غربالگری همه دانش آموزان ماموریت وزارت آموزش وپرورش در طرح نماد است
به گزارش سنج نیوز، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در مقابل لطمه های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش موظف است در سال تحصیلی 1405_1404 همه دانش آموزان ابتدایی و متوسطه را غربالگری کند.
به گزارش سنج نیوز به نقل از مهر، سمیه سادات ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در مقابل صدمه های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان اظهار داشت: برمبنای ماده ۴۴ بخشنامه اجرایی ماده ۶ قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان، آموزش و پرورش موظف است هر ساله نسبت به شناسایی دانش آموزان صدمه دیده یا صدمه پذیر بوسیله رصد مستمر وضعیت تحصیلی و رفتاری آنان بوسیله سامانه نماد اقدام نماید. از طرفی برمبنای تکالیف مندرج در بخشنامه اجرایی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) وزارت آموزش و پرورش موظف است در سال تحصیلی ۱۴۰۵_۱۴۰۴ تمامی دانش آموزان ابتدایی و متوسطه را غربالگری کند. هدف از اجرای غربالگری، ارزیابی وضعیت روانشناختی دانش آموزان و شناسایی بموقع مسایل و مشکلات دانش آموزان بمنظور مراقبت از آنان در مقابل صدمه های روانی اجتماعی در طول دوران تحصیل می باشد. فرآیند شناسایی و غربالگری کمک می نماید مسایل و مشکلات خردسالان و نوجوانان پیش از این که به صدمه تبدیل شوند شناسایی شده و برنامه ریزی مناسب برای عرضه مداخلات و آموزش های ارتقایی به دانش آموزان، والدین و کارکنان مدارس در امتداد پیشگیری، کنترل و کاهش صدمه های روانی اجتماعی صورت پذیرد. از همین رو اجرای آن در تمام مدارس کشور، شامل شهری و روستایی، الزامی است. وی در جواب پرسشی درباره ی این که دانش آموزان مناطق روستایی دورافتاده که دسترسی به اینترنت یا تجهیزات کامپیوتری ندارند چطور باید در غربالگری شرکت نمایند، توضیح داد: این دغدغه به درستی مطرح شده و وزارت آموزش و پرورش برای آن راهکار اجرایی و عملیاتی پیشبینی کرده است. درصورتیکه در نزدیکی آن مدرسه، مرکز یا مدرسه دیگری با امکانات و زیرساخت های لازم وجود داشته باشد، مدیر مدرسه می تواند با هماهنگی اداره آموزش و پرورش، دانش آموزان را بصورت گروهی به آن محل منتقل کنند. درصورتیکه امکان این میسر نشود، مدیر مدرسه می تواند بصورت سنتی ( چاپ سوالات آزمون روی برگه و تهیه پاسخنامه ) از دانش آموزان آزمون بگیرد و سپس با هماهنگی والدین، بعد از ورود به سامانه my.medu.ir پاسخ ها را به سامانه منتقل کند. ابراهیمی اضافه کرد: این شیوه علاوه بر حفظ عدالت آموزشی، سبب می شود هیچ دانش آموزی از فرایند غربالگری و خدمات مشاوره ای محروم نماند. استاندارد بودن اجرای این طرح برای تمام دانش آموزان کشور برای ما اولویت جدی است. مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در مقابل صدمه های اجتماعی در انتها تاکید کرد: هدف ما شناسایی دقیق و مداخله بهنگام در مورد دانش آموزانی است که نیازمند توجه بیشتر هستند، و اطمینان می دهیم که هیچ دانش آموزی به علت محدودیت های زیرساختی از این حق مهم محروم نخواهد شد. بطور خلاصه به گزارش سنج نیوز به نقل از مهر، سمیه سادات ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در مقابل آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان گفت: برمبنای ماده ۴۴ بخشنامه اجرائی ماده ۶ قانون پشتیبانی از اطفال و نوجوانان، آموزش و پرورش موظف است هر ساله نسبت به شناسایی دانش آموزان آسیب دیده یا آسیب پذیر بوسیله رصد مستمر وضعیت تحصیلی و رفتاری آنان بوسیله سامانه نماد اقدام نماید. چنانچه امکان این میسر نشود، مدیر مدرسه می تواند به صورت سنتی ( چاپ سوالات آزمون روی برگه و تهیه پاسخنامه ) از دانش آموزان آزمون بگیرد و سپس با هماهنگی والدین، پس از ورود به سامانه my.medu.ir پاسخ ها را به سامانه منتقل کند.
منبع: سنج نیوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب