روزنامه نگار برجسته آمریكایی:

خروج ترامپ از برجام اروپا را هم به اندازه تهران تهدید می كند

خروج ترامپ از برجام اروپا را هم به اندازه تهران تهدید می كند سنج نیوز: روزنامه نگار برجسته آمریكایی با اشاره به این مورد كه آمریكا از همه قدرت و ابزارهایی كه در اختیار دارد برای همراهی اروپا با موضع ترامپ در قبال برجام استفاده خواهد كرد، پیش بینی نمود كه مرتبط با آینده برجام یك بحران رخ خواهد داد.



به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، گرت پورتر مورخ و روزنامه نگار تحقیقی آمریكایی در گفت وگو با رادیو اسپوتنیك مرتبط با آینده برجام، اظهار داشت: فكر می كنم باید منتظر ماند و دید آیا اروپا در برابر واشنگتن سر تعظیم فرود خواهد آورد یا خیر. البته این اتفاق احیانا رخ خواهد داد؛ چراكه آمریكا از همه قدرت خود برای تحت اختیار درآوردن اعضای اروپایی برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان) استفاده خواهد نمود تا با آمریكا در جهت اصلاح برجام همكاری كند. این قدرت البته شامل آن است كه اگر اروپایی ها با واشنگتن در این زمینه همراهی نكنند و به تجارت خود با ایران ادامه دهند كه البته در برجام بر آن تاكید گردیده است، در آن صورت آمریكا دسترسی مالی آن ها را به موسسات و نهادهای ملی خود قطع خواهد نمود و این یك اهرم فشاری است كه آمریكا نسبت به اروپا در اختیار دارد.

وی اضافه كرد: اروپایی ها همینطور در مورد احتمال در اختیار داشتن قانون مخصوص خود برای حفاظت از افراد و نهادهایی كه خواهان تجارت با ایران هستند، شده است تا آمریكا قادر نباشد این موسسات را تحت نفوذ خود قرار دهد اما این مورد مشكل آن ها را برای دسترسی به نهادهای آمریكایی حل نمی كند.

این روزنامه نگار آمریكایی می گوید: در همین حال مشخص نمی باشد كه كار اصلاح برجام طرف های این توافق را تا كجا خواهد كشاند. ایرانیان بطور قطع مذاكرات را در مورد این توافق از سر نخواهند گرفت. اروپایی ها هم اعلام خواهند كرد كه با ایران در مورد برجام وارد مذاكره نمی شویم اما در مورد توافق جدیدی كه برجام را تكمیل كند با این كشور گفت وگو خواهیم كرد. این در شرایطی است كه تهران بطور قطع تن به این مذاكرات نخواهد داد ازاین رو واضح است كه ما به سمت یك بحران حركت می نماییم.

در ادامه این برنامه همینطور مارك اسلوبودا تحلیلگر ارشد روابط بین الملل و مسائل امنیتی روس، اظهار داشت: اكنون دولت ترامپ حامی سیاست واقع گرایی در برابر كشورهایی مثل روسیه و ایران است. من فكر می كنم كه دولت ترامپ خواهان فروپاشی برجام در زمان كنونی است. ایران و آمریكا هم اكنون حدودا هیچ تجارتی را با هم انجام نمی دهند و چشم انداز این توافق برای شركت های آمریكایی بسیار محدود است؛ چراكه آن ها موضع ترامپ را در مورد ایران می دانند. در واقع تهدید 120 یك بار ترامپ به خروج از برجام با استفاده از لغو تعلیق تحریم های ایران، اروپا را تهدید می كند و این در واقع تهدید به اعلام یك جنگ تجاری با اروپا است.




1396/12/12
23:35:26
5.0 / 5
4805
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , ترامپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز