ناکامی اوکراین در نشست جده چرا روسیه غایب بود؟

ناکامی اوکراین در نشست جده چرا روسیه غایب بود؟ به گزارش سنج نیوز، نشست صلح جده در رابطه با اکراین به رغم تلاشهای عربستان و کی یف برای پیشبرد اهداف مشخص خود، تنها به یک بیانیه اکتفا کرد تا همچنان بحران در این کشور بی سر انجام باقی بماند.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، از زمان آغاز درگیری ها میان روسیه و اکراین، نشست های مختلفی از جانب میانجی گران برگزار شده اما هیچکدام به یک چاره سیاسی و دیپلماتیک دست پیدا نکرده است.
عربستان در آغاز هفته جاری میزبان نشستی ۲ روزه برای حل وفصل مسالمت آمیز مناقشه اکراین بود که بدون حضور نمایندگان روسیه برگزار گردید. در این رویداد نمایندگانی از بیشتر از ۴۰ کشور همچون برزیل، انگلیس، هند، چین، آمریکا، ترکیه، آفریقای جنوبی و کشورهای اتحادیه اروپا حضور داشتند.
عربستان بعد از تغییر در استراتژی و سیاست های منطقه ای و بین المللی خود تلاش دارد تا نقش و جایگاه جدید و تعریف شده ای را برای خود دست و پا کندعربستان بعد از تفاهم های مصالحه با کشورهای منطقه، حالا با تغییر استراتژی به دنبال نقش و جایگاه جدید در مهم ترین مسائل بین المللی است و بعد از تلاشهای بی فرجام برخی کشورها برای دستیابی به یک راهکار برای بحران اکراین این دفعه عربستان کوشش کرد تا با برگزاری نشستی در جده ضمن نقش آفرینی جدید خود، با گردهم آوردن مقامات امنیتی برخی از کشورها، طرح صلح خویش را عرضه نماید. در واقع عربستان بعد از تغییر در استراتژی و سیاست های منطقه ای و بین المللی خود تلاش دارد تا نقش و جایگاه جدید و تعریف شده ای را برای خود دست و پا کند.
«حسن بهشتی پور» کارشناس مسائل اوراسیا در رابطه با نقش عربستان در برگزاری این نشست به ایسنا اظهار داشت: عربستان دپیلماسی پول را دنبال می کند و با موضع بی طرفی که در جریان جنگ روسیه و اکراین اتخاذ نمود از بازار نفت هم سود برد و علیرغم این که آمریکا فشار آورد تا تولید نفت را برای کاهش صادرات نفت روسیه، افزایش دهد اما چنین کاری را انجام نداد و حتی با روسیه در اوپک پلاس همکاری کرد.
وی ادامه داد: همینطور در دور زدن تحریم ها با روس ها هماهنگی داشت و در نشست جده هم هزینه هنگفتی کرد تا یک اعتبار منطقه ای و بین المللی کسب کند چونکه در مساله خاشقچی و اتفاقات پس از آن چهره عربستان در فضای بین الملل خدشه دار شده بود.


عربستان با تعریف یک استراتژی چندجانبه برای عملکرد و رویکرد خود در فضای موجود منطقه و بین المللی، ضمن تأمین منافع خود، می داند اگر در نشست هایی مانند آن چه در جده صورت گرفت بتواند موفقیتی کسب کند، طبیعتا اعتبار و جایگاه خویش را بهبود خواهد بخشید. در واقع در صورتیکه فرایند صلح عربستان به نتیجه برسد، امتیاز ویژه و برگ برنده ای برای سعودی ها خواهد بود.
«عماد آبشناس» مدیر خبرگزاری اسپوتنیک در تهران هم در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: وقتی در رابطه با میانجی گری کشوری صحبت می شود طبیعتا باید دو طرف مساله حضور داشته باشند در غیر این صورت میانجی گری بی مفهوم است. ازاین رو عربستان به این علت که می واهد روابط خویش را با روسیه حفظ کند این بحث را مطرح کرده تا بگوید تلاش دارد بعنوان میانجی نقش ایفا کند.
مدیر رسانه روسی اظهار داشت: باید در نظر داشته باشیم که شخص زلنسکی با استفاده از فضاهای موجود بین المللی برای دستیابی به اهداف خود و همینطور حامیانش یعنی آمریکا، انگلیس و سایرین تلاش می کند و همین عوامل اجازه دست یافتن به یک نقطه نظر و چاره سیاسی و دیپلماتیک را برای جنگ روسیه و اکراین نداده است.
آبشناس: تصمیم گیری در اکراین در اختیار زلنسکی نیست، تصمیم گیرنده اصلی آمریکا و انگلیس هستند
آبشناس عنوان کرد: تنها مطلبی که از برگزاری نشست جده میتوان برداشت کرد، اینکه بر کسی پوشیده نیست تصمیم گیری در اکراین در اختیار زلنسکی نیست و تصمیم گیرنده اصلی آمریکا و انگلیس هستند و تا وقتی که آنها تصمیم نگیرند این مساله به صورت دیپلماتیک حل نمی شود.
او با بیان اینکه رئیس جمهور اکراین به ابزاری در دست آمریکاست، اظهار داشت: جوسازی و فضای بین المللی عملا در اختیار غرب است و اظهارات زلنسکی هم فایده ای ندارد. در هر حال اگر می خواستند مذاکره ای صورت گیرد و به یک چاره برسند بطور قطع روسیه هم باید دعوت می شد و دو طرف صحبت کرده و سایر شرکت کنندگان دخالتی نمی کردند. بنابراین نفس این که روسیه دعوت نیست خودش نوعی مشکل است.


با این وجود، رایزنی های مشاوران امنیت ملی و نمایندگان ۴۰ کشور در شهر جده در مورد طرح ۱۰ ماده ای صلح اکراین برای پایان دادن به بحران این کشور با روسیه، بعد از ۲ روز برگزاری تنها به یک بیانیه اکتفا کرد که در آن توافق کردند به رایزنی ها جهت یافتن زمینه های مشترک که راه را برای صلح هموار می کند، ادامه دهند.
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم روز دوشنبه و در پاسخ به سوالی در ارتباط با بحران اکراین و نگاه ایران به این مورد اظهار داشت: ما همواره بر این موضع ثابت و اصولی خود در مورد بحران اکراین تاکید کرده ایم که جنگ چاره این بحران نیست. ما از آغاز جنگ در اکراین تلاش هایی را در عالی ترین سطح برای توقف جنگ و انجام گفتگو برای حل این بحران در دستور کار قرار دادیم و در این ارتباط اقدامات فعالانه ای را به عمل آوردیم. ما ناتو و تحریکات ناتو را از ریشه های اصلی جنگ اکراین می دانیم.
امیرعبداللهیان: جنگ چاره بحران اکراین نیست، ناتو و تحریکات آنرا از ریشه های اصلی جنگ اکراین می دانیم
در عین حال، بعضی از کشورها و یا مقامات روس واکنش هایی را نسبت به این نشست و عدم حضور روسیه ابراز داشتند که در همین رابطه «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نشست ۲ روزه جده را نمایانگر عزم غرب برای «تداوم تلاشهای بی نتیجه در جهت بسیج جامعه بین المللی و مشخصاً جهان جنوب در پشتیبانی از راهکار صلح ولودیمیر زلنسکی» دانست؛ تلاش هایی که به قول ریابکوف، از همین ابتدای امر غیرقابل دفاع و محکوم به فنا هستند.
این مقام روس اظهار داشت: در رابطه با دعوت از شرکای بریکس شامل چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی که دعوت شدند و رفتند، این درک وجود دارد که ما و دیگر اعضای بریکس گفت و گویی برگزار کرده و عقاید مرتبط به دنبال نشست جده را به اشتراک بگذاریم.
وی ادامه داد: گرچه روسیه کنار گذاشته شد، اما، مذاکرات منطقی بود و مشارکت اعضای بریکس امکان دارد از نظر معرفی حامیان غربی کی یف با «عقل سلیم» مفید باشد. البته هنوز متوجه نشده ایم که دقیقاً چه اتفاقی در جده افتاده است. در این جلسه درک درستی از توازن قدرت و همسویی واقعی نیروها به مصلحت خواهد بود و روسیه این موضوعات را با شرکای خود در بریکس مورد بحث قرار خواهد داد.
دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت و رئیس جمهور سابق روسیه در واکنش به نشست جده با بیان اینکه گفتگو در رابطه با منشور سازمان ملل بدون در نظر گرفتن حق حاکمیت کشورها غیر امکان دارد، اضافه کرد: هرگونه پیشنهادی برای صلح می تواند موفقیت آمیز باشد اما به شرط آن که این سه مورد را محقق کند. اول اینکه هر دو طرف باید در گفت وگوها مشارکت داشته باشند که در نشست جده روسیه غایب بود. دوم اینکه جنبه تاریخی را باید در نظر گرفت و این نکته را خاطرنشان ساخت که اکراین قبل از ۱۹۹۱ وجود نداشته و تکه جدا شده ای از امپراتوری روسیه است و مسئله سوم پذیرش حقیقت های کنونی می باشد و اینکه اکراین کشوری در آستانه فروپاشی است و قسمتهایی از سرزمین هایش به روسیه بازگشته است.
این در شرایطی است که در مذاکرات انجام شده در جده و همینطور در بیانیه پایانی این نشست در مورد اختلافات سرزمینی که از موانع تحقق حل وفصل این بحران است، صحبتی نشده و طبیعتا نمی توان انتظار داشت برآیند این نشست به یک نتیجه ملموس ختم شود.


بهشتی پور همینطور در رابطه با عدم حضور روسیه در نشست جده اظهار داشت: این که روسیه در این جلسه حضور نداشت، به این علت بوده که بیش تر چینی ها این کشور را نمایندگی می کنند چونکه چینی ها پیش از این طرح ۱۲ ماده ای را عرضه کرده بودند و روسیه از آن استقبال کرد اما اکراین نپذیرفت. عدم حضور روسیه در این جلسه می تواند ۲ حالت داشته باشد، یعنی روسیه رسما آنرا نفی نمی کند بلکه اعلام نموده نتایج را پی گیری می کند، از طرفی نمی خواست با حضورش اعتباری به عربستان داده باشد بنابراین به صورت احتیاطی با مساله برخورد کرده است.
هدف اکراین اینست کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، برزیل، چین، هند و آن هایی که موضع بی طرف داشتند را به سمت پشتیبانی از اکراین بکشاند و این گونه القاء کند که طرفدار صلح است
با درک این مسائل، به نظر می آید هدف اکراین اینست کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، برزیل، چین، هند و آن هایی که موضع بی طرف داشتند را به سمت پشتیبانی از اکراین بکشاند و این گونه القاء کند که طرفدار صلح است.
طبق ادعای کی یف، «زمان برای میانجی گرها» مانند چین، برزیل و واتیکان به پایان رسیده است و در حالیکه ابتکار عمل اندونزی هم «فقط برای روسیه زمان خواهد خرید»، اکراین آماده است تا در مورد پیشنهادات مطرح شده از جانب آفریقا بحثی داشته باشد اما هیچ قصدی برای توقف درگیری ندارد.
مسکو اما نسبت به «برنامه صلح» که در نشست جده عرضه شده مشکوک است و می گوید این مساله صرفاً تلاشی از جانب غرب برای متقاعد کردن کشورهای خنثی جهت پشتیبانی از فرمول صلح ۱۰ بندی زلنسکی است.
زلنسکی مدعی است روسیه باید نیروهای خویش را از اکراین خارج کند، تمامیت ارضی اکراین را بازیابی کند و اسرای جنگی را با اکراین تحت فرمول « همه در ازای همه» مبادله کند. همینطور کی یف باید به باعث مکانیسم های بین المللی از امنیت نظامی، هسته ای، غذایی، بیولوژیکی و انرژی برخوردار باشد. علاوه بر این، اکراین درخواست کرده که روسیه از بابت تمامی خسارات ناشی از خصومت ها غرامت بپردازد.


با این وجود، روز یکشنبه یک مقام ارشد اروپایی به روزنامه «وال استریت ژرونال» گفت کی یف بر خلاف گذشته، در نشست جده اصراری بر جلب حمایت برای طرح صلح پیشنهادی خود ندارد.
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» هم روز شنبه نوشت در حالی که اوضاع میدانی برای اکراین خوب پیش نمی رود و رئیس جمهور این کشور هم گفته احیانا فشارها برای یافتن مسیری از طریق مذاکره به منظور صلح با روسیه افزایش خواهد یافت، کی یف تمام تلاش خویش را برای «تضعیف موضع مسکو» به کار بسته و نشست جده در واقع نقطه آغاز این تلاش است.




منبع:

1402/05/17
08:08:04
5.0 / 5
265
تگهای خبر: آمریكا , ایران , بازی , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز