ادعای تجارت نیوز:

اینترنت طبقاتی را نخستین بار محمد جواد آذری جهرمی مطرح کرد !

اینترنت طبقاتی را نخستین بار محمد جواد آذری جهرمی مطرح کرد ! به گزارش سنج نیوز، تجارت نیوز نوشت: به نظر می آید مسؤلان تصمیم گرفتند با اجرای اینترنت طبقاتی، سطوح دسترسی مختلفی به هر یک از کاربران اینترنت بدهند. ماجرای اینترنت طبقاتی از کجا شروع شد و میزان دسترسی هر کدام از افراد به اینترنت طبقاتی چگونه است؟



به گزارش روز گذشته سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خبر راه اندازی «اینترنت طبقاتی» را اعلام نمود که واکنش های فراوانی را به دنبال داشت.
ایده اینترنت طبقاتی در یک دهه اخیر همواره مطرح گردیده است، چون که مسؤلان همواره بر مدیریت و کنترل فضای مجازی تاکید داشتند. ماجرای این طرح که حالا رنگ و بوی تازه به خود گرفته، چیست؟
ماجرای اینترنت طبقاتی از کجا آغاز شد؟
از سال ۱۳۹۱ تابحال مبحث فیلترشکن های قانونی که در اختیار برخی نهادها و سازمان ها قرار می گرفت، همواره در مقاطع زمانی مختلف از جانب مسؤلان مطرح گردیده است. اما به دلیل فراگیر نبودن وی پی ان و فیلترشکن در بین کاربران ایرانی، به آن توجه زیادی نمی شد.
با وجود این، در سالهای اخیر به علت فراگیر شدن ابزارهای دور زدن فیلترینگ و وضعیت اینترنت کشور، مسؤلان دیدگاه سختگیرانه تری نسبت به اجرای اینترنت طبقاتی دارند.
آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۸گفته بود که «بدون ساماندهی نمی گردد مبحث فیلترشکن ها را بررسی کرد. نمی گردد سطح دسترسی برای پزشک، برای استاد دانشگاه یا برای خبرنگار با یک کودک هشت، نه ساله برابر باشد.» با این اظهارت به نظر می رسید که خواهان اجرای فیلترینگ غیرهمسان است.
در فروردین سال ۱۴۰۰ خبری منتشر گردید در خصوص این که پلت فرم یوتیوب مقرر است برای برخی افراد مانند دانشجویان و خبرنگاران رفع فیلتر شود. در آن زمان محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور این خبر را تایید نمود و اظهار داشت که رفع فیلتر برای دستگاه ها را در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه تصویب شده است.
در بهمن همان سال ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی فضای مجازی در رابطه با شرایط دریافت وی پی ان های قانونی می اظهار داشت: «سازمان های خاصی همچون سازمان های دولتی، بانکها و سفارتخانه ها با عنایت به فعالیتشان و احتیاج به امنیت لازم است که از وی پی ان استفاده نمایند.
همچنین، وی در همان زمان اعلام نمود که این طرح تحت عنوان مدیریت وی پی ان و مدیریت اینترنت کشور صورت می گیرد به جهت اینکه نیازهای اینترنتی طبقات مختلف مانند خبرنگاران، پزشکان، دانشگاهیان، باکیفیت بهتری ارائه ی خدمت شود.
بنابراین به نظر می آید که مبحث وی پی ان قانونی و اینترنت طبقاتی مبحث جدیدی نیست، اما این روزها به نظر می آید وارد فاز جدی تری شده است. هرچند جزئیات این طرح هنوز کاملا معلوم نیست و این که کدام گروههای خاص قادر به استفاده از محتوای اینترنت بدون پالایش هستند و یا کدام سایت ها برای این گروه ها رفع فیلتر می شود.
طبقاتی شدن اینترنت در طرح صیانت
اجرای اینترنت طبقاتی با تصویب طرح محدودیت اینترنت معروف به صیانت رنگ جدی تری به خود گرفت. ولی طرح صیانت به علت مخالفت ها و انتقادهای فراوان، از دستور کار مجلس خارج شد. اما از آنجاییکه در دو ماه اخیر، برخی از مصوبه ها و ماده های این طرح برای اجرایی کردن به مصوبه های شورای فضای مجازی اضافه شده، گویای آن می باشد که این طرح به روش های مختلف در نهایت اجرا خواهد شد.
آنطور که از گزارش ها مشخص است، در طرح معروف به صیانت هم یکی از اهدافی که دنبال می شود ایجاد یک «اینترنت طبقاتی» است که خیلی از سایت ها و پلت فرم ها را از دسترس عموم مردم خارج می شوند.
اوایل تابستان سال جاری هم در بین بحبوبه تصویب طرح صیانت، عیسی زارع پور در یک برنامه تلویزیونی رسما اعلام نمود که بزودی با هماهنگی دستگاههای مختلف، برخی پلت فرم های فیلتر شده برای یک سری اقشار خاص باز شود. در نتیجه اینترنت طبقاتی این دفعه از جانب وزارت ارتباطات به صورت جدی پیگیری می شود.
حالا با قطعی گسترده اینترنت در یک ماه اخیر، به نظر می آید در شرایط فعلی، دولت آزادسازی محدود برخی شبکه ها را شرایط قابل قبول تری نسبت به رفع فیلترینگ عمومی آنها می داند. اما نگرانی کارشناسان از اینست که ایجاد این استثناها سبب مسدود شدن کامل مسیرهای دیگر دسترسی به فیلترشکن ها شود.
اینترنت کودکان، سرآغاز راه اندازی اینترنت طبقاتی
با اعلام آمادگی مسؤلان برای پیاده سازی «اینترنت طبقاتی»، اوایل تابستان سال جاری اپراتورهای تلفن همراه با فرض کودک بودن همه مشترکین خود، قابلیت safe search گوگل رو به شکل قفل شده (بدون امکان غیرفعال سازی) برای مشترکان فعال کردند. طبق این توانایی کاربر با هر سنی فقط به محتوایی در گوگل دسترسی دارد که یک کودک دسترسی دارد.
البته این اعمال محدودیت برای کاربران کشور، منجر به اعتراضات زیادی از جانب کارشناسان و کاربران شده است. چون که فعالسازی جستجوی امن به شکلی به منزله راه اندازی اینترنت طبقاتی است.
با این حال، در سالهای گذشته مسؤلان بسیاری خواهان ایجاد فضای اینترنتی امن برای کودکان بودند. زارع پور، وزیر ارتباطات در واکنش به فعالسازی قابلیت جستجو امن در مرورگرها گفته بود که این خواسته خانواده هاست و در خیلی از کشورهای دیگر چنین اتفاقی افتاده است.
در ۲۶ تیر سال جاری، به دنبال واکنش های منفی به فعالسازی قابلیت safe search، جواد حسینی کیا، عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه کامپیوتری در رابطه با وضعیت اینترنت اظهار نمود: «برخلاف برخی نگاه هایی که در رابطه با فیلترینگ وجود دارد، درحال برداشتن فیلترینگ اینترنت برای اساتید و اعضای هیئت علمی برخی دانشگاه های خاص هستیم. این طرح در مقطعی کوتاه و به شکل آزمایشی اجرا می شود.»
عدم تمایل شرکت ها و مشکلات اقتصادی در سال ۱۳۹۱ سبب شد که طرح فیلترشکن های قانونی مسکوت بماند، اما با مطرح شدن طرح صیانت ورق برگشت.
براساس ماده ۲۰ طرح صیانت، توزیع، تولید و تکثیر فیلترشکن ممنوع می باشد. همین مبحث مبین این بود که عرضه فیلترشکن قانونی مقرر است با پیگیری های بیشتری دنبال شود. شاید حالا که اجرای «اینترنت طبقاتی» جدی شده، یکی از اهدافی که در این راستا دنبال می شود عرضه فیلترشکن قانونی باشد.
این در حالیست که اجرای پروژه هایی مانند فیلترشکن قانونی و اینترنت طبقاتی نیازمند زیرساخت های اساسی است و امکان دارد که سال ها زمان ببرد. اگر قرار بر اجرای اینترنت طبقاتی باشد، همه کاربران کشور باید احراز هویت شوند تا در صورت تایید صلاحیت بتوانند به سطح مشخصی از اینترنت دسترسی داشته باشند.
اما سوالی که در این جا مطرح می شود اینست که تایید صلاحیت تمامی کاربران و تعیین سطح دسترسی آنها چقدر زمان بر است؟ ثانیا زیرساخت ها لازم برای این اقدام تدارک دیده شده است؟
البته در رابطه با این پرسش که دقیقاً چه کسانی می توانند به اینترنت آزاد و پلت فرم های بین المللی دسترسی داشته باشند؛ اخیرا بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مجلس در رابطه با چرایی حضور مسؤلان در پلت فرم های فیلتر شده گفته است که «منِ مسئول اگر در آنجا جواب ندهم، دشمن میدان را کامل در اختیار می گیرد. اگر نروم، میدان را کامل واگذار کرده ام و دشمن هم در آنجا یکه تازی کرده و دروغ می نویسد.»
ایجاد شکاف دیجیتال با اینترنت طبقاتی
به دنبال درخواست سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و تعریف سطوح دسترسی به اینترنت، کارشناسان این حوزه انتقاداتی را به اینترنت طبقاتی مطرح نمودند.
طبق گفته حسینعلی افخمی، پژوهشگر حوزه مطالعات ارتباطات «نابرابری دسترسی به اینترنت و طبقاتی کردن آن عاملی است که به شکاف دیجیتال دامن می زند؛. شکاف دیجیتال بلایی سر جامعه می آورد که در آن جامعه نادار از نظر پیشرفت عقب خواهد ماند. این نگرانی همواره برای سازمان ملل هم وجود داشته است و در نتیجه برای کشورهای ناتوان مالی مانند آفریقا در مرحله ای توسط سازمان ملل لپ تاپ های مجانی تهیه شد.»
نیما مجدی، کارشناس ارتباطات در اینباره اظهار داشت: «مجلس شورای اسلامی بارها در مورد اینترنت ملی و صیانت از حریم خصوصی صحبت کرده است. اما این طرح هیچ وقت به مرحله اجرا نرسیده و علت آن هم تعامل با بازارهای خارج از ایران بوده است.»
به عقیده او اگر قرار بود اینترنت ملی را اجرایی نماییم بهتر بود در طول زمان این اتفاق می افتاد تا مردم آنرا بپذیرند و یا اگر کم و کاستی در اینترنت ملی و شبکه های مجازی داخلی وجود دارد در این مدت رفع رجوع می شد.
سوال های فراوانی در ارتباط با «اینترنت طبقاتی» مطرح گردیده است. با این وجود تابحال هیچ یک از مسؤلان مربوطه پاسخ شفافی به چگونگی اجرای اینترنت طبقاتی نداده اند و فعلاً معلوم نیست برای پیاده سازی این طرح به صورت مشخص چه برنامه هایی از جانب سازمان ها در نظر گرفته شده است.


بیشتر بخوانید: دعای خیر همه کسانی که از اینستاگرام ارتزاق می کردند بدرقه راه وزیر ارتباطات! نماینده مجلس: همه ضعف ها را گردن فضای مجازی نیندازید/ به دست آوردن باردیگر بازارهای داخلی و خارجی، به سادگی امکان پذیر نیست
۲۱۲۲۰

1401/08/03
09:00:42
5.0 / 5
485
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , اینترنت , دادستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز