گزارش سنج نیوز از قلع و قمع جنگل های هیركانی

کدهایی که تیشه به ریشه جنگل می زند

کدهایی که تیشه به ریشه جنگل می زند سنج نیوز: مازندران امروزه جنگل خواری عامل بسیار مهم و موثر در نابودی جنگل های هیرکانی است تا حالا تمام تخریب و منابع طبیعی مازندران، ابتدا بصورت ارائه طرح های کوچک و زودبازده بدون لطمه به مناطق جنگلی عنوان شد اما با شروع برخی پروژه های عمرانی همراه با ˮکدهاییˮ که بمنظور خدمات رسانی است؛ شاهد تخریب و ساخت و سازهای بدون مجوز در دل این جنگل های بکر می شویم. گرچه قسمتی از لطمه ها به پای عوامل طبیعی نوشته می شود تا کار دست بشر را توجیه کند اما واقعیت این است که هر سیل و بلای طبیعی حاصل خودخواهی بشر و نبود نظارت دقیق از طرف متولیان امر خواهد بود.



نابودی منطقه "گلیران" با صدور کدهای روستایی

صدور کدهای روستایی از ناحیه فرمانداری در سنوات ماضی جهت تک خانوارهای پراکنده در جنگل که با اعمال نفوذ متنفذین بوسیله جمع آوری امضاء و سند سازی و تبدیل اینگونه جوامع به روستا و بدنبال آن اقدامات فاقد مجوز و گرفتن استعلام از دستگاه متولی انفال (اداره منابع طبیعی) از ناحیه دستگاه های خدمات رسان مانند برق، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و در سنوات اخیر اداره گاز موجب چند تکه شدن جنگل های پیوسته مناطق حوزه استحفاظی و افزایش تخریب و تجاوز با انواع تغییر کاربری ها نظیر باغ و اراضی زراعی و ساخت و سازهای بی رویه در جنگل شده که این مساله حتی در شکلی وسیع و لجام گسیخته به مراتع ییلاقی بالادست هم تسری پیدا کرده است.

وجود دو جاده غیر اصولی و غیر استاندارد در بندپی شرقی و بدنبال آن جاده ها و مسیرهای فرعی منشعب از این جاده ها در کنار افزایش ساخت و سازها و روستاهای غیرقانونی که برآمده از صدور "کدهای روستایی" است، موجبات بروز خسارات جبران ناپذیری به منابع طبیعی به ویژه جنگل های این منطقه را فراهم نموده است.



عدم حمایت همه جانبه و قاطع از طرف دستگاه های مرتبط و اثرگذار از مدافعین منابع طبیعی در راستای صدور احکام قضایی پیرامون پرونده های متشکله از طرف اداره و متعاقب آن برخی کارشکنی ها به بهانه های مختلف از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی، و همین طور فقدان ادوات سنگین راهسازی در راستای تخریب سازه های بتنی و فلزی سبب شده است که خیلی از احکام قضایی دارای اجراییه به مرحله اجرا در نیاید.

یک کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی و جنگلداری در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: جنگل های هیرکانی که به جنگل های خزری نیز شهرت یافته بصورت نوار باریکی به طول تقریبی ۸۰۰ تا هزارکیلومتر و عرض تقریبی ۲۰تا ۷۰ کیلومتر از آستارا در استان گیلان تا گلیداغی در استان خراسان شمالی امتداد یافته که بر طبق آخرین یافته های دانشمندان و پژوهشگران گیاه شناسی واجد بیش از ۸۰ گونه درختی، ۵۰ گونه درختچه ای و گونه های فراوانی از گیاهان پایا، علفی و یکساله بوده و در عین حال پناهگاه و زیستگاه خیلی از حیات وحش، حشرات، جانداران زیر زمینی و قارچ ها و غیره است.

"محمد امامقلی زاده" اضافه کرد: در چهار دهه اخیر به ویژه بعد از قانونی شدن طرح تنفس جنگل و ممنوعیت قطع و بهره برداری صنعتی از جنگل های شمال و بدنبال آن شیوع ویروس منحوس کرونا و پیامد آن تحریم های ظالمانه بین المللی مقابل ایران و در ادامه موج فزاینده تورم و رکود اقتصادی حاکم بر کشور سبب برهم خوردن توازن منطقی بین عرضه و تقاضای چوب به عنوان ماده اولیه مهم و اساسی کارخانجات و صنایع چوبی شد.



وی افزود: برهمگان واضح و مبرهن است تعداد زیادی از کارخانجات و صنایع عظیم در سطح استان های شمالی کشور استقرار یافت که خوراک اصلی این دسته از کارخانجات برمبنای استفاده از چوب حاصله از جنگل تعیین شده است.

کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی و جنگلداری اشاره کرد: در کنار گرانی و افزایش قیمت زمین و سو استفاده برخی آزمندان و سوداگران در امتداد خریداری و ابتیاع اراضی جنگلی با وجود جاذبه های گردشگری و توریستی و فروش آن به عده ای از افراد متمول از گوشه و کنار کشور توأم با اوضاع بد معیشتی و بیکاری فرزندان خانوارهای ساکن در جنگل یا جنگل نشینان، مشکلات و چالش های فراوانی را برای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان به عنوان متولی انفال در مدیریت منابع ملی حوزه تحت مدیریت بوجود آورده است.

وی احساس مالکیت ساکنین مناطق جنگلی حوزه اداره شهرستان بابل نسبت به جنگل های منطقه بندپی و بابلکنار را از دیگر چالش های این حوزه برشمرد و اظهار داشت: این جنگل نشینان مالکیت دولت بر این جنگل ها را قبول نداشته و حتی اقدام به تفکیک، خرید و فروش و انتقال موروثی به وراث خویش می نمایند که غالبا در خفا و به دور از دید مامورین منابع طبیعی بوده و از این منظر مشکلات عمده ای را در حفاظت و حراست از انفال برای اداره منابع طبیعی شهرستان به وجود آورده است.

وی کمبود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری به ویژه نیروی انسانی در کنار حقوق و مزایای دریافتی بسیار پایین مدافعین انفال که از این حیث در بین مجموعه حقوق بگیران دولت در زمره کمترین ها محسوب می شوند را از دیگر مشکلات برشمرد و اشاره کرد: این موارد از عوامل موثر در کاهش حضور حداکثری مامورین در حوزه و به تبع آن افزایش میزان تخریب ها و تخلفات است.



امامقلی زاده تصریح کرد: حضور مستمر و مداوم دامداران و دام هایشان در داخل عرصه های جنگلی که عموما بصورت دامداری سنتی با بهره برداری از پوشش زیر آشکوب جنگل و شاخه های درختان تغذیه می شوند در کنار تاج بری درختان و کت زنی و بعضاً حذف گونه های درختی و درختچه ای برای رسیدن نور به کف جنگل و تولید علوفه از دیگر معضلات مربوط به تخریب و نابودی جنگل به شمار آمده که برخورد با این دسته از جرائم باتوجه به کمبود نیروی انسانی کارآمد و مکفی امری مشکل است.

این کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی و جنگلداری در پاسخ به ایسنا مبنی براینکه شما چه راهکارهایی را برای برون رفت از چالش های پیش روی ادارات منابع طبیعی در جایگاه متولی منابع طبیعی در کشور پیشنهاد می کنید، تصریح کرد: ارتقای سطح فرهنگ و بینش عامه مردم به موضوع اهمیت منابع طبیعی در زندگی همه افراد جامعه و شناساندن لزوم حفاظت و صیانت از این منابع خدادادی به عنوان میراث به جا مانده از نسل های گذشته و تسری آن به آیندگان با تأکید بر اصل توسعه پایدار ازجمله این راهکارهاست.



وی به ضرورت ساخت و تولید محصولات سمعی و بصری در ارتباط با موضوع طبیعت و محیط زیست و پرداختن به وظایف خطیر و مهم جنگلبانان و محیطبانان به عنوان محافظین و مدافعین امنیت زیستی کشور و آشنا کردن مخاطبین به ضرورت حفظ و حراست از منابع طبیعی بصورت عام و جنگلها و مراتع و دیگر مواهب الهی بصورت خاص اشاره نمود و اضافه کرد: به قطع و یقین تأثیرگذاری رسانه ملی بر هیچکس پوشیده نیست و می طلبد برنامه های وزین و باارزش درباب تبیین مفاهیم منابع طبیعی با همکاری کارشناسان زبده و مجرب شاغل در ادارات منابع طبیعی و محیط زیست تهیه و در معرض دید عموم قرار گیرد.

وی همین طور تعامل مستمر و مداوم بین دستگاه متولی انفال با دستگاه قضا و دیگر ادارات و نهادهای مرتبط در راستای صیانت از منابع طبیعی را از دیگر راه حل مهم در این زمینه عنوان نمود.

این کارشناس مسئول حفاظت و آموزش و ترویج اداره منابع طبیعی بابل اشاره کرد: روزآمدسازی و فعلی نمودن تعرفه های مربوط به بروز تخلفات و تجاوزات در حوزه های ملی بمنظور افزایش میزان بازدارندگی و پیش گیری از روند افزایشی تخلف و تجاوز در میان متجاوزین و متجاوزین به منابع طبیعی لازم است.

وی همین طور خواستارتعیین شعبات ویژه و خاص برای رسیدگی به جرایم و پرونده های متشکله ارسالی از ادارات منابع طبیعی در مراجع قضایی شد و اظهار داشت: وجود این شعبات سبب می شود خارج نوبت به اینطور پرونده ها رسیدگی شده و هم از قضات متخصص و آشنا به قوانین و مقررات و نحوه و نوع کار ادارات منابع طبیعی استفاده گردد.

امامقلی زاده از دیگر راهکارهای مهم را واسپاری و استفاده از مشارکت و همکاری اقشار مختلف مردم در پروژه ها و طرح هایی که در رابطه با شرح وظایف ادارات منابع طبیعی است برشمرد و تصریح کرد: در صورت تحقق این مهم افراد بواسطه این که خودرا قسمتی از پروسه در صیانت از منابع ملی حس می کنند با تلاش و کوشش بیشتر در راستای صیانت از آن خواهند کوشید.

وی افزود: استفاده ترکیبی از دانش دانشگاهی برگرفته از تخصص و تجربیات و اندوخته های علمی اساتید دانشگاه های معتبر منابع طبیعی کشور با دانش بومی برخاسته از تجربیات بومیان و کنش گران منابع طبیعی می تواند در حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی نقش بی بدیلی ایفا می کند.

وی ارتقاء وضعیت معیشتی جنگلبانان و کارکنان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را از دیگر فاکتورهای مهم برشمرد و اشاره کرد: ارتقاء وضع معیشتی این عزیزان که در وضعیت نامناسب دریافتی از نظر حقوق و مزایا قرار دارند می تواند به افزایش انگیزه و علاقه در میان این زحمت کشان عرصه دفاع از انفال کمک زیادی کند.

امامقلی زاده همین طور خواستارافزایش اعتبارات تخصیصی به ادارات منابع طبیعی در راستای برنامه ریزی و مدیریت بهینه بر عرصه های ملی شد تا بتوانند برچالش های پیش رو فائق آیند.





منبع:

1402/10/30
13:44:29
5.0 / 5
250
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , اقتصاد , ایران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز