رئیس دیوان عالی كشور:

گاهی با یک حکم ناعادلانه، یک خانواده و جامعه، ناامید می شود

گاهی با یک حکم ناعادلانه، یک خانواده و جامعه، ناامید می شود به گزارش سنج نیوز، ایلنا نوشت: حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم با اشاره به اینکه امروز کشور ما با چالش هایی در زمینه اقتصاد، ضعف مدیریتی و هجمه مواجه می باشد، اظهار داشت: حمله‎ های ترکیبی ضد کشور ما برای ایجاد ناامیدی، رعب وحشت، ناامنی، القای ناتوانی، تحریم های سخت و ظالمانه و شبهه افکنی در ضروریات دین، بشدت ادامه دارد.



رئیس دیوان عالی کشور اظهار داشت: هم اکنون عده ای در کشور ناخواسته و با کج سلیقه گی و ناخواسته این سرمایه را هدف گرفته و باعث نارضایتی مردم می شوند، گاهی با یک حکم ناعادلانه یک خانواده و جامعه ناامید می شود و یا در ادارات دولتی عدم پاسخگویی و بدرفتاری با ارباب رجوع باعث نارضایتی مردم می شود، این در حالیست که در جمهوری اسلامی نباید این گونه باشد.
حجت الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در برنامه گردهمایی حقوقی که با حضور ریاست دانشگاه، اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، اظهار نمود: برگزاری این مراسم مصادف با روز بصیرت و شهادت حاج قاسم سلیمانی شده است و سفارش بنده به دانشجویان که آینده این کشور در دست شما است، اینست که افزایش علم و بصیرت را مورد توجه قرار دهید.

کشور با چالش اقتصاد، ضعف مدیریتی و هجمه مواجه است/ برخی مدیران ما شایستگی مدیریت در بعضی پست‎ها را ندارند
رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه امروز کشور ما با چالش هایی در زمینه اقتصاد، ضعف مدیریتی و هجمه مواجه می باشد، اظهار داشت: حمله‎ های ترکیبی ضد کشور ما برای ایجاد ناامیدی، رعب وحشت، ناامنی، القای ناتوانی، تحریم های سخت و ظالمانه و شبهه افکنی در ضروریات دین، بشدت ادامه دارد.
وی در ارتباط با ضعف مدیریتی در بعضی از بخش ها خاطرنشان کرد: برخی مدیران ما شایستگی مدیریت در بعضی پست‎ها را ندارند و یا انگیزه کار و درکی از حقیقت کشور ندارند و همین ضعف مدیریت سبب می شود در خط دشمن حرکت کنند.

یکی از بدترین هجمه ها که دشمن درصدد القای آن است ایجاد ناامیدی است
وی با اشاره به اینکه یکی از بدترین هجمه ها که دشمن درصدد القای آن است ایجاد ناامیدی است، اذعان کرد: میتوان تحریم ها را دور زد و شبهات را پاسخ داد، اما اگر ناامیدی بر ما غلبه کند که “نمی توانیم” نخواهیم توانست.

مردم سرمایه جمهوری اسلامی ایران هستند/ عده ای در کشور ناخواسته و با کج سلیقه گی این سرمایه را هدف گرفته و باعث نارضایتی مردم می شوند
وی اضافه کرد: مردم سرمایه جمهوری اسلامی ایران هستند و این سرمایه را باید حفظ نماییم، دراوایل انقلاب توانمندی نظامی نداشتیم اما به پشتوانه مردم کشور قدرتمند بود، هم اکنون عده ای در کشور ناخواسته و با کج سلیقه گی و ناخواسته این سرمایه را هدف گرفته و باعث نارضایتی مردم می شوند، گاهی با یک حکم ناعادلانه یک خانواده و جامعه ناامید می شود و یا در ادارات دولتی عدم پاسخگویی و بدرفتاری با ارباب رجوع باعث نارضایتی مردم می شود، این در حالیست که در جمهوری اسلامی نباید این گونه باشد.

تمام هم و غم بنده رسیدگی به امورات قضایی مردم خصوصاٌ در ملاقات های مردمی است
رئیس دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: در جلساتی که با قضات دارم بر این نکته تاکید دارم که در صدور رای نهایت دقت را به خرج دهند، تمام هم و غم بنده رسیدگی به امورات قضایی مردم خصوصاٌ در ملاقات های مردمی است. وی تصریح کرد: هیچ چیزی بهتر از اجرای عدالت، نظام را حفظ نمی کند، اگر واقعاٌ انقلابی هستیم و می خواهیم برای این انقلاب کاری انجام دهیم باید اجرای عدالت نماییم.

مردم سرمایه های کشور هستند و باید برای حفظ این سرمایه تلاش کنیم
رئیس دیوان عالی کشور مردم را سرمایه‎ های این کشور خواند و افزود: با وجود فشار اقتصادی و مشکلات موجود، مردم ۴۳ سال است که پای انقلاب هستند، باید برای حفظ این سرمایه تلاش نماییم چونکه در صورت حفظ این سرمایه مملکت برای همیشه بیمه خواهد شد، هر دستگاه به سهم خود باید به صورت جدی برای رفاه، سلامت و کرامت مردم برنامه‎ریزی کند.

ملت ایران شایسته خدمت و جان فدایی است
وی با اشاره به اینکه ملت جمهوری اسلامی ایران شایسته خدمت و جان فدایی است، خطاب به دانشجویان اظهار داشت: شما دانشجویان اجرای عدالت، رضایت مردم، احقاق حق را سرلوحه کار خود قرار دهید.
حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم ضمن اشاره به خطبه ای از امیرالمومنین(علیه السلام) در نهج البلاغه به مالک اشتر نخعی در زمینه مملکت داری، خاطرنشان کرد: حضرت می فرماید: «باید محبوب ترین کارها نزد تو اموری باشد که در جهت رعایت حق از همه کامل تر و از نظر عدالت شامل تر و از نظر رضایت عمومی مردم جامع تر باشد»; (وَلْیَکُنْ أَحَبَّ الاُْمُورِ إِلَیْکَ أَوْسَطُهَا فِی الْحَقِّ، وَأَعَمُّهَا فِی الْعَدْلِ، وَأَجْمَعُهَا لِرِضَی الرَّعِیَّةِ).
در ادامه این سخن می فرماید: خشم توده مردم خشنودی خواص را بی اثر می سازد اما ناخشنودی خواص با رضایت عامه مردم بخشوده و جبران پذیر است»; (فَإِنَّ سُخْطَ الْعَامَّةِ یُجْحِفُ، بِرِضَی الْخَاصَّةِ، وَإِنَّ سُخْطَ الْخَاصَّةِ یُغْتَفَرُ مَعَ رِضَی الْعَامَّةِ).

حجت ‎الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور در ادامه پاسخگوی سوالات دانشجویان در این گردهمایی حقوقی شد.

با آمارگرایی و کمیت گرایی موافق نیستم / آمار برای اطلاع رسانی و برنامه ریزی است
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مسأله آمارگرایی در قوه قضاییه اظهار داشت: با آمارگرایی و کمیت گرایی موافق نیستم اما آمار برای اطلاع رسانی است و اگر بر مبنای واقعیتی باشد که سبب برنامه ریزی برای مجموعه باشد امر مطلوبی است.
رئیس دیوان عالی کشور در ارتباط با عدم تناسب سختی‎های فراوان منصب قضا با حقوق و درآمد قضات، خاطرنشان کرد: حضرت علی (ع) می فرمایند، گرفتاری و مشکلات زندگی قضات را باید تا جایی که امکان دارد حل نماییم، دستگاه قضا هم تا حدودی برای رفع مشکلات معیشتی قضات کوشش کرد اما با وجود تورم برای همه، همچون قضات مشکل بوجود آمد که باید در این حوزه تدبیر و برنامه ریزی نمود.

کسانی باید به سمت قضاوت بروند که عاشق اجرای عدالت باشند
حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم در پاسخ به سوالی در خصوص این که نخبگان حقوقی به علت ضیق معیشتی، آمارگرایی، ساختار اداری فاسد و … علاقه ای به امر قضا ندارند، سفارش شما در این حوزه چیست؟ اظهار داشت: کسانی باید به سمت قضاوت بروند که عاشق اجرای عدالت باشند و مسأله حقوق و معیشت وظیفه دستگاه قضایی است که باید قاضی را رصد و مشکلاتش را حل کند.
همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص این که چرا در جریان اغتشاشات اخیر برای متهمان وکیل تسخیری تعیین شد، اذعان کرد: این گونه نبوده که متهمی بخواهد وکیل تعیینی بگیرد و قوه قضاییه بگوید شما حق گرفتن وکیل تعیینی ندارید، چونکه قانون در این مورد صراحت دارد.
وی در ارتباط با رویکرد دیوان عالی کشور در مورد احکام قضات در اغتشاشات اخیر خاطرنشان کرد: بر تمام احکام نظارت کامل داریم و مواردی هم از احکام اعدام در دیوان عالی کشور نقض شده است.

عملکرد رسانه ما در مقابل رسانه های دشمن ضعیف است
وی در ارتباط با اهمیت اقناع اذهان عمومی در بعضی پرونده های خاص تصریح کرد: عملکرد رسانه ما در مقابل رسانه های دشمن ضعیف است و اطلاع رسانی‎ها بموقع و روشنگرانه نیست و یک دلیل آن فروانی احکام صادره در دادگاه است.

اقدامات دیوان عالی کشور در حوزه اجرای عدالت و رضایتمندی مردم
رئیس دیوان عالی کشور در پاسخ به سوالی در خصوص این که در حوزه اجرای عدالت، رضایتمندی مردم چه اقداماتی در دیوان عالی کشور صورت گرفته است، یکی از این اقدامات برگزاری ملاقات های مردمی است که هر هفته برگزار می گردد که پیرامون مشکلات مطرح شده پیگیری های لازم صورت می گیرد، همینطور اطلاع رسانی از پرونده ها و آراء وحدت رویه و هیأت عمومی به صورت مرتب در پایگاه اطلاع رسانی دیوان عالی کشور صورت می گیرد.


بیشتر بخوانید:

اعلام رای دیوان عالی کشور در رابطه با محکومان به اعدام / حکم محمدمهدی کرمی و محمد حسینی تایید شد / حکم حمید قره حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا، نقض شد

1401/10/13
15:25:25
5.0 / 5
489
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , بیمه , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز