با تاكید بر ناتوانی دولت های اروپایی در ایفای تعهدات شان

کنعانی: ایران هیچ وقت به اینستکس دل نبسته بود

کنعانی: ایران هیچ وقت به اینستکس دل نبسته بود به گزارش سنج نیوز، سخنگوی وزارت امور خارجه به سوال خبرنگاران در مورد تصمیم کشورهای سهامدار اینستکس برای تعطیلی این سامانه پاسخ داد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد تصمیم کشورهای سهامدار اینستکس برای تعطیلی این سامانه عنوان کرد: دولت های اروپایی بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، متعهد شده بودند که با اتخاذ راهکارهای ضروری، استمرار منافع اقتصادی ایران از تعهدات رفع تحریمی برجام را محقق سازند. یکی از سازوکارهایی که اروپایی ها خود برای انجام این تعهد مطرح نمودند، تاسیس اینستکس بعنوان یک کانال مالی برای تسهیل تجارت بین ایران و اروپا بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران باآنکه هیچگاه به این سازوکار تکیه نکرده و دل نبسته بود، اما در کمال حسن نیت، از هیچ همکاری مقتضی برای فعالیت این کانال دریغ نکرد. اما متاسفانه دولت های اروپایی در کنار بی عملی در مورد سایر تعهدات خود، در راه اندازی موثر ایستکس هم ناکام بودند و اقدامات لازم و ضروری برای فعالسازی آن در چارچوب انجام تعهدات اروپا ذیل برجام را انجام ندادند.

کنعانی دلیل اصلی ناکامی اینستکس را نبود اراده جدی و ناتوانی دولت های اروپایی در ایفای تعهداتشان در راه جبران خروج یکجانبه آمریکا از برجام، و همراهی آنها با تحریم های غیرقانونی آمریکا دانست؛ همچنانکه این کشورها در تمام طول زمان فعالیت اینستکس هیچ منبع مالی یا خط اعتباری بلندمدت به این کانال تزریق نکردند.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با تاکید مجدد بر این که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به اینستکس دل نبسته بود و تجارت بین المللی خویش را از سایر کانالهای مالی و بانکی بین المللی انجام داده است، اظهار داشت: مقصر جلوه دادن ایران در بیانیه تعطیلی اینستکس، تلاشی واهی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی مطلق اروپا در حداقل توانایی برای استقلال مالی از آمریکاست.
تروئیکای اروپایی روز پنجشنبه در اطلاعیه ای مشترک اعلام نمودند که ابراز پشتیبانی از مبادلات تجاری با ایران یا به اصلاح "اینستکس" منحل شده است.
در بیانیه تروئیکای اروپایی که توسط سایت دولت انگلیس انتشار یافته آمده است: سهام داران اینتکس - بلژیک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد و انگلیس - تصمیم به منحل کردن اینستکس گرفته اند.
سه کشور اروپایی در این بیانیه نوشتند: اینستکس در سال ۲۰۱۹ توسط فرانسه، آلمان و انگلیس افتتاح شد تا تجارت قانونی میان ایران و اروپا بخصوص در زمینه بشردوستانه را تسهیل کند. در خلال چهار سال گذشته، اینستکس به صورت مداوم کوشیده تا تبادلات تجاری میان ایران و اروپا را تسهیل کند. تقاضای قوی از جانب صادرکنندگان اروپایی - عموما در قسمت بشردوستانه - جهت استفاده از سازوکار اینستکس وجود داشت.
انگلیس، فرانسه و آلمان در ادامه ادعا کردند: ایران به صورت سیستماتیک و به علل سیاسی از انجام وظایف توسط اینستکس جلوگیری کرده است. ایران تنها در اوایل در ۲۰۲۰ به یک تبادل مالی برای واردات کالاهای پزشکی از اروپا به ایران راضی شد. ایران بعد از آن به صورت پیوسته و عامدانه جلوی پیشنهادات برای تبادل میان انگلیس، نروژ، اتحادیه اروپا و ایران را گرفته است. این مساله ناشی از عزم سیاسی برای ممانعت از استفاده از اینستکس تحت هیچ شرایطی بوده است. به همین خاطر، دولت ایران تصمیم گرفته تا با عدم همکاری برای صادرات دارو و دیگر کالاهای نجات دهنده ضد منافع مردم خود عمل کند.
در انتهای این بیانیه آمده است که سهامداران اینستکس به علت آن چه ممانعت مستمر ایران از تبادل با شرکت خوانده شده به این نتیجه رسیدند که دیگر دلیلی برای حفظ فعالیت اینستکس وجود ندارد. سهامداران اینستکس در مجمع عمومی نهم مارس ۲۰۲۳ به نفع انحلال اینستکس رای دادند. این تصمیم تماما به علل تجاری اتخاد شده است.




منبع:

1401/12/19
11:10:51
5.0 / 5
328
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز