آشنایی با قوانین،

مهلت فرجام خواهی در قانون آیین دادرسی مدنی

مهلت فرجام خواهی در قانون آیین دادرسی مدنی سنج نیوز: به گزارش سنج نیوز، مباحث چهارم و پنجم  از فصل اول باب پنجم قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) از مواد ۳۹۰ تا ۴۰۰ به موضوعات ˮترتیب رسیدگیˮ و مهلت فرجام خواهیˮ پرداخته است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، در ادامه ی گزارش های آشنایی با قوانین، مباحث چهارم (ترتیب رسیدگی) و پنجم (مهلت فرجام خواهی) از فصل اول (فرجام خواهی در امور مدنی) باب پنجم (فرجام خواهی) قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) را مرور می نماییم.
مبحث چهارم - ترتیب رسیدگی (در دیوان عالی کشور)
ماده ۳۹۰ - بعد از وصول پرونده به دیوان عالی کشور، رئیس دیوان یا یکی از معاونان وی پرونده رابا رعایت نوبت و ترتیب وصول به یکی ازشعب دیوان ارجاع می نماید شعبه مرجوع الیه به نوبت رسیدگی می کند مگر در مواردی که به باعث قانون یا به تشخیص رئیس دیوانعالی کشور، رسیدگی خارج از نوبت ضروری باشد.
ماده ۳۹۱ - بعد از ارجاع پرونده نمی توان آنرا از شعبه مرجوع الیه دریافت و به شعبه دیگر ارجاع کرد مگر به تجویز قانون، رعایت مفاد این ماده درمورد رسیدگی کلیه دادگاهها هم الزامی است.
ماده ۳۹۲ - رئیس شعبه، مبحث دادخواست فرجامی را مطالعه و گزارش تهیه می کند یا به نوبت، به یکی از اعضای شعبه برای تهیه گزارش ارجاع می نماید. گزارش باید جامع یعنی حاوی جریان ماهیت دعوا و بررسی کامل در اطراف اعتراضات فرجام خواه و جهات قانونی مورد رسیدگی فرجامی با ذکراستدلال باشد. عضو شعبه مکلف است ضمن رفتن به پرونده برای تهیه گزارش، درصورتیکه از هریک از قضات که در آن پرونده دخالت داشته اند تخلف از مواد قانونی، یا اعمال غرض و بی اطلاعی از مبانی قضایی مشاهده نمود، آنرا به صورت مشروح و با استدلال درگزارش خود تذکر دهد. به دستور رئیس شعبه رونوشتی از گزارش مورد اشاره به دادگاه عالی انتظامی قضات ارسال خواهد شد.
ماده ۳۹۳ - رسیدگی در دیوانعالی کشور بدون حضور اصحاب دعوا صورت می گیرد مگر در موردی که شعبه رسیدگی کننده دیوان، حضور آنان رالازم بداند.
ماده ۳۹۴ - برگهای احضاریه به دادگاه بدوی محل اقامت هریک از طرفین فرستاده می شود. آن دادگاه مکلف است احضاریه را بمحض وصول، ابلاغ و رسید آنرا به دیوان عالی کشور ارسال نماید.
ماده ۳۹۵ - در موقع رسیدگی، عضو ممیز گزارش پرونده و مفاد اوراقی را که لازم است قرائت می نماید و طرفین یا وکلاء آنان در صورت حضورمی توانند با اجازه رئیس شعبه مطالب خویش را اظهار نمایند و همینطور نماینده دادستان کل در موارد قانونی نظر خویش را اظهار می نماید. اظهارات اشخاص فوق الذکر درصورت جلسه قید و به امضای آنان می رسد. عضو ممیز باتوجه به اظهارات آنان می تواند پیش از صدور رای، گزارش خودرا اصلاح نماید.
ماده ۳۹۶ - پس ازاقدام طبق مقررات مواد فوق، شعبه رسیدگی کننده طبق نظر اکثریت در ابرام یا نقض رای فرجام خواسته اتخاذ تصمیم می نمایداگر رای مطابق قانون و علل موجود در پرونده باشد ضمن ابرام آن، پرونده را به دادگاه صادرکننده اعاده می نماید والا طبق مقررات آتی اقدام خواهدشد.
مبحث پنجم - مهلت فرجام خواهی
ماده ۳۹۷ - مهلت درخواست فرجام خواهی برای اشخاص ساکن ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج دو ماه می باشد.
ماده ۳۹۸ - ابتدای مهلت فرجام خواهی به قرار زیر است:
الف - برای احکام و قرارهای قابل فرجام خواهی دادگاه تجدیدنظر استان از روز ابلاغ.
ب - برای احکام و قرارهای قابل تجدیدنظر دادگاه بدوی که نسبت به آن تجدیدنظرخواهی نشده از تاریخ انقضای مهلت تجدید نظر.
ماده ۳۹۹ - اگر فرجام خواهی به واسطه مغایر بودن دو حکم باشد ابتدای مهلت، تاریخ آخرین ابلاغ هریک از دو حکم خواهد بود.
ماده ۴۰۰ - مقررات مواد (۳۳۷) و (۳۳۸) این قانون در مورد فرجام خواهی از احکام و قرارها هم لازم الرعایه می باشد.




منبع:

1401/08/07
08:06:52
5.0 / 5
505
تگهای خبر: ایران , دادستان , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز