عنایتی: رزمایش نظامی ایران ضد همسایگان نیست

عنایتی: رزمایش نظامی ایران ضد همسایگان نیست سنج نیوز: سفیر كشورمان در كویت با اشاره به روابط تاریخی و محكم ایران و كویت و پرارزش توصیف كردن كنفرانس بازسازی عراق اظهار داشت: رزمایش نظامی ایران ضد همسایگان نیست.


به گزارش سنج نیوز به نقل از النباء، علیرضا عنایتی، سفیرجمهوری اسلامی ایران در كویت در یك نشست خبری كه در سفارت ایران در كویت برگزار گردید با اشاره به روابط تاریخی ایران و كویت، كنفرانس بازسازی عراق كه به میزبانی كویت برگزار گردید را پرارزش توصیف كرد و اظهار داشت: موفقیت این كنفرانس و مشاركت گسترده در آن نشان دهنده وزن و جایگاه منطقه ای و بین المللی كویت است.
وی مرتبط با مشاركت وزیر خارجه كشورمان در كنفرانس بازسازی عراق اظهار داشت: مشاركت محمدجواد ظریف، وزیر خارجه كشورمان در این كنفرانس نشان دهنده اهمیت عراق در منطقه و تمایل وی برای دیدار با شیخ صباح الاحمد، امیر كویت و شیخ صباح الخالد، وزیر خارجه كویت است.
عنایتی با اشاره به اینكه محمدجواد ظریف بر حمایت ایران از تلاش های كویت برای حل بحران خلیج فارس تاكید دارد اظهار داشت: ایران از تمام تلاش های كویت چه در زمینه گفت وگوی عربی-ایرانی و چه در زمینه گفت وگوهای یمن حمایت می كند و ما از میزبانی كویت برای گفت وگوهای یمن كه صد روز طول كشید تقدیر می نماییم.
سفیر كشورمان مرتبط با فالح العازمی، شهروند كویتی كه در ایران بازداشت شده بود و به تازگی آزاد شد اضافه كرد: العازمی وارد یك منطقه نظامی شد درحالی كه در آن منظقه رزمایش نظامی برگزار می شد و مورد بازجویی قرار گرفت و ایران هیچگونه تهمت جاسوسی بر او وارد نكرد و او از همان لحظه اول بازداشت با مقامات كویتی در ارتباط بود.
وی ضمن تبریك به خانواده ی العازمی به مناسبت بازگشت فرزندشان به كویت اظهار داشت: میان زمان آزادی العازمی و سفر ئزیر خارجه كشورمان به كویت هیچگونه ارتباطی وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران امور شهروندان كویتی موجود در ایران را تسهیل می كند همانگونه كه كویت امور ایرانی ها مقیم كویت را تسهیل می كند.
علیرضا عنایتی مرتبط با تبادل زندانیان میان ایران و كویت اظهار داشت: حدود یك سال پیش یك سوم زندانیان ایرانی موجود در كویت را به ایران منتقل كردیم تا زمان باقی مانده محكومیتشان را در ایران سپری كنند و تعداد زندانیان ایرانی در زندان های كویت افزایش نیافته است وحدود 90 زندانی آزاد شده اند.این توافق شامل همكاری قضایی میان دو كشور می گردد و امیدوارم كه بر مبنای این توافق عده ای دیگر و یا تمام زندانیان آزاد شوند و ادامه محكومیت خویش را در ایران سپری كنند و ما با اداره كنسولگری وزارت خارجه كویت در مورد این امر گفت وگو می نماییم.
وی مرتبط با صدور ویزا اظهار داشت: حدود 60 هزار ویزا برای شهروندان كویتی از سفارت صادر كردیم این درحالی است تمام فرودگاه های ایران برای كویتی ها ویزا صادر می كنند یعنی سالانه حدودا 100 هزار كویتی به ایران سفر می كنند و خطوط هوایی كویت هر هفته چهر پرواز به ایران دارند و سفر كویتی ها به ایران تنها سفر زیارتی نیست بلكه شامل سفر به شهرهای اصفهان شیراز و شمال ایران را هم می گردد.
عنایتی در ادامه اظهار داشت: رزمایش های نظامی ایران ضد كشورهای همسایه نیست و این یك امر سنتی و قدیمی است كه كشورهای برای آزمایش میزان آمادگی نیروهایشان انرا برگزار می كنند و ما آمادگی برگزاری رزمایش مشترك با كشورهای همسایه را داریم.
دیپلمات كشورمان مرتبط با میدان نفتی آرش كه در كشورهای عربی به حقل الدره معروف است اظهار داشت: هیچ تحول جدیدی در این امر رخ نداده است و در نشست های كمیته مشترك بررسی خواهد شد و تا كنون هیچ موعدی برای برگزاری نشست كمیته مشترك مشخص نشده است و در هر زمانی كه كویت مشخص نماید ایران آمادگی برگزاری این نشست را دارد.
عنایتی مرتبط با گفت وگوهای ایران و كویت در مورد عدم ورود كشتی ها به آبهای منطقه ای دو كشور اظهار داشت: كمیته های مشتركی میان گاردهای ساحلی دو كشور تشكیل شده است و این امر امروز در راس ماموریت های ما در سفارت قرار دارد و امیدواریم كه كمیته كنسولگری و گارد ساحلی همكاری خود در این زمینه را از سربگیرند.
وی مرتبط با درخواست ایران از كویت برای افزایش دیپلمات ها در این كشور و بازگشت به عهد سابق اظهار داشت: به بازگشت صلح به منطقه خوش بین هستیم و ما نیازمند تلاش خستگی ناپذیر هستیم و ایران خواستار بازسازی و رشد اقتصادی منطقه است.
سفیر كشورمان مرتبط با افزایش زمین لرزه ها و ایمنی نیروگاه هسته ای بوشهر در منطقه اظهار داشت: ایران مرتبط با این امر كویت را آسوده خاطر كرده است و تمام اقدامات امنیتی در نیروگاه بوشهر صورت گرفته است.
عنایتی مرتبط با لزوم گفت وگوی ایران و عربستان اظهار داشت: تمام اظهارات ایران چه از جانب رئیس جمهور چه از جانب وزیرخارجه در جهت لزوم گفتگو برای حل اختلافات است و حل برخی اختلافات و مشكلات منطقه تنها با استفاده از گفتگو امكان پذیر است و دوری از گفتگو بی فایده است وظریف در گفتگو با امیر كویت بر لزوم گفتگو وتفاهم تصریح كرد.
وی مرتبط با توافق هسته ای ایران تصریح كرد: توافق هسته ای دوجانبه نیست بلكه چندطرفه است همینطور این توافق نتیجه یك توافق بین المللی است و شورای امنیت بر آن تاكید دارد ازاین رو قابل مناقشه نیست.امریكا تلاش در دارد مرتبط با این توافق كه جامعه بین الملل و منطقه را از پرونده هسته ای ایران آسوده خاطر كرده است مانور دهد.كشور كویت بارها از این توافق حمایت كرده است و ایران به این توافق پایبند است و امیدوارم كه طرف مقابل هم پایبند باشد و خروج از آن به نفع جهان و منطقه نخواهد بود.
سفیر كشورمان مرتبط با كنفرانس بازسازی عراق با اشاره به این كه روابط ایران و عراق جدید نیست و حمایت و كمك ایران ارز عراق قدیمی است و ما در جنگ با تروریست ها و بیرون راندن داعش از عراق حمایت كردیم این درحالی است كه ایران عضو ائتلاف بیت المللی نبود اضافه كرد: كشور ما درطول سال های گذشته در خیلی از فعالیت های تجاری، خدمات فنی، حمل و نقل، ترانزیت، گردشگری و انرژی با عراق همكاری داشته ای بطوری كه حجم تبادل تجاری ما به بیش از 10 میلیارد دلار رسید و ما در سال قبل بیش از 6 میلیارد دلار كالا و خدمات به عراق صادر كردیم همینطور ایران در 8 ماه گدشته برای انتقال نیرو و لوله كشی گاز به بغداد فعالیت های زیادی داشته است.
عنایتی با اشاره به اینكه با عنایت به ارتباط میان امنیت كشورهای منطقه ما پیش از این اعلام نموده ایم كه ایران آماده همكاری با تمام كشورهای منطقه است اظهار داشت: ایران در خیلی از مواضع با استفاده از مستشاران و به درخواست دولت عراق در مبارزه با تروریست ها مشاركت داشته است و ما همیشه حامی عراق و حاكمیت آن خواهیم بود.



1396/12/04
11:33:06
5.0 / 5
5035
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز