پویش درخواست ورود سپاه به خودروسازی

پویش درخواست ورود سپاه به خودروسازی به گزارش سنج نیوز، فارش نوشت: مطالبه های گوناگونی در سامانه فارس من ثبت شده است که خواهان ورود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عرصه خودروسازی هستند اما این مطالبه یک منع قانونی دارد و همین مساله سبب می شود که نیروهای مسلح نتوانند وارد عرصه خودروسازی بشوند.



تولید خودوری باکیفیت و با قیمت مناسب یکی از مطالبات جدی آحاد جامعه از خودروسازان و مسئولان متولی این حوزه است. در این جهت یکی از پیشنهادات عمومی مردم ورود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عرصه تولید خودرو است.
پویش های گوناگونی در سامانه تعاملی «فارس من» پیرامون مبحث ورود سپاه به صنعت خودروسازی ثبت شده است که تابحال بیشتر از ۴۰ هزار نفر از این پویش ها حمایت کرده اند.
در بخشی از پویش «ورود سپاه پاسداران به عرصه خودروسازی» آمده است: با توجه به این که نیروهای نظامی کشور موفق به ساخت خودرو های سنگین و سبک نظامی با بهترین کیفیت به صورت بومی شده اند، چرا این دانش در چارچوب یک شرکت خودروسازی برای رفاه حال ملت و باز کردن گره زیان های خودروسازها صرف نمی شود؟
سردبیر این پویش در گفتگو با خبرنگار سیاسی فارس اظهار داشت: باید تولید خودرو را در اختیار نیروهای مسلح قرار داد. چون هر روز شاهد نقش آفرینی نیروهای مسلح و خصوصاً سپاه پاسداران انقلاب در تولید علم و دانش در حوزه های مختلف هستیم. عملکرد چهل و چند سال شان در تولید محصولات دانش بنیان و به روز نشان داده است که با ورود این نهادها به عرصه خودروسازی، خودرو های با کیفیت و قیمت مناسب تولید و عرضه می شود.
در بخشی از پویش دیگری تحت عنوان «مطالبه ورود سپاه به ساخت خودرو» هم آمده است: قیمت دلار و خودرو در رقابتی تنگاتنگ به سمت اوج در حرکت هستند و فقط در صورتی میتوان جلوی این مافیا ایستاد که سپاه به مساله خودرو ورود کند و خودرو بسازد.
سردبیر این پویش هم در گفتگو با خبرنگار سیاسی فارس اظهار داشت: سپاه می تواند ایران را به اوج قله ها در هر زمینه ای که وارد شود برساند همچنین که در صنعت دفاعی بویژه در زمینه موشکی رساند صنعت خودرو سازی را باید به سپاه سپرد تادر دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم سپاه صنعت خودرو را صد در صد متحول خواهدنمود.


چرا نیروهای مسلح به صنعت خودروسازی ورود نمی کنند؟
اسفند ماه سال قبل بود که مجلس با الحاق یک بند به تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ موافقت و وزارت صمت را مکلف کرد که مجوزهای لازم را به وزرات دفاع برای تولید انبوه انواع خودرو های سبک و سنگین بدهد. در جزئیات این مصوبه آمده بود که وزارت صمت در صورت درخواست وزارت دفاع برای تولید انبوه انواع خودرو های سبک و سنگین و خودرو های با کاربری خاص مجوزهای ضروری را صادر و همکاریهای لازم را انجام دهد. باتوجه به زیرساخت ها و ظرفیت های موجود در صنعت دفاعی کشور، وزارت دفاع می تواند با رعایت ملزومات اصل ۱۱۰ قانون اساسی و دریافت مجوزهای لازم در رابطه با همین اصل با همکاری ستادکل نیروهای مسلح نسبت به تولید و فروش خودرو های مذکور اقدام نماید.
اما این مصوبه با ایراد قانونی که شورای نگهبان به آن وارد کرد به مجلس بازگشت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۱ در ادامه رسیدگی به رفع ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ بند در ارتباط با مجوز مجلس به وزارت دفاع برای مشارکت در ساخت انواع خودرو سبک و سنگین برای تأمین نظر شورای نگهبان حذف کردند.


منع قانونی و عدم امکان تکلیف جدید بر دوش نیروهای مسلح مساله اصلی است که امکان ورود نیروهای مسلح را به حوزه هایی همچون صنعت خودرو سازی نمی دهد. با اینحال مسئولان مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارها اعلام نمودند که اگر خودروسازها در حوزه های فناوری و تکنولوژی احتیاج به انتقال دانش و تجربه داشته باشند از هیچ کمکی در این جهت کوتاهی نمیکنند. سردار شریف سخنگوی سپاه در مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی که در شرکت تام ایران خودرو برگزار شده بود در این جهت اظهار داشت: از هیچ کمکی در حوزه انتقال دانش فنی به این صنعت و سایر صنایع دریغ نخواهیم کرد. در مباحث فنی و مهندسی خلاهایی در خودروسازی وجود ندارد اما عمده مشکلات در حوزه کلان سیاستگذاری و مدیریت این صنعت است.


بیشتر بخوانید:



چرا رهبری سپاه را از ورود به حوزه خودروسازی منع کردند؟ / سردار کوثری توضیح داد


منبع:

1402/02/05
11:19:07
5.0 / 5
360
تگهای خبر: ایران , تكنولوژی , خودرو , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز