بررسی فصل دوازدهم کاوش های دیرینه شناسی ایران-ایتالیا در تل آجری

بررسی فصل دوازدهم کاوش های دیرینه شناسی ایران-ایتالیا در تل آجری سنج نیوز: فصل دوازدهم جستجوهای دیرینه شناسی مشترک ایران - ایتالیا در تل آجری پارسه، فارس و فصل پنجم کاوش دیرینه شناسی در محوطه تاریخی بازه هور، آتشکده قلعه دختر بررسی گردید.



به گزارش سنج نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا عسکری چاوردی در این جلسه به عرضه بخشی از فعالیتهای صورت گرفته در فصل دوازدهم جستجوهای دیرینه شناسی ایران- ایتالیا در تل آجری پارسه، فارس پرداخت و اظهار داشت: برنامه فصل دوازدهم کاوش در محوطه تل آجری به مدت ۲ ماه با حضور هیأت مشترک ایرانی ایتالیایی به سرپرستی نگارنده و پی یر فرانچسکو کالیری انجام شد.
وی اضافه کرد: در نتیجه کاوش فصل های پیشین ساختمانی با جهت شمال غربی جنوب شرقی در این محوطه به دست آمد، با کشف کتیبه های میخی بابلی و ایلامی و با توجه به کارکرد بنا مشخص شد این بنا یک دروازه یادمانی بوده است. این بنا در دوره هخامنشی متروک شد، سپس در اثر زمین لرزه ای بزرگ تخریب و در دوره های بعد دیوارهای آن به غارت رفت. در این فصل برج های شمال غربی، بخشی از راهروی شمال غربی و امتداد ضلع شمالی بنا کاوش و نمایان شد.
فصل پنجم کاوش دیرینه شناسی در محوطه تاریخی بازه هور
در ادامه میثم لباف خانیکی گزارشی از فصل پنجم کاوش دیرینه شناسی در محوطه تاریخی بازه هور، آتشکده قلعه دختر (روستای رباط سفید شهرستان مشهد استان خراسان رضوی) عرضه کرد و اظهار داشت: مطالعات میدانی دیرینه شناسی که از سال ۱۳۹۳ در محوطه تاریخی بازه هور دنبال شده، نشان داده است که در جبهه جنوبی این محوطه و بر فراز بلندی معروف به کوه دختر، مجموعه معماری مهمی قرار داشته که از فضاهای مختلف معماری و ستون ها و دیوارهای مزین به گچ بری های زیبا برخوردار بوده است.
این دیرینه شناس اضافه کرد: با توجه به ظرافت و نفاست گچ بری های مکشوفه، مقدمتاً چنان فرض شد که در این مکان، عمارتی باشکوه برپا بوده که در راه اندازی آن هزینه و نیروی زیادی صرف شده است (لباف خانیکی ۱۳۹۸). در نتیجه کاوش سال ۱۳۹۸ تردیدی در کاربری این مجموعه بعنوان یک آتشکده مهم باقی نماند (لباف خانیکی ۱۳۹۹). به منظور شناخت بیش تر فضای ستون دار مجاور چهارتاقی و هم ماهیت فضاهای خشتی جبهه جنوبی محوطه، بعد از دریافت مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کاوش دیرینه شناسی در قلعه دختر بازه هور انجام شد و اهداف مورد نظر کاوش تا حدود زیادی تحقق یافت.
برنامه میدانی بررسی دیرینه شناسی حریم محوطه لیان
در ادامه نوروز رجبی به عرضه گزارش کوتاه از برنامه میدانی بررسی دیرینه شناسی حریم محوطه لیان؛ منطقه هلیله و هزارمردان جزیره بوشهر پرداخت و اظهار داشت: برنامه میدانی دیرینه شناسی «گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تُل پی تُل (لیان)» در شبه جزیره بوشهر با مجوز پژوهشگاه و پشتیبانی و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر شروع شد. «تُلِ پی تُل» یکی از کلیدی ترین و شناخته شده ترین محوطه های باستانی ایران بخصوص در هزاره سوم و دوم پ. م (دوره های عیلام قدیم و میانه) است که امروزه در محدوده پایگاه نیروی دریایی ارتش قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: «تُل پی تُل» با تمام شناختگی و اهمیتی که در دیرینه شناسی و تاریخ ایران دارد، با شماره ۲۷۷۲ در سال ۷۹ در لیست آثار ملّی به ثبت رسیده است. برنامه گمانه زنی «تُل پی تُل» با نگاهی حفاظتی از طریق شناخت پیکره تپه و گستره لایه ها و نهشت های فرهنگی آن (عرصه) و شناساندن چشم انداز و بستر محیطی و تاریخی (حریم) و پیشنهاد چارچوب و ضوابطی برای اطمینان از سلامت اثر انجام شد.

1402/12/17
13:38:47
5.0 / 5
211
تگهای خبر: ایران , دریا , روابط , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز