آیا ایران باید در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس شرکت کند؟

آیا ایران باید در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس شرکت کند؟ سنج نیوز آیا ایران باید در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس شرکت کند؟


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، پس از فوت ملکه انگلیس اظهار نظرهای مختلفی در مورد نوع واکنش ایران نسبت به این مساله در فضای مجازی و افکار عمومی انتشار یافت، چنان که برخی معتقد بودند ایران می بایست در قالب روابط دو کشور نسبت به مرگ ملکه انگلیس واکنش نشان می داد و با دولت و ملت این کشور همدردی می کرد و عده ای نیز معتقد بودند باید ایران باتوجه به نوع عملکرد دولت انگلیس طی این سال ها همچون نقش انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ماه، نقش انگلیس در ایجاد قحطی در ایران در جریان جنگ جهانی اول و دوم که موجب فوت تعداد قابل توجهی از ایرانیان از گرسنگی شد و.... نسبت به این مساله واکنش نشان دهد و بلکه از این فرصت برای تببین اقدامات انگلیس مقابل مردم ایران حداقل در طول تاریخ معاصر استفاده نماید.
با گذشت حدود یک هفته از فوت ملکه انگلیس ایران حتی در پایین ترین سطح نسبت به این مساله واکنشی نشان نداده است و تا حالا هیچ یک از مقامات ایران برای امضا دفتر تسلیت و یادبود ملکه در سفارت انگلیس در تهران حضور پیدا نکرده اند.
از دیگر سو، بعید هم بنظر می رسد که باوجود تعدادی از اخبار انتشار یافته نماینده ای از ایران در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس که دوشنبه هفته آتی برگزار می شود، شرکت نماید.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، بطور معمول نوع واکنش دولت ها به اینگونه مسائل تابع پروتکل و اقدامات متقابل دو دولت می باشد و الان این سوال مطرح می شود که آیا انگلیس در مواردی چون رحلت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی یا درگذشت مقامات ایران چون شهید محمد علی رجایی، رییس جمهور وقت و محمدجواد باهنر، نخست وزیر وقت تسلیت گفته است ؟ یا درباب در گذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی پیام تسلیتی منتشر نموده است؟
چند روز پیش، مجید تفرشی تاریخ نگار در این ارتباط در صفحه توییتر خود نوشت "طبق اسناد بریتانیایی، بعد از قتل رئیس جمهور و نخست وزیر ایران در شهریور ۶۰ و بحث مفصل در لندن درباره ی واکنش به این حادثه نهایتاً تصمیم گرفتند که نخست وزیر بریتانیا به ایران تسلیت نگوید و نگفت."
در ارتباط با حادثه ترور سردار سلیمانی و همراهانش در عراق نیز، دولت وقت انگلیس این اقدام تروریستی دولت آمریکا که نماد بارز تروریسم دولتی بود را محکوم نکرد و فقط طرفین را به خویشتنداری دعوت کرد تا تنش افزایش پیدا نکند.
در رابطه با اینکه چرا ایران به فوت ملکه انگلیس واکنش نشان نداده است و اقداماتی که انگلیس حداقل در تاریخ معاصر مقابل ایران انجام داده است، محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: واقعیت این است دولت انگلیس طی یک قرن گذشته در دوران جنگ جهانی اول و دوم با ایجاد قحطی مصنوعی در نسل کشی و کشتار جمعی میلیونها ایرانی نقش داشته و اسناد این جنایت توسط خود انگلیسی ها نیز انتشار یافته است.
کوشکی اضافه کرد: بر طبق این اسناد بین ۷ تا ۹ میلیون نفر ایرانی در پی این قحطی جان خودرا از دست دادند و این نسل کشی فقط قسمتی از جنایت هایی است که دولت انگلیس مقابل ملت ایران انجام داده است.
وی افزود: اگر انگلیس هیچ اقدام دیگری مقابل ایران انجام نداده بود همین قتل عام میلیونها ایرانی به دست دولت انگلیس در طول این زمان دلیل محکمی است که ما همیشه بغض و کینه انگلیس را در سینه خود حفظ نماییم و آنرا نسل به نسل منتقل نماییم.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: کاری که دولت انگلیس با ملت ایران انجام داد، مغول ها انجام ندادند و آنها طی دو جنگ جهانی اول و دوم یک نسل کشی میلیونی مقابل ملت ایران انجام دادند.
کوشکی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به حجم کمک هایی که دولت انگلیس به صدام در زمان جنگ تحمیلی ارائه کرده است، اشاره کرد: مدتی پیش شبکه دولتی انگلیس، گزارشی دراین زمینه منتشر نمود و بر طبق این گزارش ها، دولت انگلیس با حجم کمک هایی که به صدام ارائه کرده است، دستش به خون ۳۰۰ هزار شهید شهروند ایرانی آلوده است و این هم جنایت دیگری از طرف انگلیسی ها مقابل ملت ایران است.
وی با اعلان اینکه اگر جنایت هایی که انگلیسی ها مقابل ملت ایران انجام داده اند و اهانت هایی که به ملت ایران کرده اند را جمع نماییم ماحصل آن بغض و کینه ای است که نسبت به انگلیسی ها داریم، اضافه کرد: طبیعتا اگر ما بگوییم با دولتی پدرکشتگی داریم آن دولت، انگلیس است و باید با آن با بغض و کینه برخورد کرد.
کوشکی اظهار داشت: به نظرم تعدادی از ایرانی هایی که می گویند باید در مراسم ادای احترام به ملکه شرکت نماییم و در مقابل این دشمن سرخم نماییم، ایرانی نیستند.
وی در آخر بار دیگر اشاره کرد: هیچ انسان اهل تفکر و منطقی نیست که در قبال این حجم از دشمنی و جنایت، خشم و کینه نداشته باشد.



1401/06/25
10:28:24
5.0 / 5
382
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز