بحری زاده:
کتاب های درسی حجیم و فرصت سوز هستند
به گزارش سنج نیوز، مشاور وزیر آموزش وپرورش اظهار داشت: کتاب های درسی، حجیم و فرصت سوز هستند و مجالی برای آموزش مهارت های زندگی باقی نمی ماند.
به گزارش سنج نیوز به نقل از مهر، اسماعیل بحری زاده در اختتامیه اولین نشست کارگروه تدوین سند دوازدهمین دوره مجلس دانش آموزی که در محل سازمان دانش آموزی کشور برگزار شد، با اشاره به اهمیت الگوگیری از طریق و سیره شهدا اظهار داشت: وظیفه ما در برابر خون شهدا سنگین است و لازمه این مسیر، کار جهادی و شناخت دقیق مأموریت هاست. مشارکت داوطلبانه دانش آموزان در ایام تعطیل، نشانه مسئولیت پذیری و رشد یافتگی آنان است. وی با گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب و دفاع مقدس، تصریح کرد: امروز امنیت و اقتدار کشور مرهون رشادت شهداست و ما باید ادامه دهنده مسیر آنان باشیم.
تأکید بر نقش دولت و وزارت آموزش و پرورش در تحول آموزشی
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی آموزش و پرورش با اشاره به اولویت قرار گرفتن «تحول در آموزش وپرورش» در دولت کنونی، این رویکرد را فرصتی بی نظیر دانست و بیان کرد: در طول سالهای گذشته همیشه آرزو داشتیم، دولتی بیاید که آموزش و پرورش را در رأس برنامه های خود قرار دهد. حال این اتفاق افتاده و شخص رئیس دولت طی کمتر از دو سال، بیشتر از ۸۰ جلسه تخصصی برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش برگزار کرده است. وی حضور مستمر رئیس دولت در مدارس و پیگیری میدانی وضعیت تجهیزات آموزشی را نشانه جدیت دولت در ارتقاء کیفیت دانست و اظهار داشت: مقرر است الگوی استاندارد کلاس های آموزشی بعد از نهائی شدن، در همه مدارس کشور اجرا شود.
بازگشت به مدرسه و تمرکز بر فعالیتهای مدرسه محور
بحری زاده در رابطه با دو سیاست اصلی وزیر آموزش وپرورش، در حوزه تربیت و یادگیری توضیح داد: برنامه ها باید از شکل ویترینی خارج و در سطح مدرسه برای همه دانش آموزان در دسترس باشند. شعار «هر دانش آموز یک نقش؛ هر دانش آموز یک تشکل» باید تبدیل به برنامه ای عملیاتی در مدارس شود.
تحول در برنامه درسی
مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش با انتقاد از حافظه محور بودن نظام آموزشی اظهار داشت: کتاب های درسی، حجیم و فرصت سوز هستند و مجالی برای آموزش مهارت های زندگی، مهارت های ارتباطی، فعالیتهای هنری و حتی کار با فناوری های نو مانند هوش مصنوعی باقی نمی گذارند. تحول حقیقی زمانی رخ می دهد که برنامه درسی متناسب با نیازهای زندگی امروز طراحی شود. کارگروه تخصصی تحول برنامه درسی به شکل هفتگی جلسات مستمر دارد و تغییرات بنیادین در راه است؛ هرچند تحقق نتایج نهائی زمان بر خواهد بود.
عدالت و کیفیت آموزشی؛ دو محور اصلی دولت
بحری زاده در قسمت کیفیت نیز تجربه های یادگیری عمیق و ماندگار مانند حضور دانش آموزان در مجلس دانش آموزی را نمونه ای از «یادگیری مؤثر» دانست و اضافه کرد: عدالت آموزشی فقط «برابری» نیست بلکه «تخصیص هوشمندانه منابع» برای رساندن همه دانش آموزان به خط پایان است. این تجارب، دانش آموزان را به مدیران آینده کشور تبدیل میکند.
نقش مجلس دانش آموزی در سیاستگذاری آموزشی
بحری زاده با تکیه بر این که مجلس دانش آموزی «یک نهاد نمایشی نیست»، اظهار داشت: این مجلس کارگاه تربیت مدیران و سیاست گذاران آینده است. شما فقط مصرف کننده نظام آموزشی نیستید؛ شریک و ناظر آن هستید. وی از دانش آموزان کارگروه تدوین سند خواست سندی «آینده نگر، عملیاتی و الهام بخش» بنویسند و اخطار داد: رویکرد آرمان گرایانه بدون توجه به امکانات کشور فقط روی کاغذ می ماند. در صورت تدوین یک سند قوی و قابل اجرا، امکان ارایه مستقیم آن به رئیس دولت فراهم خواهد شد. مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی آموزش وپرورش، در قسمت دیگری از سخنان خود با تشریح ضرورت اولویت بندی مسایل دانش آموزی و نقش مجلس دانش آموزی در آینده سازی کشور، خطاب به دانش آموزان اظهار داشت: حل همه مسایل امکان ندارد اما «حل یک یا دو مسئله هم کاری خیلی بزرگ» خواهد بود. بحری زاده با طرح مثالی از صعود به قله سبلان یا دماوند، تفاوت هدف و چشم انداز را توضیح داد و اظهار داشت: چشم انداز همان قله است اما هدف ها نقاطی هستند که در راه و در بازه های یک ساعته یا چندساعته باید به آن برسیم. وی تاکید کرد: مجلس دانش آموزی در دوره دو ساله خود نمی تواند به قله برسد اما می تواند مسیر را بسمت نقطه بعدی هدایت کند تا دوره های پس از نقطه بالاتری مسیر را ادامه دهند. اگر امروز سند هوش مصنوعی نوشته می شود، باید طوری باشد که مجلس بعدی بتواند در همان مسیر ادامه دهد و در نهایت به قله برسد.
منبع: سنج نیوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب