مصدق خبر داد:

افزایش 500 درصدی دریافت استعلامات قضایی از سامانه هوشمند

افزایش 500 درصدی دریافت استعلامات قضایی از سامانه هوشمند به گزارش سنج نیوز، معاون اول قوه قضاییه  اظهار داشت: سامانه هوشمند استعلامات مالی 4 استعلام مهم را در اختیار اجرای احکام ما قرار داده است و در سال 1401 نزدیک سه میلیون استعلام توسط این سامانه انجام شده است که 500 درصد رشد داشته است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین مصدق امروز (اول تیرماه) با حضور در برنامه صف اول عملکرد قرارگاه در اجرای مطالبات رهبر معظم انقلاب را تشریح نمود وگفت: بر طبق قانون جمهوری اسلامی ایران ۵ وظیفه برای دستگاه عدلیه تعریف شده که این ۵ برنامه در سند تحول قضایی به عنوان سند بالا دستی تدوین شده است که بر طبق آن باید برنامه تدوین می شد که این کار انجام و برنامه های کوتاه مدت، برنامه های میان مدت و طولانی مدت تدوین شده است.

مصدق اضافه کرد: در میان این ۵ برنامه با اهمیت ترین وظیفه که انتظار اساسی مردم نیز شمرده می شود این است که زمانی که مردم به دادگستری ها مراجعه می کنند اطمینان داشته باشند که قوه قضاییه با انها بر طبق عدالت رفتار می کند. یعنی با اهمیت ترین خواسته خواهان و خوانده، شاکی و متهم آنست که وقتی وارد دادگستری می شود احساس امنیت داشته باشد.

وی اظهار داشت: کسی که حق با او است و به دادگستری مراجعه می کند بگوید که احساس آرامش می کند و کسی که حق با او نیست باید بلرزد. ما به جهت اینکه این انتظار بصورت مطلوب اجرا شود فاصله بسیاری داریم.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: برای رسیدن به این هدف هم به فرهنگ سازی و هم به قانون نیاز داریم. انچه که درست قوه قضاییه است و مردم انتظار دارند این است که همکاران قضایی به مردم با محبت برخورد کنند. متهم هر جرمی که داشته باشد، قاضی حق ندارد که سر او فریاد بزند اما کثرت کار آرامش را از همکاران قضایی می گیرد. به همکاران قضایی سفارش میکنم که بر طبق آموزه های اسلامی با اصحاب دعوا برخورد کنند.

مصدق اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که در دستگاه قضایی بدنبال آن هستیم مسئله قضا زدایی و کاهش عناوین مجرمانه است و برای خیلی از موضوعات نیازی به مراجعه به دادگاه نیست. به عنوان مثال در موضوع رانندگی بدون گواهینامه نیازی به مراجعه به دادگستری نیست و اگر کمیسیونی برای رسیدگی به این پرونده باشد حجم زیادی از پرونده ها در دادگستری کاهش پیدا می کند.

وی اظهار داشت: لایحه قضازادیی به مجلس ارسال شده است زمانی که در معاونت حقوقی مشغول بکار بودم به تمام همکاران قضایی نامه ای ارسال کردم که چه موضوعی بیشترین پرونده ها تشکیل می دهد و قابل حذف است که همه موضوع اعسار را مطرح نمودند. اگر این لایحه به قانون تبدیل و اجرا شود حدود یک چهارم پرونده ها دستگاه قضایی با همین موضوع اعسار کاهش پیدا می کند.

معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: آیین دادرسی کیفری در سال ۹۲ برای اخرین بار نوشته شده یک آیین دادرسی مترقی و به روز است، اما این آیین دادرسی برای دادگستری تدوین شده است که قاضی روزانه یک پرونده را رسیدگی می کند. این آیین دادرسی بسیار مترقی نوشته شده، اما مطابق نیاز روز نیست.

مصدق اضافه کرد: زمانی که در محافل علمی بحث می شود همه آیین دادرسی را قبول دارند، برای اینکه هم حقوق شاکی و هم حقوق متهم در نظر گرفته شده است اما در عمل وضعیت متفاوت می باشد.

معاون اول قوه قضاییه در ارتباط با زمانبدی در اجرای سند تحول قضایی اظهار داشت: سند تحول قضایی ۵ سال پیش توسط رییس وقت قوه قضاییه تدوین شد و در این سند برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت تدوین شده است. این سند از نظر ما اجرا شده است، اما از نظر مردم اجرا نشده است. تعدادی از قوانین در راه تصویب در دولت و مجلس است که زمان بر است. حدود ۸۵ درصد از سند تحول قضایی که برعهده قوه قضاییه قرار دارد اجرا شده اما در مجموع حدود ۳۰ درصد آن اجرا شده است.

مصدق اظهار داشت: امروز انچه که در قوه قضاییه اجرا می شود برنامه محوری است و بر طبق سند تحول قضایی عمل می شود.

وی ادامه داد: ارائه گزارش از میزان پیشرفت سند تحول قضایی برعهده معاونت راهبردی است که آماده و به زودی منتشر می شود.
معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: باید از مردم پرسید که چرا در زمان سرمایه گذاری دقت نمی کنند که کار قوه قضاییه را هم زیاد می کنند. به عنوان مثال سود بانکی مشخص است چرا زمانی که فردی می گوید سود ۵۰ درصدی پرداخت می کند، قبول می کنند زمانی که سود نا متعارف پرداخت می شود باید شک کرد که مشکلی در کار وجود دارد.

معاون اول قوه قضاییه در ارتباط با هوشمند سازی دستگاه قضایی اظهار داشت: سامانه هوشمند استعلامات مالی ۴ استعلام مهم را در اختیار اجرای احکام ما قرار داده است. در سال ۱۴۰۱ نزدیک سه میلیون استعلام توسط این سامانه انجام شده است که ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: میزان سرعت اجرای احکام بالا رفته است. سال قبل بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار استعلام قضات بوسیله این سامانه و بصورت برخط انجام شده است. هم اکنون با ۸۰ دستگاه اجرائی و نهاد حاکمیتی ارتباط مجازی برخط داریم. در سال قبل ۱۶۷ میلیون مبادله الکترونیک انجام شده است.

مصدق در ارتباط با حمایت دستگاه قضایی از تولید اظهار داشت: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۲ ابلاغ گردید و در قوه قضاییه ستادی با عنوان ستاد پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است. در این سناد از افرادی که موثر هستند دعوت و گفتگو می شود. یک جلسه رییس سازمان بورس دعوت و راه های کمک به بورس بررسی گردید و تا کنون ۱۰ جلسه است ستاد تشکیل شده است. در اثر کارهای این ستاد از تعطیلی حدود ۴۴ هزار واحد تولیدی جلوگیری شد.

وی اظهار داشت: تعدادی از سرمایه گذاران خارجی دوست دارند در ایران سرمایه گذاری کنند، اما ترس دارند. بنده اعلام می کنم ایرانیان خارج از کشور که قصد دارند در کشور سرمایه گذاری کنند به هیچ وجه دستگیر نمی شوند. افرادی هم که پرونده دارند هم می توانند به کشور بیایند و مشکلی برای آنها پیش نمی آید.
معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: بر طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضاییه پیش گیری از وقوع جرم است یکی از معاونت های قوه قضاییه هم معاونت اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم است.




منبع:

1402/04/01
23:56:19
5.0 / 5
298
تگهای خبر: اقتصاد , الكترونیك , ایران , حقوقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز