یك استاد ژئوپلیتیك دانشگاه مطرح كرد

بلاروس سر پلی ارتباطی و دوسویه برای ایران

بلاروس سر پلی ارتباطی و دوسویه برای ایران سنج نیوز: به گزارش سنج نیوز، یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با بیان اینکه بلاروس در واقع روسیه با مقیاس کوچکتر از منظرگاه ژئوپلیتیکی است، اظهار داشت: این کشور در جایگاه و منزلت منطقه ای و جهانی خود، بسترهای مناسبی را می تواند برای ایران فراهم آورد و سر پلی ارتباطی و دو سویه برای ایران باشد.


کیومرث یزدان پناه در گفتگو با ایسنا در تحلیل خود ازسفر رئیس جمهور بلاروس به ایران عنوان کرد: سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران با اینکه ماهیت راهبردی در سطوح بالا ندارد، اما در صورت تبعیت از ره آوردهای سیاسی کارآمد، می تواند برای دو کشور مفید باشد.
وی خاطرنشان کرد: هر چقدر در روابط با دنیای پیرامونی انبساطی عمل نماییم و یکسری تعصبات بی مورد را کنار بگذاریم به نفع ماست، اساس سیاست خارجی باید بر اساس دو اصل کارساز یعنی احترام متقابل و منافع قابل تحقق دو طرف باشد که البته در ارتباط با همسایگان اصل حسن همجواری و رعایت حقوق دو طرف هم بسیار الزامی است.
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه اضافه کرد: سیاست خارجی ما باید از حالت تعارفات بی مورد و ادبیات کلیشه ای، تکراری و هزینه زا فاصله بگیرد و حقیقت ها را آنگونه که هست درک کند. ما نباید با دنیا لج نماییم و در بعضی سیاست های هزینه زای ۴۰ سال قبل باقی بمانیم. باید راهبردهای ما با حقایق ژئوپلیتیکی کشورمان سازگار باشد.
این استاد دانشگاه همینطور بیان نمود: بلاروس در واقع روسیه با مقیاس کوچکتر از منظر گاه ژئوپلیتیکی است. این کشور در جایگاه و منزلت منطقه ای و جهانی خود، بسترهای مناسبی را می تواند برای ایران فراهم آورد و سر پلی ارتباطی و دو سویه برای ایران باشد.
یزدان پناه تصریح کرد: ایران هم برای گذار در این دوره انتقالی و خروج از انزوا و فشارهای بین المللی احتیاج به تقویت روابط با دنیای پیرامون نزدیک خود دارد و بلاروس می تواند فرصتی مناسب برای ما فراهم آورد. البته الزامی نیست حتما این رابطه را ما به روسیه گره بزنیم و حساسیت بی مورد ایجاد نماییم.
این کارشناس مسائل بین الملل همینطور اظهار نمود: ایران و بلاروس بیشتر از ۳۱ سال هست که با هم روابط نرمالی دارند و بافت ثابت در سطوح روابط دو کشور طی این سالها حفظ شده است. این یعنی این که دو کشور علیرغم فراز و فرودهای سیاسی، امنیتی حاکم بر جهان توانسته اند مناسبات خویش را به خوبی مدیریت کنند و الان کالاهای خاص صنعتی بلاروس در بازار های خاص داخلی برای مشتریان ایرانی به خوبی شناخته شده است.
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تصریح کرد: یکی از خصوصیت های بلاروس به جامانده از دوران فروپاشی بلوک شرق، استمرار تمرکز بر صنایع سنگین و صنایع خاص نظامی بوده که ایران بر روی این خصوصیت بلاروس همیشه حساب خاصی بازکرده و الان یکی از شرکای قابل اعتماد ایران در حوزه صنایع پایه نظامی است. در شرایط فعلی هم ایران متمایل است نفع متقابل خود از این کشور صنعتی خاص را به شکل احسن و پایدار دنبال کند.
ایشان در ادامه اظهار داشت: در مجموع باید گفت پس از عادی شدن روابط ایران با عربستان که آنرا باید مهم ترین اتفاق سیاسی جهان و منطقه در سال ۱۴۰۱ دانست، تاکید بر استمرار روابط رو به تصاعد با بلاروس، می تواند چشم انداز متفاوتی را در مقابل ما قرار دهد.
یزدان پناه تصریح کرد: هیچ کشوری دوست ابدی و هیچ کشوری هم دشمن ابدی نیست. ایران یک کشور سرآمد ژئوپلیتیکی است و باید بهترین جایگاه را در نظام جهانی داشته باشد. اینها همه بستگی به این دارد که تا چه اندازه راهبردهای ملی ما با سازه های ژئوپلیتیکی ما همراه و هماهنگ باشد.




منبع:

1401/12/23
08:41:52
5.0 / 5
347
تگهای خبر: ایران , رئیس جمهور , روابط , سیاست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز