سفیر روسیه در بیروت: ایران هدف ناتوی عربی است

سفیر روسیه در بیروت: ایران هدف ناتوی عربی است سنج نیوز: سفیر روسیه در لبنان با اشاره به اینكه ناتوی عربی با توصیف كردن ایران به حامی تروریسم این كشور را هدف قرار داده است اضافه كرد: روسیه این مساله را نمی پذیرد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، الكساندر زاسپكین، سفیر روسیه در لبنان با حضور در برنامه حوار الساعه كه شبكه المیادین آن را پخش می كند در ارتباط با طرح موسوم به ناتوی عربی اظهار داشت: هنوز زود است كه در این رابطه موضع بگیریم چونكه شكل نهایی این ائتلاف غیر واضح است.
وی ادامه داد: اعلام شده است كه ایران هدف ناتوی عربی است و ایران را به حامی تروریسم توصیف كرده اند كه روسیه این مساله را نمی پذیرد.
سفیر مسكو در بیروت در انتها اظهار داشت: هر ائتلافی كه ضد محور مقاومت باشد آینده ای ندارد.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، قبل از این هم خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه كویت در پاسخ به سوالی در خصوص این كه برخی ها گمان می كنند كه ناتوی عربی برای مقابله با ایران است اظهار داشت: این رویكرد و دیدگاه اشتباه است. من تاكید می كنم كه هدف این ائتلاف مقابله با چالش های مختلف در منطقه است ازاین رو مساله تنها ایران نیست بلكه خیلی از چالش ها وجود دارد كه مبارزه با تروریسم در راس آنهاست.
وی ادامه داد: من این ائتلاف را ناتوی عربی نام گذاری نمی كنم بلكه آنرا ائتلاف خاورمیانه می نامم كه پیشنهاد آن را آمریكا داد و زمینه های مختلفی همچون امنیتی نظامی و اقتصادی را شامل می گردد و هدف آن پشتیبانی از كشور های عضو این ائتلاف یعنی كشورهای شورای همكاری خلیج(فارس)، مصر و اردن است.
خبرگزاری رویترز قبل از این در مرداد ماه اعلام نمود كه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا برای تشكیل یك ائتلاف جدید امنیتی و سیاسی با كشورهای عرب حوزه خلیج فارس، مصر و اردن با هدف مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه تلاش می كند. چهار منبع در این خصوص اظهار داشتند كه كاخ سفید می خواهد همكاری های خود با این كشورها در زمینه های دفاع موشكی، تمرینات نظامی، مبارزه با تروریسم و دیگر مسایل مانند پشتیبانی از روابط اقتصادی و دیپلماتیك منطقه ای را تقویت كند.
طرحی كه به قول مسئولان كاخ سفید و خاورمیانه هدف از آن تشكیل نسخه عربی از پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) با همپیمانان اهل تسنن است، احیانا منجر به افزایش تنش ها میان آمریكا و ایران خواهد شد و از زمانی كه ترامپ قدرت را در آمریكا به دست گرفته این تنش ها رو به فزونی هستند. منابع مختلفی اظهار داشتند كه دولت ترامپ امیدوار است كه درباره این ائتلاف كه موقتا "ائتلاف استراتژیك خاورمیانه" خوانده می شود، در نشستی كه قرار بود روزهای ۱۲ و ۱۳ اكتبر در واشنگتن برگزار شود، به شكل اولیه بحث و گفت وگو شود.كاخ سفید هم تاكید كرده است كه چند ماهی است در حال بررسی طرح تشكیل این ائتلاف با شركای منطقه ای خود هستیم.
یك منبع آمریكایی تصریح كرد: مسئولان عربستانی طرح تشكیل ائتلافی امنیتی را كمی قبل از سفر سال قبل ترامپ به عربستان عرضه كردند، در آن سفر دو طرف درباره توافقنامه بزرگ تسلیحاتی به توافق رسیدند اما پیشنهاد تشكیل ائتلاف همچنان در جای خود باقی ماند. منابعی در بعضی كشورهای عربی شركت كننده هم اعلام نمودند كه از آغاز دوباره تلاش ها برای احیای طرح تشكیل ناتوی عربی آگاه بوده اند. سخنگوی شورای امنیت ملی كاخ سفید تصریح كرد كه ائتلاف استراتژیك خاورمیانه سهمیه ما در مقابله با دشمن، تروریسم و "افراط گرایی ایرانی" را تشكیل خواهد داد و صلح را در خاورمیانه نهادینه می سازد.
یك كارشناس مسائل خاورمیانه در گفت وگو با ایسنا اظهار داشت كه تشكیل ناتوی عربی ضد ایران آرزوی دولت حاكمه آمریكا است تا از این طریق بتواند بخشی از هزینه های مبارزه خود ضد جریان مقاومت را بر عهده كشورهای عربی واگذار و تبعات جنگ نیابتی ضد ایران در منطقه را بین این كشورها تقسیم كند.
اصغر زارعی تلاش آمریكا برای تشكیل ائتلافی به نام ناتوی عربی با حضور كشورهای حاشیه خلیج فارس و همینطور اردن و مصر را تلاشی نافرجام عنوان نمود و اضافه كرد: طرح تشكیل ناتوی عربی بحثی نسبتا قدیمی و غیراجرایی است كه سال ها در مورد آن بحث شده است. سابقه تشكیل چنین ائتلافی ضد ایران به زمان تشكیل شورای همكاری خلیج فارس و جنگ تحمیلی بر می گردد و الان هم طی سال های اخیر با عنایت به بعضی از تحولات در منطقه بار دیگر مبحث تشكیل ناتوی عربی مطرح گردیده است.
همینطور یك روزنامه لبنانی در گزارشی نوشت: نخستین نشست روسای ستادهای كل نیروی مسلح كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پس از بحران قطر روز دوشنبه 20 شهریور در كویت برگزار شد، به نظر می آید كه این نشست جزئی از مقدمات تشكیل ناتوی عربی باشد كه برنامه و طرح آمریكا به منظور محاصره ایران در تمامی زمینه ها است.
در این گزارش آمده است: به نظر می آید كه تلاش های دولت دونالد ترامپ برای تشكیل ناتوی عربی به منظور مقابله با ایران وارد مرحله جدی تری شده است چونكه در ماه های گذشته به صورت آهسته و پشت پرده پیش می رفت. نشست بیستم شهریور روسای ستادهای كل نیروهای مسلح كشورهای عضو شورای همكاری خلیج(فارس) در كویت همچون قطر كه از ژوئن 2017 توسط عربستان و امارات محاصره شده است نشان دهنده این امر است. باوجود اینكه این نشست در چارچوب نشست های دوره ای قرار گرفته است اما این نشست نخستین نشست پس از بحران خلیج(فارس) به حساب می آید و همزمان با تلاش آمریكا برای تشكیل" ائتلاف استراتژیك خاورمیانه" است و همینطور همزمان با برخی گام های ضد ایرانی دولت ترامپ برگزار شده است ازاین رو این داده ها نشان دهنده این است كه نشست كویت جدای از طرح محاطره و تولید فشار بر ایران نیست.
حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در واكنش به تشكیل این ناتو در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: آمریكا برای تشكیل ناتوی عربی و ائتلاف ضد ایرانی تلاش می كند. یكی از سران مهم خلیج فارس به من اظهار داشت: " حاكمان عرب خلیج فارس زمانی با هم متحد خواهند شد كه بیابان های دنیا به جنگلی سرسبز تبدیل شود!". قدرت آمریكا از بین می رود اما ایران اسلامی، همسایه مقتدر، موثر و وفادار باقی می ماند.



1397/07/22
19:58:08
5.0 / 5
4500
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , ترامپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز