

ظریف: تعامل با طرفین داخلی و منطقه ای كلید موفقیت است سنج نیوز: وزیر امور خارجه كشورمان در كنفرانس ژنو درباره افغانستان اظهار داشت كه ایران به مردم و دولت افغانستان در پویش به سمت صلح یاری می رساند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، متن سخنرانی محمدجواد ظریف در كفرانس ژنو درباره افغانستان به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم

این نشست وزارتی بسیار بموقع بوده و در زمانی صورت می گیرد كه با فرصت ها و چالش های فراوانی در افغانستان مواجه هستیم. از تلاش های هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) و رئیس جمهور غنی و باز دكتر عبدالله رئیس اجرایی این كشور برای رهبری شجاعانه و نمایش روشنگری قدردانی می نماییم. رویكرد آشتی طلبانه آنها ما را دلگرم می كند. اجازه دهید به چند نكته كوتاه اشاره نمایم:

۱. اجماع ملی، منطقه ای و جهانی بر این قرار دارد كه چاره نظامی در افغانستان راه به جایی نبرده و زمان برای آشتی ملی و چاره سیاسی فراگیر با حضور و رهبری دولت و مردم افغانستان فرا رسیده است. این نشست وزیران و نشستهای تكمیلیِ آن در كابل، تاشكند و مسكو، موید فضایی است كه بایستی از آن بهره جست.

۲. چالش ها به دو نوع قدیم و جدید تقسیم میگردد. حضور نیروهای خارجی هیچ گاه در منطقه ما احداث ثبات نكرده و از لحاظ تاریخی زمینه را برای جذب افراط گرایان فراهم نموده است. یكی از چالش های تازه، حضور داعش در افغانستان است كه به خونریزی بیشتر منجر شده و گرایش های فرقه ای خطرناكی را سبب گشته است. خطرناك تر این كه گروه های مسلح محلی را در رقابت برای جذب افراد و پیروان افراطی تر كرده است. باور كنید هیچ كس از معرفی و پشتیبانی از داعش و سایر افراط گرایان در سوریه و عراق طرفی نبسته، و هیچ كس از معرفی آنها به افغانستان و آسیای مركزی بهره مند نخواهد شد. این روند وحشتناك باید قبل از رسیدن به مقیاس فاجعه بار متوقف گردد.

۳. تروریسم و قاچاق مواد مخدر همواره در افغانستان همدیگر را تقویت كرده اند. برای مقابله با تهدید مواد مخدر، به استراتژی جامعی نیاز داریم كه باید شامل توسعه اقتصادی در این كشور ثروتمند به لحاظ منابع باشد. راه های ارتباطی حائز اهمیت بوده و شبكه دریایی و ریلی ایران همچون بندر چابهار برای توسعه افغانستان ضروری می باشد. مایه تأسف است كه تحریم های یك جانبه و غیرقانونی مانع از همكاری می شوند.

۴. همه ما بایستی از راه كشاندن طالبان بر سر میز مذاكره با دولت برای گفتگوهای جامع و فراگیر و مذاكرات درون افغانستانی را تسهیل نماییم. تعامل با طرفین داخلی و منطقه ای كلید موفقیت است.

۵. دستاوردهای مردم افغانستان طی دو دهه گذشته، خصوصاً تدوین قانون اساسی و حركت در راه دمكراتیك، پایه های صلح و ثبات را در این كشور فراهم نموده است. از انتخابات اخیر پارلمانی استقبال كرده و منتظر انتخابات آزاد و منصفانه ریاست جمهوری در ماه آوریل هستیم.

ایران آماده است هم چنان به مردم و دولت افغانستان در پویش به سمت صلح یاری رسانده و با همه طرف ها با همین هدف گذاری همكاری نماید.



1397/09/07
18:35:19
5.0 / 5
4569
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , پارلمان , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز