در گزارش سنج نیوز عنوان شد؛

مرمت دژ تاریخی قلعه رودخان با اعتبار ۲۵ میلیاردریالی

مرمت دژ تاریخی قلعه رودخان با اعتبار ۲۵ میلیاردریالی به گزارش سنج نیوز، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از مرمت دژ تاریخی قلعه رودخان فومن با اعتبار ۲۵ میلیاردریالی اطلاع داد و اظهار داشت: تابحال حدود نیمی از این اثر تاریخی مرمت و بازسازی شده است.



ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار نمود: گیلان با وجود اماکن تاریخی، طبیعی و گردشگری یکی از استانهای مسافر پذیر و گردشگری کشور تلقی می شود و هر ساله میلیونها مسافر به این استان سفر می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از مرمت قلعه رودخان فومن با اعتبار ۲۵ میلیاردریالی اطلاع داد و اضافه کرد: معادل ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت قلعه رودخان هزینه شده است.
وی ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی دژ تاریخی قلعه رودخان بیان نمود: قلعه رودخان در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در استان گیلان واقع شده و این قلعه تاریخی مهم و باشکوه یکی از دژهای نظامی حکومتی در استان گیلان است که مدت ها مرکز فرمانروایان گیلان بوده و از بزرگ ترین و باعظمت ترین دژهای نظامی گیلان و حتی ایران به حساب می آید.
جهانی افزود: مساحت قلعه حدود بر دو نیم هکتار بوده و در ارتفاعی بیشتر از ۶۰۰ متر در بلندترین نقطه کوه واقع شده است.
وی با اشاره به اینکه بعضی از کارشناسان، تأسیس قلعه رودخان را به دوره ساسانیان (اوایل اسلام) نسبت داده اند، اضافه کرد: این قلعه در زمان سلجوقیان تجدید بنا شده و از پایگاه های مبارزاتی اسماعیلیان به شمار می رفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه قلعه رودخان شاهکار تاریخی گیلان است، اظهار داشت: به علت معماری شاخص و چشم انداز زیبای قلعه در دل جنگل های هیرکانی، این قلعه سالانه پذیرای گردشگران فراوانی از سراسر ایران و جهان است.
جهانی با اشاره به اینکه ثبت ملی قلعه رودخان به سال ۵۴ بر می گردد، افزود: به علت قدمت زیاد و شرایط قرارگیری در آب و هوای مرطوب و جنگلی، صدمه های فراوانی به این بنای تاریخی در طول سالیان متمادی وارد شده است.
وی با اشاره به اینکه به منظور حفاظت و پیشگیری از صدمه های بیشتر، تابحال حدود نیمی از این اثر تاریخی مرمت و بازسازی شده است، اضافه کرد: امسال بیشتر از ۲۵ میلیاردریال از محل اعتبارات عمرانی صرف مرمت قلعه، تعمیر سرویس بهداشتی قلعه، مرمت راه پله و مسیر دسترسی، ساخت سطل زباله، رنگ آمیزی، نصب تابلوهای راهنما، نصب داربست به منظور حفاظت فیزیکی، خرید آجر و … در قلعه شده است.


منبع:

1402/08/20
15:54:50
5.0 / 5
343
تگهای خبر: ایران , خرید , دریا , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز