چرا عضویت ایران در شانگهای مهم است؟

چرا عضویت ایران در شانگهای مهم است؟ سنج نیوز: به گزارش سنج نیوز، بدون شک الحاق رسمی ایران به سازمان همکاریهای شانگهای، علاوه بر تقویت همکاریهای امنیتی منطقه ای، موجبات توسعه همکاریهای اقتصادی، تجاری و ترویج مبادلات فرهنگی میان مردمان کشورهای عضو سازمان را فراهم خواهد آورد.


ضمن اینکه عضویت ایران در سازمان شانگهای تعامل دو سویه و مطلوبی را برای اعضا به دنبال خواهد داشت که می توانند از امتیازات و ظرفیت های یکدیگر بهره مند شوند.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، جمهوری اسلامی ایران می تواند از فرصت به وجود آمده در شانگهای به منظور دور زدن و عبور از تحریم ها برای رشد و توسعه سیاسی - اقتصادی خود استفاده نماید. ایران در ادامه سیاست منطقه گرایی خود در تلاش است تا روند عضویت کامل خود در دو سازمان مهم همکاری منطقه ای یعنی شانگهای و بریکس را تسریع بخشیده و تحکیم بخشد.
روند عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای از ۲۶ شهریور سال ۱۴۰۰ در جریان نشست سران این سازمان در تاجیکستان آغاز شد، پیش از این ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر بود و پس از آن هم از سال ۲۰۰۸ درخواست عضویت کامل خویش را بیان کرد اما به علت تحریم های سازمان ملل امکان عضویت ایران وجود نداشت تا اینکه در سال ۲۰۱۵ به دنبال توافق هسته ای تحریم های سازمان ملل ضد ایران برداشته شد و موانع عضویت ایران تا حدود زیادی مرتفع شد البته غیر از اختلافات میان ایران و تاجیکستان، تحریم های آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل مانع جدی برای عضویت ایران در شانگهای بودند.
طبق مقررات سازمان شانگهای کشوری که تحت تحریم شورای امنیت سازمان ملل باشد نمی تواند به عضویت این سازمان درآید. هر کشوری که عضو این سازمان می شود باید تمام اسناد قبلی را بررسی نموده و در فاصله زمانی چند ماهه به آنها ملحق شود.

هر کشوری که عضو این سازمان می شود باید تمام اسناد قبلی را بررسی نموده و در فاصله زمانی چند ماهه به آنها ملحق شود. این اسناد قابل تغییر و یا شرط گذاشتن نیستند
این اسناد قابل تغییر و یا شرط گذاشتن نیستند. در حال حاضر هم ۴۹ سند در این سازمان تصویب شده که بخش مهمی از آن در رابطه با همکاریهای نظامی و امنیتی است. برای همین منظور با حدود ۳۰ وزارت خانه، نهاد و یا سازمان این اسناد مورد بررسی قرار گرفته اند، در دولت تصویب شده و باید سپس جهت بررسی و تصویب به مجلس رفته و در نهایت مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد.
همچنین ایران فرصت دارد تا دسامبر به پنج سند ملحق شود. در واقع ایران متعهد می شود از تاریخ دریافت اطلاعیه دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای، حداکثر تا ۱ دسامبر ۲۰۲۲ به منشور، کنوانسیون مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی شانگهای مورخ ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ و پروتکلهای آن ملحق شود.
براساس این گزارش، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان هم در این اجلاس سندی را با عنون سند ترتیبات اجرایی الحاق امضا خواهد کرد، با سندی هم که وزیر خارجه امضا می کند، وضعیت ما در این سازمان تغییری نمی کند بلکه فقط آغاز روند عضویت دائم ایران در این سازمان رسمیت پیدا می کند. البته با این سند ما همچنان عضو دائم نیستیم و این مورد فرآیندی زمان بر و چیزی حدود دو سال دارد. برای مثال در مورد هند و پاکستان دو سال طول کشید تا فرایند رسمی شدن سپری شود.
به نظر می رسد عضویت ایران در شانگهای را باید یک موفقیت و پیروزی دانست که استمرار همکاریهای ایران با اعضای این سازمان می تواند به رشد و توسعه و تحقق اهداف شانگهای کمک قابل توجهی کند.
حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری اخیری خود تصریح کرد: حضور ما در شانگهای و همکاری ما با اعضای این سازمان، ما را به زیرساخت های اقتصادی آسیا مرتبط می کند تا سهم خودمان را از تجارت در منطقه داشته باشیم. حضور ما در منطقه امنیت ساز است، اما به همان اندازه که در تأمین امنیت منطقه سهم داریم در اقتصاد منطقه سهم نداریم. ایران همکاریهای بسیاری با چین داشته است و مصمم هستیم به ارتقای آن و ارتباط با چین و آنرا متاثر از مسایل بین المللی و دیگر مسایل نمی نماییم، بخصوص در حوزه تجاری و اقتصادی این روابط باید توسعه یابد.
کاملا واضح و مبرهن است که ایران از ظرفیت بالایی در حفظ امنیت منطقه ای برخوردار است، در کنار آن پتانسیل بالای ترانزیتی و اقتصادی را هم داراست که می تواند در ارتقاء اهداف سازمان موثر باشد و همان گونه که مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه کشورمان هم تاکید کرده ترانزیت و انرژی در پیمان شانگهای برای ایران اولویت بالایی دارد و دو فاکتور اصلی ترانزیت از شمال به جنوب و انرژی در این سازمان برای ما از اهمیت برخوردار می باشد.
علاوه بر تقویت مسیر کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب و داشتن ظرفیت ها در زمینه تولید و صادرات انرژی مزیت اقتصادی عضویت و همکاری در این سازمان را نشان داده است ضمن اینکه ایران در سالهای اخیر نقش بسزایی در منطقه در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی همچون مبارزه با تروریست های تکفیری در عراق و سوریه داشته و همین مسئله یک ظرفیت قابل توجه برای کشورهای عضو شانگهای شناخته می شود چونکه یکی از اهداف این سازمان، نظارت بر تحولات منطقه ای گسترده تر و در عین حال مبارزه با سه آفت "تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی" است.
عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به این که عضویت در شانگهای خوب است بخصوص اینکه با خیلی از این کشورها که در مجاورت ما قرار دارند دارای فرهنگ نزدیک به هم هستیم، اظهار داشت: یکی از مباحثی که پیمان شانگهای برپایه آن شکل گرفته همکاری میان اعضا است و اتفاقاتی هم که در افغانستان رخ داد و در ارتباط با طالبان اعضای شانگهای هماهنگی هایی را با یکدیگر داشتند.
وی خاطرنشان کرد: اگر در خلال فرایند عضویت دایم یکی از اعضا مخالف شود و یا اختلافاتی بروز کند کشور متقاضی عضویت دائم نمی تواند بعنوان عضو شناخته شود، در صورتیکه با همین فرایند پیش برویم احتملا تا سال آینده ایران به عضویت کامل شانگهای در آید.
به نظر می رسد با آغاز روند عضویت ایران در این سازمان، به جمع کشورهای غیر غربی می پیوندیم که همکاریهای متقابل می تواند امتیازات و نتایج ملموسی برای کشورهای عضو داشته باشد.

عضویت ایران در سازمان شانگهای یکی از مهم ترین رویدادها در عرصه روابط خارجی ایران به حساب می آید این حضور می تواند منجر به استفاده از ظرفیت ها و امکانات جدیدی برای ایران شوددر واقع عضویت ایران در سازمان شانگهای یکی از مهم ترین رویدادها در عرصه روابط خارجی ایران به حساب می آید این حضور می تواند منجر به استفاده از ظرفیت ها و امکانات جدیدی برای ایران شود.
حضور ایران در مجموعه سیاسی امنیتی سازمان همکاری شانگهای و نقش آفرینی ایران در سازوکار اقتصادی بریکس پلاس، هم ایران را شریک در تصمیم سازی های کلان بین المللی در عرصه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی کرده است و هم جایگاه جبهه چندجانبه گرایی را در معادلات بین المللی به صورت معناداری ارتقا داده است.
سازمان همکاری شانگهای در اصل سازمانی برای تأمین امنیت منطقه ای است که بر مقابله با تهدیدات امنیتی غیرسنتی متمرکز می باشد. مبارزه با سه معضل تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی بعنوان مفهومی که اولین بار توسط دولت چین عنوان شد بعنوان یکی از بخشهای کلیدی همکاری در چارچوب سازمان همکاری شانگهای در زمان تأسیس این سازمان عنوان شد.
چانگ هوآ، سفیر چین در تهران هم پیش از این به ایسنا اظهار داشته بود: چین از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاریهای شانگهای حمایت می کند. بر مبنای برنامه ریزی انجام شده، مقرر است در جریان نشست ماه سپتامبر در سمرقند تفاهمنامه الحاق رسمی ایران به سازمان به تصویب اعضا رسیده و بعد از آن ایران مطابق تفاهمنامه و مطالبات آن وظایف و مراحل در ارتباط با شرایط عضویت را تکمیل نموده و بعنوان عضو رسمی در سازمان پذیرفته شود.
وی خاطرنشان کرد: سازمان همکاریهای شانگهای مجموعه ای است که بر اساس همکاری شکل گرفته و طبعا به هر میزان که کشورهای همکار آن بیشتر باشند شرایط بهتری برای کار در آن فراهم خواهد بود، بدون شک به هر میزان که "دایره دوستان" بزرگتر باشد، فضا هم برای چنین تعاملاتی مهیاتر خواهد بود. امروز "خانواده بزرگ شانگهای" به صورت بی وقفه درحال گسترش بوده و این خود نشانی از جذابیت مفهوم همکاری و تعامل در مجموعه سازمان است.
بنابراین هدف کشورهای اصلی عضو این سازمان، ثبات بخشیدن به نظام های سیاسی در منطقه است و با عنایت به پتانسیل هایی که هر کدام از اعضا دارند می توانند تکمیل کننده ساختار سازمان و به شکلی تضمین کننده امنیت منطقه باشند. جمهوری اسلامی ایران هم بعنوان کشوری که حضورش در منطقه امنیت ساز است، می تواند در زمینه های اقتصادی، انرژی و ترانزیت هم در کنار سایر اعضای این سازمان نقش فعال و به سزایی را ایفا کند.



1401/06/23
10:59:13
5.0 / 5
372
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز