بیانیه مشترک ایران و سوریه

بیانیه مشترک ایران و سوریه به گزارش سنج نیوز، مهر نوشت: دو رئیس جمهور گفتگوهای عمیقی انجام دادند که تمرکز آن بر راه های توسعه و تقویت روابط دوجانبه براساس روابط برادرانه و استراتژیک میان دو کشور و هم چنین آخرین تحولات در منطقه و شرایط جهانی بود.


جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در آخر سفر رسمی دو روزه آیت الله سید ابراهیم رئیسی به این کشور که به دعوت بشار اسد رییس جمهور سوریه انجام شد، بیانیه مشترکی منتشر نمودند.

متن این بیانیه به شرح زیر است: در پاسخ به دعوت رسمی از طرف جناب آقای دکتر بشار اسد، رییس جمهوری عربی سوریه، جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری اسلامی ایران، دیداری رسمی از کشور جمهوری عربی سوریه طی دو روز چهارشنبه و پنج شنبه، ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ به عمل آورده و با مقامات عالی این کشور درباب راه های گسترش و تقویت روابط دوجانبه، آخرین تحولات منطقه و اوضاع در صحنه جهانی، بحث و تبادل نظر نمودند.
- دو رییس جمهور گفتگوهای عمیقی انجام دادند که تمرکز آن بر راه های توسعه و تقویت روابط دوجانبه بر طبق روابط برادرانه و راهبردی میان دو کشور و هم چنین آخرین تحولات در منطقه و شرایط جهانی بود.
- دو طرف بر ضرورت احترام به حاکمیت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی دو کشور، طبق اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید نمودند.
- دو طرف بر اهمیت تقویت روابط دوجانبه بوسیله ادامه همکاریهای سیاسی، اقتصادی، کنسولی و سایر زمینه های همکاری و هم چنین استمرار تبادل هیأت های عالی رتبه میان دو کشور تاکید کردند.
- دو طرف آمادگی و تمایل خودرا برای انجام هرگونه اقدام بمنظور توسعه روابط تجاری اقتصادی بین دو کشور بوسیله سازوکارهای موجود از قبیل کمیسیون عالی مشترک ابراز نمودند. آنها هم چنین بر همکاریهای موجود فیمابین در حوزه بازسازی جمهوری عربی سوریه تاکید کردند.
- دو طرف با ابراز خوشنودی از همکاری مشترک در حوزه مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، بر ادامه همکاری مشترک جهت نابودی نهایی تمامی گروههای تروریستی تاکید نمودند.
- دو طرف، تجاوزات رژیم صهیونیستی به جمهوری عربی سوریه را به شدت محکوم کرده و آنرا عاملی بی ثبات کننده در منطقه تلقی نمودند. دو طرف بر حق مشروع سوریه جهت پاسخ به این تجاوزات با روش مناسب تاکید نمود.
- دو طرف، ادامه اشغال جولان سوریه توسط رژیم اشغال گر و هم چنین اقدامات این رژیم اشغال گر همچون تصمیم به الحاق جولان را محکوم کردند که در تناقض با اصول حقوق بین الملل بوده و وضعیت حقوقی جولان سوریه به عنوان اراضی اشغالی شمرده می شود. آنها هم چنین تصمیم دولت آمریکا را در به رسمیت شناختن الحاق جولان که نقض آشکار اصول سازمان ملل متحد می باشد، به شدت محکوم کردند.
- دو طرف، هرگونه حضور غیرقانونی نیروهای نظامی در اراضی جمهوری عربی سوریه که اشغال شمرده می شود، را محکوم کرده و بر ضرورت پایان آن که ناقض حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه و تمامیت ارضی آن می باشد، تاکید می نمایند. آنها بر لزوم گسترش حاکمیت جمهوری عربی سوریه بر سرتاسر سرزمین خود تصریح نمودند. آنها اقدامات آمریکا در سرقت منابع طبیعی جمهوری عربی سوریه را قویاً محکوم کرده و خواهان واکنش قاطعانه جامعه بین المللی جهت توقف این قبیل اقدامات شدند.
- دو طرف، اقدامات قهرآمیز، یک جانبه و غیرمشروع اعمال شده از طرف ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپایی مقابل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را به شدت محکوم کردند؛ اقداماتی که نقض مقررات بین المللی و حقوق بین الملل بشردوستانه محسوب می شود. آنها هم چنین نسبت به این رویکرد که سبب لطمه رسیدن به مردم بی گناه می شود، ابراز نگرانی نموده و بر ضرورت لغو فوری اینگونه اقدامات غیرانسانی تاکید نمودند.
- هم چنین طرف ایرانی بار دیگر، ایستادگی خودرا در کنار دولت و ملت جمهوری عربی سوریه و همبستگی با آنان در قبال زلزله ویرانگر اخیر در این کشور، اظهار داشت. دو طرف هم چنین ادامه محاصره ظالمانه و مجازات های غیرقانونی از طرف دولت های غربی مقابل مردم سوریه در وضعیت پس از زلزله را محکوم کردند. آنها بر ضرورت شکستن فوری این محاصره بمنظور وصول کمک های بین المللی برای بازسازی مناطق لطمه دیده از زلزله تاکید نمودند.
- دو طرف از تحولات مثبت سیاسی در منطقه، خصوصاً ارتباط سازنده میان جمهوری عربی سوریه و کشورهای عربی و توافق ایران و سعودی که زیر نظر چین انجام شد، استقبال نموده و این توافق را گام مهمی به سمت تحولات مثبت که در خدمت ثبات خاورمیانه می باشد، برشمردند.
آنها هم چنین بر ضرورت همبستگی و انسجام بین دولت های منطقه برای مقابله با چالش ها و تامین امنیت، رفاه و آرامش در منطقه بوسیله همکاری داخلی منطقه ای تاکید ورزیدند.



بیشتر بخوانید:
رئیسی در راه دمشق / پایان «بدعهدی» سوریه در پرداخت «طلب ۳۰ میلیارد دلاری» ایران؟


منبع:

1402/02/15
12:47:18
5.0 / 5
402
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , حقوقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز