سرلشكر صفوی:

ایران باید یک قدرت دریایی شود

ایران باید یک قدرت دریایی شود سنج نیوز: به گزارش سنج نیوز، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا اظهار داشت: باید بتوانیم میان قلمروهای ژئواستراتژیک دریایی و زمینی پیوند برقرار نماییم و موقعیت جغرافیایی ایران نیز ظرفیت این استراتژی جدید را دارد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، سرلشکر سیدیحیی صفوی در جلسه شورای سیاست گذاری همایش ملی فرصت ها و تهدیدهای نوپدید دریایی اظهار داشت: تحلیل جایگاه انقلاب، جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در شکل دهی به نظم جدید جهانی یک ضرورت است. بدون حضور در دریاها و اقیانوس ها نمی توانیم جایگاه ایران، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را در هندسه نظم جدید جهانی تعریف نماییم.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی فرصت ها و تهدیدهای نوپدید دریایی اظهار داشت: این همایش علمی باید با مشارکت صاحب نظران و ایده پردازان بتواند چگونگی دسترسی به قدرت دریایی را حداقل در بُعد نظری تعیین کند.

صفوی با تکیه بر ضرورت تبدیل ایران به یک قدرت دریایی، تصریح کرد: یکی از مظاهر این قدرت حضور علمی و مطالعاتی در قطب جنوب است. روسیه و چین قدرت های زمینی هستند، ما هم یک قدرت زمینی هستیم و استراتژی ما همیشه برّی (زمینی) بوده است اما در مقابل آمریکایی ها و ناتو قدرت های بحری (دریایی) هستند.

استاد جغرافیای سیاسی و ژئواستراتژی با اشاره به روند تغییرات هندسه نظم جدید جهانی، تاکید کرد: باید بتوانیم بین قلمروهای ژئواستراتژیک دریایی و زمینی پیوند برقرار نماییم. این یک استراتژی جدید است. موقعیت جغرافیایی ایران چنین ظرفیتی به ما می دهد.

صفوی اضافه کرد: ایران برای مقابله با تحریم های ظالمانه آمریکا و متحدانش، باید راهبرد اقتصاد دریامحور و قدرت دریایی خودرا با حضور ناوگان تجاری و نظامی در اقیانوس ها و دریاها و استفاده از شبکه کریدورهای جنوب-شمال و شرق به غرب با همکاری فدراسیون روسیه و چین، افزایش دهد.

وی تاکید کرد: عبور از سرزمین ایران باید بتواند مسیرهای تجاری اقیانوس آرام به اقیانوس هند و دریای سیاه، دریای مدیترانه و خلیج فنلاند را در شمال روسیه سازماندهی کند. این راهبرد می تواند در برنامه هفتم توسعه ایران در مجلس و دولت گنجانده شود.

رییس همایش ملی فرصت ها و تهدیدهای نوپدید دریایی اشاره کرد: چگونگی دسترسی به قدرت دریایی و اقتصاد دریامحور، حضور ناوگان های تجاری و نظامی ایران در پهنه اقیانوس ها و
حضور مطالعاتی و علمی ایران در قطب جنوب، از مباحث نظری و ارائه مقالات علمی این همایش ملی است.
تنگسیری: تاثیرگذاری در هندسه نظم جدید جهانی نیازمند تسلط بر دریاهاست

سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در ادامه این جلسه با اشاره به تاکید رهبری انقلاب بر حضور نیروهای مسلح در دریاها، تصریح کرد: رهبری تاکید دارند از خلیج فارس خارج شویم و از دریای عمان و اقیانوس ها عبور نماییم که اگر بتوانیم این کار را انجام بدهیم، فردا آیندگان می توانند از آن بهره گیرند.

دبیر همایش فرصت ها و تهدیدهای نوپدید دریایی تصریح کرد: سیادت دریایی یعنی هر کسی در دریا حضور داشته باشد همان جا حاکم است. هر آن چه در تجهیزات در نظر داشته باشید در نیروی دریایی وجود دارد. اگر می خواهیم در هندسه نظم جدید جهانی تأثیرگذار باشیم باید بر دریا مسلط شویم.

تنگسیری همین طور با اشاره به برگزاری همایش تهدیدهای نوپدید دریایی، اظهار داشت: این همایش از طرف نیروی دریایی سپاه، با مشارکت دانشگاه های کشور، سازمان ها و نهادهای در رابطه با دریا در تاریخ ۱۷ و ۱۸ آبان ۱۴۰۲ در «دانشگاه دریایی امام خامنه ای» در استان گیلان برگزار می گردد و علاقه مندان تا ۱۵ مهرماه می توانند مقالات شان را بوسیله پایگاه اینترنتی همایش - emotconf1402.ir - ارسال نمایند.





منبع:

1402/06/04
15:26:47
5.0 / 5
290
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز