روزنامه صهیونیستی:

قانونگذاران آمریكا هنوز تصمیمی درباره توافق هسته ای نگرفته اند

قانونگذاران آمریكا هنوز تصمیمی درباره توافق هسته ای نگرفته اند سنج نیوز: روزنامه اورشلیم پست نوشت: باآنكه ضرب الاجل قانونگذاران آمریكا برای اقدام در مورد توافق هسته ای سر رسیده است، مقامات آمریكایی تمایل خویش را نسبت به حفظ توافق نشان داده و به رییس جمهور ترامپ گفته اند كه ایران به تعهداتش پایبند است.



به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست، روز سه شنبه (امروز) فرصتی كه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا به كنگره داد تا توافق هسته ای با ایران را اصلاح كند یا كنار بگذارد، در حالی آخر خواهد یافت كه اقدام رسمی و جدی در این خصوص انجام نگرفته است.

آیا این بدان معناست كه تایید نكردن توافق هسته ای از جانب ترامپ در ماه اكتبر اقدامی شكست خورده است، یا این كه وی خود شخصا توافق را كنار خواهد گذاشت و یا این كه یك تحرك جدید در مورد توافق با ایران شروع شده است؟

این به علت نبودن تمایل برای اقدام نیست؛ سناتور باب كوركر و بعضی از شركا هم اكنون هم یك طرح آماده برای اصلاح توافق هسته ای دارند.

اگرچه ترامپ نمی خواهد مجبور به این باشد كه هر سه ماه یك بار توافق هسته ای را تایید كند، تهدید وی در خصوص اینكه در صورت اقدام نكردن كنگره ممكن است توافق را به طور كامل كنار بگذارد برای عرضه به كنگره نبوده است.

توافق به خودی خود در كنگره محبوبیتی نداشت و اكنون هم قانونگذاران در تلاشند تا ظرفیت هسته ای ایران را دست كم در كوتاه مدت كاهش دهند. با این حال هیچ دموكراتی مایل به نابود كردن تواق نیست و خیلی از سناتورهای جمهوری خواه هم نمی خواهند توافق هسته ای از بین برود.

مایكل هایدن رییس پیشین سازمان سیا به اورشلیم پست اظهار داشت كه توافق باید هم اكنون حفظ شود و در عین حال به طور جداگانه به نقاط ضعفش رسیدگی شود. حتی مایك پامپئبو رییس كنونی سیا هم كه از مشاوران نزدیك ترامپ به شمار می آید دو هفته پیش اذعان كرد كه به رییس جمهور گفته است كه ایران به توافق عمل می كند.

در این میان اروپا همزمان با اقدام نكردن كنگره دست به اقدامی نزده و دست كم برای كوتاه مدت از تهدید ترامپ برای پاره كردن توافق پیروی نكرده است. اگر اروپا مایل به تحریم مجدد یا مذاكره مجدد توافق هسته ای نباشد، اغلب شاهدان تاكید دارند كه اقدام یكجانبه آمریكا تاثیری محدود خواهد داشت.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه با اشاره به تلاش دولت آمریكا برای هدف قرار دادن برنامه موشكی ایران با استفاده از تهدید به تغییر یا مذاكره مجدد توافق هسته ای نوشت: باآنكه اروپا با اضافه كردن عناصر جدید به توافق به طور مستقیم مخالفت خواهد كرد، نشانه هایی وجود دارد كه فرانسه و انگلیس هم از آزمایش موشكی ایران ناراضی هستند و به خوبی از اعمال فشار بر ایران در صورتی كه جداگانه از توافق دیده شود، حمایت خواهند كرد.

بسیاری از كارشناسان می گویند كه كلید این نیست كه امروز یا یك ماه دیگر بر ایران فشار وارد شود، بلكه بهتر است غرب و در نهایت سازمان ملل در برابر آزمایش موشكی بالستیك ایران و رفتارهایش در منطقه متحد شود، به طور قطع این استراتژی نباید كمتر مستقیم باشد.




1396/09/22
01:01:52
5.0 / 5
4722
تگهای خبر: آمریكا , ایران , ترامپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز