صوفی:

احمدی نژادها و جریان انحرافی به مقامات کشور تبدیل گشته اند

احمدی نژادها و جریان انحرافی به مقامات کشور تبدیل گشته اند به گزارش سنج نیوز، مُنیبان نوشت: وزیر دولت اصلاحات می گوید: اگر مسئله اعتراضات به خوبی برای حاکمیت درک شود این اعتراضات به خدا تهدید نیست بلکه فرصت است چونکه اینها جوانان فهمیده ما هستند که باید آنها را مدیریت و نوازش کرد. معترضان مانند بچه هایی هستند که ممکنست عصبانی شوند و در این میان ظرفی بشکند نباید آنها را از خانه بیرون کرد بلکه باید حرف آنها را شنید.



علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات و وزیر تعاون دولت اصلاحات، درباره ی راهکار مناسب برای برون رفت از شرایط فعلی و نوع برخورد با معترضین اظهار داشت: در درجه اول باید تحلیل درستی از وضعیت داشته باشیم. منشأ آنچه که در این ۵۰ روز صورت گرفت چه بود و این اعتراضات دارای چه ابعادی است و خاصیت معترضین فعلی چیست و نسبت به گذشته چه تفاوتی دارند که هم اکنون به اینها می گویند دهه هشتادی ها. اگر تحلیل درستی از این وضعیت نداشته باشیم و بخواهیم به روال گذشته اوضاع اجتماعی و وضعیتی که در آن قرار داریم را تحلیل و بررسی نماییم بطور قطع گرفتار خطا می شویم. به عبارت دیگر روال حاکمیت این است که بمحض حضور مردم در خیابان می گویند حتما فتنه ای در کار است، حتما جریان خارجی و دشمن خارجی در این اتفاق دخیل هستند و این افرادی که به خیابان می آیند عوامل خارجی هستند و در حقیقت همان تحلیل و بررسی و تقسیم بندی انقلاب و ضدانقلاب که اوایل انقلاب داشتیم را استمرار می دهند و می گویند پس از گذشت ۴۳ سال از انقلاب هنوز عده ای انقلابی هستند و عده ای هم ضدانقلاب هستند. به همین دلیل افرادی که وارد صحنه می شوند و هر گونه اغتشاشی که به وجود می آید عامل خارجی دارد.
صوفی با اشاره به رویکرد اصلاح طلبان در اعتراضات اخیر اشاره کرد: اصلاح طلبان مخالف وضعیت موجود هستند اما برانداز نیستند، خشونت طلب هم نیستند و می گویند ما خشونت را نفی می نماییم، نظام را هم قبول داریم و می خواهیم در قالب قانون اساسی اصلاحاتی را انجام دهیم، دقیقاً همان نکته ای که خاتمی در بیانیه خود به آن اشاره نموده است. اصلاح طلبان با این رویکرد تا حالا به عنوان قوی ترین جریان سیاسی تجدیدنظر طلب و اصلاح طلب در صحنه حضور داشته و دارند البته اصلاح طلبان رقیب هم دارند که آن اصول گرایان هستند. نکته مهم این است که اصول گرایان به دو دسته تقسیم شدند یک دسته منتقد حاکمیت هستند و دسته دیگر محافظه کار و طرفدار حاکمیت هستند. همین طور جریاناتی مانند جبهه پایداری یک فرقه هستند کما این که احمدی نژاد هم یک فرقه است که با نگاه، رویکرد و قرائت خاصی از شیعه وارد صحنه سیاسی شد و در ۸ سالی که قدرت را در دست داشت اهتمام کرد همین قرائت را حاکم کند که در نهایت از جانب خود حاکمیت هم طرد شد و اصول گرایان هم او را کنار گذاشتند و لقب جریان انحرافی گرفت.
این چهره اصلاح طلب افزود: اما در عمل اتفاقات بصورت دیگری رقم خورد. بدین سان که جبهه پایداری ها را روی کار آورده اند از طرفی هنوز احمدی نژاد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، است و در مقابل روحانی، خاتمی، کروبی و میرحسین موسوی در آن مجمع حضور ندارند. پس در عین حال که افرادی نظیر احمدی نژاد جریان انحرافی خوانده می شوند و جریان اصولگرا هم آنها را انحرافی می دانند اما نقش تعیین کننده ای در حاکمیت دارند و نیروهای آنها در مصادر امور هستند و برای کشور تصمیم می گیرند.

صوفی درباره ی خاصیت اعتراضات اخیر اظهار داشت: صف بندی که نسبت به حاکمیت و مردم شکل گرفته با اتفاقاتی که در این ۵۰ روز صورت گرفت کاملاً متفاوت می باشد به این معنا که دهه هشتادی ها پدیده اجتماعی نوظهوری هستند که باید این تفاوت را مشاهده کرد. دهه هشتادی ها نه مانند اصلاح طلبان هستند و نه مانند اصول گرایان منتقد و یا حاکمیتی هستند، نه به جبهه پایداری تعلق دارند، نه به هیچ چیز دیگر. دهه هشتادی ها خاصیت خاص خودرا دارند، دقت دارند و اصرار می کنند که منتسب به هیچ جریان داخلی و خارجی نیستند. به این معنا که در عین حال براندازان در مخالفت با جمهوری اسلامی سوار این موج هستند اما دهه هشتادی ها خودشان را از این جریانات دور نگه داشتند و تا الان اهتمام کردند خودرا منتسب به هیچ جریانی نکنند. دهه هشتادی ها پدیده نوظهور و داخلی هستند و این جوری نیست که از خارج آمده باشند و آن نکته که حاکمیت می گوید منشأ اعتراضات خارجی است درباره ی دهه هشتادی ها صدق نمی کند بلکه این اعتراض از خاصیت های خاص متولدین این دهه است.
صوفی در ادامه اضافه کرد: از جانب دیگر با بهره گیری از ایدئولوژی هر روز رانت های جدیدی به وجود می آید و می گویند مجلس انقلابی است. مگر انقلابی بودن صفت است که به هر کسی بدهند؟ انقلابی بودن مانند جانبازی است، جانبازی یک صفت است؟ ما هم اکنون بسیجی داریم که اصلاً جنگ ندیده. انقلابی بودن یعنی چی؟ یعنی جمعی که نسبت به عموم مردم برتری دارند و در نتیجه طبیعی است که همه امتیازات در دست انقلابیون قرار بگیرد و در اینجا جایی برای غیر انقلابیون ندارند؟
صوفی در آخر تصریح کرد: اگر مسئله اعتراضات به خوبی برای حاکمیت درک شود این اعتراضات به خدا تهدید نیست بلکه فرصت است چونکه اینها جوانان فهمیده ما هستند که باید آنها را مدیریت و نوازش کرد. معترضان مانند بچه هایی هستند که ممکنست عصبانی شوند و در این میان ظرفی بشکند نباید آنها را از خانه بیرون کرد بلکه باید حرف آنها را شنید. واقعاً فکر می کنم نفوذی ها تصمیم می گیرند و می خواهند کشور را از بین ببرند. تهدید در حاکمیت وجود دارد و باید خودرا اصلاح نماید و خودرا از نفوذی ها تصفیه کند حاکمیت باید جاسوسان را بیرون و از نخبگان استفاده نماید.

بیشتر بخوانید: حمله شدید رسانه پایداری ها به رئیسی، قالیباف و ضرغامی/ با شورشیان مماشات می کنید / مطالبه اصلاحات، بی جاست / شورش های جدید به کشور تحمیل می کنید

1401/08/19
11:16:27
5.0 / 5
442
تگهای خبر: اصلاح طلبان , بازی , مدیریت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز