حمله شدید خبرگزاری دولت به مجلس

حمله شدید خبرگزاری دولت به مجلس به گزارش سنج نیوز، ایرنا نوشت: حال باید منتظر ماند و دید آیا بعد از مداخله کمیسیون تلفیق، اقدام نمایندگان در این بند اصلاح می شود یا مجلس همچنان به دست و دلبازی مالیاتی برای کاخ نشینان اصرار می ورزد.



دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برای خانه های لوکس و باغ ویلاهای گرانقیمت و اعیانی مالیات تعیین کرده بود که نمایندگان مجلس حین بررسی لایحه در صحن علنی بامداد امروز واحدهای مسکونی گرانقیمت را از پرداخت مالیات معاف کردند.
دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ طبق روال سالهای قبل، واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گرانقیمت و اعیانی را مشمول مالیات کرد. در جزء (۱) بند (ذ) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ آمده است:
واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مجاز که ارزش آنها (با احتساب عرصه و اعیان) بیش از دویست میلیاردریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای هر سال مالک واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مذکور باشد.
بر این اساس به عنوان مثال یک واحد مسکونی ۳۰ میلیارد تومانی در سال آینده مشمول ۲۰ میلیون تومان مالیات می شود. مالیات ستانی از واحدهای مسکونی گرانقیمت روالی است که در بودجه های سالیان اخیر اضافه شده است. فلسفه این اقدام، ارتقای عدالت مالیاتی و سپردن بار مالیاتی بر دوش برخوردارترین اقشار جامعه است. با اینحال نمایندگان امروز در جریان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی، این بند از لایحه دولت را حذف کرده و بدین ترتیب مالکان واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای لوکس را از پرداخت مالیات معاف کردند.
ماجرا از آنجا آغاز شد که محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم، پیشنهاد مستثنی شدن «واحدهای مسکونی» از شمول این مالیات را بیان کرد و نمایندگان با ۱۵۲ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن، با این پیشنهاد وی موافقت کردند.
در ادامه رییس مجلس ضمن ارجاع این ردیف به کمیسیون تلفیق جهت بررسی بیشتر اظهار داشت: در بند (ذ) تبصره ۶ برای گرفتن مالیات از ویلاها قید جمعیتی ۱۰۰ هزار نفر آورده شده و این در حالیست که اغلب ویلاها در شهرها و محیط های بسیار کوچک هستند. بدین جهت باتوجه به ابهامات مذکور بند مربوطه را به کمیسیون تلفیق ارجاع می دهیم تا مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.
حذف کامل واحدهای مسکونی گرانقیمت از شمول پرداخت مالیات در حالی است که قبل از این انتظار میرفت نمایندگان بجای معاف کردن لوکس نشینان از این مالیات، نسبت به اصلاح و بهبود این بند از لایحه اقدام نموده بطوریکه ضمن برطرف شدن نقایص، عدالت مالیاتی هرچه بیشتر در آن بروز یابد. اما نمایندگان در اقدامی غیرمنتظره، کاخ نشینان را به کلی از پرداخت همین مالیات ناچیز هم معاف کردند.
حال باید منتظر ماند و دید آیا بعد از مداخله کمیسیون تلفیق، اقدام نمایندگان در این بند اصلاح می شود یا مجلس همچنان به دست و دلبازی مالیاتی برای کاخ نشینان اصرار می ورزد.


بیشتر بخوانید:
نماینده مجلس: مصوبات ما «به نام محرومان» و «به کام ثروتمندان» است
سرانجام، داد «بهارستان» هم درآمد / خبرگزاری مجلس: خبرگزاری دولت، اصرار به آمارسازی دارد / ادبیات «ایرنا» مقابل مجلس، توهین آمیز است + جدول

1401/12/08
13:45:35
5.0 / 5
376
تگهای خبر: بازی , باغ ویلا , دریا , كمیسیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز