ظریف در اجلاس میان دوره ای وزیران امور خارجه نم مطرح كرد

جنبش عدم تعهد اقدامی جمعی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی انجام دهد

جنبش عدم تعهد اقدامی جمعی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی انجام دهد سنج نیوز: وزیر امور خارجه كشورمان در اجلاس میان دوره ای وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد سخنرانی كرد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، متن سخنرانی محمدجواد ظریف در این اجلاس به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای رییس!
دوستان گرامی!
اعضای جنبش عدم تعهد گرد هم آمده اند تا نسبت به تحولات اخیری كه دنیای ما را تحت تاثیر قرار داده واكنشی جمعی نشان دهند. هدف از گردهمایی ما امروز تبدیل جنبش عدم تعهد به سازمانی موثرتر برای حفاظت از منافع ملت هایمان است.
اجازه دهید از ملت و دولت جمهوری اذربایجان به علت میهمان نوازی گرم و برگزاری عالی این جلسه تشكر نمایم. همینطور مایلم از جمهوری بولیواری ونزویلا بعنوان رییس جنبش عدم تعهد قدردانی نمایم.
همكاران گرامی!
همگی ما اخبار قتل عام عمدی و برنامه ریزی شده تظاهركنندگان مسالمت آمیز و غیرمسلح فلسطینی همچون زنان و كودكان در غزه را با اندوه فراوان دنبال می نماییم.
این ها آخرین جنایات صهیونیست ها ضد فلسطینی ها در طول تاریخ سبعیت آنها در ۷۰ سال قبل است كه در لوای مصونیتی كه عموما توسط ایالات متحده و بعضی از متحدان منطقه ای و فرامنطقه ای آن مهیا شده انجام می پذیرد.
اقدامات تشویقی اخیر آمریكا بویژه تصمیم غیرقانونی آن در مورد قدس شریف سبب جسارت این رژیم آپارتایدی شده است. لازم است جنبش عدم تعهد اقدامی جمعی در این جلسه و هم در سازمان ملل انجام و این جنایات، سیاست ها و اقداماتی كه منجر به جسارت صهیونیست ها شده را محكوم نماید و تشكیل یك كمیته تحقیق بین المللی را برای محاكمه مسببان این جنایات خواهان شود. همینطور لازم است جنبش عدم تعهد خواهان احقاق كامل حقوق فلسطینی ها بویژه در استقرار یك كشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف و هم آخر دادن فوری به محاصره غزه شود.
باز گذاشتن دست اسراییل در انجام این جنایت ها نشان از پیدایش موج جدیدی از یكجانبه گرایی دارد كه بار دیگر امنیت جهانی را مورد تهدید جدی قرار داده است. موج قبلی یكجانبه گرایی در اوایل سده بیستم منجر به بی ثباتی منطقه ما در ابعاد فاجعه بار و نهایتا پیدایش افراط گرایی خشونت آمیز و تروریسم و افزایش تنش ها و بحران ها در غرب آسیا و قراتر از آن گردید. حتی امروز منطقه ما به رغم شكست سرزمینی داعش بواسطه مقاومت قهرمانانه مردم عراق و سوریه، هنوز از بقایای گروه های تروریستی و جابجایی های مشكوك آنها رنج می برد.
اقدامات یكجانبه و تحریك آمیز بعضی از كشورها كه منجر به ادامه افراط گرایی و تروریسم شده، برخلاف تصور سبب وخامت چالش های مزمن و آشفتگی ها در غرب آسیا و شمال آفریقا گردیده است. ازاین رو ما اكنون نیازمند یك تغییر پارادایم به سمت همكاری و همگرایی منطقه ای هستیم.
ما نیاز داریم جوار همسایگی خویش را با استفاده از پذیرش پارادایم فراگیر احترام به منافع یكدیگر و رد پارادایم منسوخ شده سلطه جویی و انزوا كه فقط به افزایش تنش و رقابت مخرب تسلیحاتی می گردد تقویت نماییم. ما برای منطقه خودمان پیشنهاد تشكیل یك مجمع گفت و گوی منطقه ای را داده ایم تا نبود دیالوگ در این منطقه را با استفاده از تعامل و اقدامات اعتماد ساز جبران نماییم.
در حوزه خلع سلاح، بی اعتنایی فزاینده دولت آمریكا به تعهدات بین المللی و برنامه یك و دو دهم تریلیون دلاری آن كشور برای مدرن سازی و ساخت سلاح های هسته ای جدید منجر به مسابقه تسلیحاتی نوینی در حوزه هسته ای خواهد شد. جنبش عدم تعهد می بایست قاطعانه اولویت های خود در حوزه خلع سلاح را با استفاده از مكانیسم های موجود همچون كنفرانس سطح بالای خلع سلاح هسته ای سازمان ملل پیگیری نمایند.
آقای رییس!
جنبش عدم تعهد می بایست به پرچمداری خود در حوزه اشاعه مفاهیم عالیه همچون تصمیم گیری چندجانبه و مقاومت در برابر یكجانبه گرایی ادامه دهد. اگر جنبش ما می خواهد به هدف نهایی خود كه همانا استقرار یك دنیای منصف و عادلانه و حكمرانی دموكراتیك جهانی دست یابد، می بایست به این مهم توجه كند.
این اجلاس به مدت دو روز در باكو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار می گردد.



1397/01/16
21:06:53
5.0 / 5
5037
تگهای خبر: آمریكا , جنبش , صهیونیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز