روسیا الیوم در مقاله ای عنوان كرد

آشتی ایران و عربستان

آشتی ایران و عربستان به گزارش سنج نیوز یك رسانه روسی در تحلیلی اظهار داشت مسكو، آنكارا و پكن هر كدام می توانند نقش یك میانجی گر میان ایران و عربستان بازی نمایند اما كدام یك از آنها این دو كشور را آشتی می دهد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، روسیا الیوم در مقاله ای تحت عنوان «چه كسی ایران و عربستان را آشتی می دهد» به قلم ازین مهدیف كه پایگاه خبری براو دارو آن را منتشر كرد، نوشت: تهران گزارش های منتشر شده در رسانه ها درباره سفر وزیر خارجه ایران به عربستان را تنها یك پیش بینی می داند اما هیچ دودی بدون آتش نیست. در اول اگوست در حاشیه نشست وزیران خارجه كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی در استانبول، مصافحه وزیران خارجه ایران و عربستان حضار را شگفت زده كرد، زیرا روابط دیپلماتیك میان دو كشور قطع شده است و دو كشور اتهاماتی علیه یكدیگر وارد می كنند، سوال اینجاست كه صلح و آشتی میان ایران و عربستان امكان پذیر است؟ چه كسی می تواند میان آنها میانجی گری كند؟ مسكو، آنكارا یا پكن؟
امروزه ایران با دو بازیگر اصلی خاورمیانه یعنی اسرائیل و عربستان روابط دیپلماتیك ندارد اما تهران، تل آویو و ریاض را در یك كفه ترازو قرار نمی دهد و موضع تهران نسبت به تل آویو خصمانه، ثابت و غیرقابل تغییر است. موضع تهران نسبت به ریاض تنها یك مشاجره است و در میان كشورهای اسلامی این امر رایج است و غالبا به صلح و آشتی منجر می شود، اتفاقی كه در استانبول میان محمدجواد ظریف و عادل الجبیر رخ داد حسن نیت دو طرف را نشان می دهد و گامی عملی در راه صلح حقیقی به شمار می رود.
پس از دیدار در استانبول برخی رسانه های كشورهای اسلامی در گزارش هایی نوشتند كه بهرام قاسمی، سخنگوی رسمی وزارت خارجه ایران برای ادای مناسك حج به عربستان می رود. این در حالی است كه قاسمی این خبر را تكذیب كرد.
ایران و عربستان یك سال و نیم است كه روابط دیپلماتیك شان قطع شده است و ایران در حمله تروریستی به مجلس و حرم امام خمینی عربستان را متهم كرد در حالی كه ریاض به شدت این اتهام را رد كرد.
كارشناسان معتقدند كه مسكو می تواند میان تهران و ریاض میانجی گری كند، زیرا مسكو روابطش با هر دو طرف خوب است.
هم چنین یك منبع رسمی در وزارت خارجه روسیه تاكید كرده بود كه روسیه به منظور عادی سازی روابط میان ریاض و تهران آماده میانجی گری است و این منبع هم زمان دو دعوتنامه برای ایران و عربستان برای برگزاری دیدار مشترك به وساطت وزارت خارجه روسیه فرستاد.
در ماه ژوئن ولادیمیر پوتین از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دعوت كرد تا به مسكو برود و اگر این سفر انجام شود یك رخداد تاریخی به شمار می رود، زیرا اولین بار است كه یك پادشاه سعودی به مسكو می رود و در آن سفر مساله میانجی گری مسكو میان ریاض و تهران ممكن است دوباره مطرح شود.
مسوولان تركیه ای نیز این حقیقت را پنهان نكردند كه آنكارا می تواند ماموریت میانجی گری میان ریاض و تهران را انجام دهد به خصوص بعد از روی كار آمدن حزب اردوغان در سال 2002، زیرا این حزب سمت و سویی اسلامی دارد و آنكارا توانست هم زمان روابطی دوستانه با تهران و ریاض ایجاد كند.
از قضا كشور چین كه از خاورمیانه دور است نیز شانس آن را دارد كه میان ایران و عربستان میانجی گری كند و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سفرش به عربستان در ژانویه 2016 تاكید كرد كه چین می تواند در تحقق امنیت و ثبات در منطقه و میانجی گری میان ایران و عربستان نقش ایفا كند.
كارشناسان معتقدند كه چین فرصت خوبی برای میانجی گری دارد، زیرا وارد هیچ یك از مسائل و مشكلات خاورمیانه نشد و در فاصله یكسانی با ریاض و تهران قرار دارد.
بنا بر این صلح میان ایران و عربستان دور از دسترس نیست و هر دو طرف می دانند كه صلح بد بهتر از جنگ خوب است.

 

1396/05/18
17:10:21
5.0 / 5
5620
تگهای خبر: ایران , اخبار روز , ریاست جمهوری , وزیر امور خارجه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز