زوایای تاریخی کمتر گفته شده واقعه7 تیر 1360

زوایای تاریخی کمتر گفته شده واقعه7 تیر 1360 به گزارش سنج نیوز، خراسان نوشت: واقعه تروریستی هفتم تیرماه سال 1360، یکی از غم انگیزترین رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی است. ​


سازمان منافقین که در همه جوانب، از جانب ملت طرد شده بودند، برای گرفتن انتقام، به ترور فرزندان و زعمای انقلاب اسلامی مردم ایران رو آوردند. هرچند تا قبل از ورود به موقعیت نظامی، یعنی زمانیکه منافقین، در ظاهر به فعالیتهای سیاسی مشغول بودند هم، اثری از تعادل رفتاری در آنها مشاهده نمی شد. در قاموس رفتاری منافقین، مبارزه سیاسی عبارت بود از وارد کردن اتهامات سیاسی و عرضه تصویری دروغین از مخالفان که آنها را افرادی نامطلوب و ترسناک معرفی می کرد. همین رویکرد، در اتخاذ موقعیت مسلحانه منافقین نیز، وجود داشت. منافقین هیچ وقت به صورت رو در رو با کسانی که آنها را دشمن خود فرض می کردند، درگیر نشدند. آنها، بعد از اعلام آغاز مبارزه مسلحانه، به ترور کور شهروندانی پرداختند که اصولاً نقش شان در فعالیتهای گروههای سیاسی آن دوران، معلوم نبود. طی چند روز، ده ها نفر در تهران و دیگر شهرها، توسط تیم های ترور سازمان منافقین به شهادت رسیدند. با این وجود، بمب گذاری در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، اولین عملیات تروریستی منافقین بود که با هدف ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، به صورت برنامه ریزی شده انجام شد.
نفوذی سازمان در حزب جمهوری اسلامی
در حزب جمهوری اسلامی «محمدرضا کلاهی»، عامل نفوذی منافقین در حزب جمهوری اسلامی بود. فردی با ظاهر و رفتاری حزب اللهی که توانست اعتمادها را به خود جلب نماید. «مهدی اصفهانیان» معروف به «سعید شاهسوندی»، از سران گروهک منافقین که بعدها از آنها جدا شد، در خاطراتش می گوید: «روابط کلاهی با سازمان به صورت مخفی و با بخش های مخفی بود. آن موقع ما بخش «اطلاعات» و بخش «ارتش» داشتیم که بخش های غیرعلنی محسوب می شدند.» ظاهراً از نفوذی بودن «کلاهی»، تنها چهار نفر خبر داشتند: «مسعود رجوی»، «موسی خیابانی»، «هادی روشن روان»(از کادرهای اطلاعاتی) و «مهدی افتخاری»(مسئول بخش اطلاعات و معروف به فرمانده فتح ا...). «کلاهی» دانشجوی رشته برق دانشگاه «علم و صنعت» بود. او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به سازمان منافقین پیوست. ابتدا عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت شد، اما بعد از مدتی، با برنامه از پیش تعیین شده سازمان منافقین، از انجمن اسلامی بیرون آمد و بعنوان پاسدار کمیته انقلاب اسلامی، به فعالیت پرداخت و چندی بعد عضو حزب جمهوری اسلامی شد. «کلاهی» بعنوان فردی منظم معروف بود. همین مساله سبب شد مسئولیت های اجرایی در حزب را به او بسپارند. شاهسوندی می گوید: «کلاهی، مسئول برگزاری جلسات حزب جمهوری اسلامی بود. او تکنیسین برق هم بود و ضمناً، کارهای فنی و برق [دفتر مرکزی] حزب جمهوری اسلامی را هم به عهده داشت...» «کلاهی»، با این قابلیت و جایگاه، خیلی راحت می توانست نقشه منافقین را اجرا نماید. با اطلاعاتی که «کلاهی» در اختیار سازمان منافقین گذاشت، روز بمب گذاری تروریستی، 7 تیرماه 1360 تعیین شد.
آن انفجار مهیب...
اندکی به ساعت 9 شب مانده بود. جلسه هفتگی حزب جمهوری اسلامی، مطابق برنامه، شروع شد. طبق دستور جلسه، قرار بود در رابطه با مبحث مهار تورم صحبت هایی شود. وزیر بازرگانی هم آمده بود تا در رابطه با این موضوع، مباحثی ارائه نماید. حجت الاسلام «باغانی»، از نجات یافتگان حادثه 7 تیر، در گفت و گویی که خبرگزاری مهر آنرا منتشر نموده است، می گوید: «وزیر بازرگانی وقت پشت تریبون رفت تا مبحث تورم را مطرح کند و بحث پیگیری شود، ولی یکی از اعضا، ضمن اشاره به عزل بنی صدر از رئیس جمهوری، توسط حضرت امام(ره)، به شهید بهشتی پیشنهاد کرد با عنایت به اهمیت انتخابات، مبحث جلسه را به انتخابات ریاست جمهوری اختصاص دهیم... شهید بهشتی با تأیید این مطلب گفتند: چون مبحث جلسه، مهار تورم است، باید برای تغییر دستور جلسه رای گیری شود. پیشنهاد این عزیز، از سوی دکتر بهشتی به رای گذاشته شد که همه اعضا موافقت کردند و بحث مهار تورم به جلسات بعدی موکول شد و بحث انتخابات ریاست جمهوری در دستور جلسه قرار گرفت.» به این ترتیب، بحث در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری شروع شد. حجت الاسلام «باغانی» توضیح می دهد: « دکتر بهشتی پشت تریبون رفت و بعد از بیان مقدماتی اظهار داشت: بحث انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهم ترین مسائل کشور است و نباید باردیگر، یک عنصر در آب و نمک خیسانده دشمن به جامعه تحمیل شود. در همین لحظه بود که انفجار رخ داد و فقط شعله های آتش و پایین آمدن سقف را به یاد دارم.» انفجار آن قدر مهیب بود که سقف سالن محل برگزاری جلسه فروریخت. در این اقدام تروریستی، آیت ا... دکتر بهشتی و 72 نفر از اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.
2323



منبع:

1402/04/07
19:36:38
5.0 / 5
338
تگهای خبر: ایران , رئیس جمهور , روابط , ریاست جمهوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز