چه کسی یک سال به جای رئیسی توئیت زد؟

چه کسی یک سال به جای رئیسی توئیت زد؟ به گزارش سنج نیوز، حدودا تمام توئیت هایی که تا چندی قبل بنام رئیسی  منتشر می شد را اغلب خبرگزاری های رسمی کشور و سایت های حامی رئیسی و سایر رسانه ها، بازنشر دادند و این روند با تکذیب و توضیحی از جانب تیم رسانه ای «پاستور» مواجه نشد و همگی با سکوت بدرقه شدند و براین اساس، از جانب افکارعمومی بعنوان نظر شخص ابراهیم رئیسی ارزیابی می شدند و ملاک عمل تیصمیم سازان و تصمیم گیران دولتی قرار می گرفتند. حالا، این لزوم احساس می شود که تیم رسانه ای و سایر مسؤلان ذیربط دولت سیزدهم در رابطه با تکذیب دیرهنگام خود و ادمین و ادمین هایی که حداقل یک سال به جای رئیس جمهور توئیت می زدند،   توضیح دهند و شفاف سازی کنند.



گروه سیاسی: توئیتر ابراهیم رئیسی دقیقا، پنجم خرداد ۱۴۰۰ یعنی از فردای اعلام ردصلاحیت های گسترده نامزدهای انتخاباتریاست جمهوری سیزدهم، نخستین توئیت خویش را منتشر نمود. البته توئیتر می گوید صفحه ابراهیم رئیسی در اول مارس ۲۰۲۱ یا ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ به توئیتر پیوسته است. توئیت های رئیسی در ابتدا از دو حساب کاربری raisi_com و raisi_org منتشر می شد. از رئیسی برای نخستین بار پس از ثبت نام در انتخابات، در حساب توئیتری raisi_org یک پیام مهم با کلید واژه «بانیان وضع موجود» منتشر گردید.
این حساب کاربری نوشت «بانیان و شرکاءوضع موجود نمی توانند تغییر دهنده وضعیت فعلی باشند». توئیت دیگری که حاکی از جهت گیری سیاست خارجی رئیسی بود با مضمون «تعامل با همه کشورهای جهان بخصوص با همسایگان برنامه سیاست خارجی دولت من خواهد بود.» در همین حساب منتشر گردید. این پیام توئیتری در خبرگزاری ها آنچنان منتشر گردید که نشان می داد رئیسی در بکارگیری شبکه های اجتماعی برای رساندن پیام خود به مردم جدی است. اما این تمام ماجرا نبود.
بعدها حساب کاربری raisi_com رسمیت یافت و رسانه ها و خبرگزارهای رسمی توئیت های رئیسی را از این حساب کاربری پوشش خبری دادند. انتخابات۱۴۰۰ فصل مشترک پیوستن رئیسی به شبکه های اجتماعی بود. رئیسی همان روزها در انتقاد به حسن روحانی نگرانی خویش را از سرعت پایین اینترنت اعلام نموده بود. وی در مناظره های انتخاباتی گفته بود « من از جوانان و بچه ها می پرسم شما درحال بازی و گیم هستید چقدر وسط بازی حالتان گرفته می شود. در ارتباط با مساله فضای مجازی باید بسیار کار شود. خود من در فضای مجازی هستم و دو میلیون فالوور دارم، بسیاری از مسائل از این طریق به من می رسد»

برای نخستین بار حساب توئیتر رئیسی در خبرگزاری ایسنا رونمایی گردید. این خبرگزاری ۱۱ خرداد۱۴۰۰ با تیتر «رییسی به توییتر پیوست»، نوشت: «رییسی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری وارد توییتر شد. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی رسما عضو توییتر شد. آدرس صفحه توییتر این کاندیدا بشرح زیر است: Take a look at سید ابراهیم رئیسی (@raisi_com) https: //twitter.com/raisi_c» و البته این خبر، هرگز، تکذیب نشد.
مثلا وی در نخستین توئیت خود بعد از اعلام صلاحیت ها نامزدهای انتخاباتی که در آن علی لاریجانی، جدی ترین رقیب او با نظر شورای نگهبان رد صلاحیت شد نوشت: «از روز گذشته عصر که از نتایج تعیین صلاحیت ها آگاه شدم، شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند، من تماس هایی گرفتم و درحال انجام رایزنی هایی هستم که صحنه انتخابات، رقابتی تر و مشارکتی تر شود.»



این اظهار نظر در حساب توئیتر رئیسی منتشر گردید و خبرگزاری های رسمی همچون سایت همشهری آنلاین، الف، هم آنرا منتشر نمودند. آن زمان، پایگاه اطلاع رسانی ابراهیم رئیسی به نقل از حساب توئیتری او واکنشش به ردصلاحیت ها را پوشش خبری داد.
خبری که ضمن تایید حساب توئیتر رئیسی، او را در مرکز توجه رسانه ها قرار داد. رئیسی از بستر توئیتر برای مردم عادی فیلتر است برای بیان نظراتش بهره برداری کرده بود و حامیانش امید داشتند در صورت پیروزی وی در انتخابات، گشایش هایی برای رفع فیلترینگ توئیتر صورت گیرد. امیدهایی که با حمایت دولت رئیسی از طرح صیانت فضای مجازی، به یاس تبدیل شد.
توئیتر؛ صحنه مجادله با رقبای انتخاباتی
اظهار نظرهای رئیسی در بزنگاه های سیاسی مهم کشور، فقط به انتخابات ختم نشد. او ۲۲ اردیبهشت۱۴۰۰ در پیامی نوشت «افرادی که آلوده به رانت و فساد باشند جایشان در دولت نیست، حتما باید سامانه جامع رصد فساد و سامانه شفافیت در کشور ایجاد کرد.»
مجادله توئیتری رئیسی با نامزدهای انتخابات۱۴۰۰ هم قابل توجه است. بیشترین مجادله او با همتی رئیس پیشین بانک مرکزی بود. وی در مناظره در اشتباهی که بعدا در توئیتر جبران کرد، با گفتارش ظن توهین به کارمندان را تقویت کرده بود.
حساب توئیتر رئیسی همان زمان در توئیتی نوشت «من با افتخار یک کارمندم» اما عبدالناصر همتی در پاسخ به او نوشته بود «شما هم اگر واقعاً کارمند بودید از این عنوان به منظور تحقیر رقیب استفاده نمی کردید.» این اظهارنظر رئیسی که با انتشار تصویر امضای او همراه بود در رسانه های حامیان رئیسی همچون سایت مشرق بازتاب برجسته ای داشت.




رئیسی در مجادله توئیتری دیگری با همتی که رقیب سرسخت وی در انتخابات بود، نوشت: «کسانی که ۹۰هزار میلیارد تومان پول مردم را به ۱۱ نفر می دهند اگر رئیس جمهور شوند هم تمام ثروت کشور را در اختیار یک عده خاص و محدود قرار خواهند داد»
همتی هم به توئیت رئیسی پاسخ داد و نوشت: «من وارث ۱۱ بدهکار بانکی با ۹۰ هزار میلیارد بدهی بودم. چه کسانی این وام ها را حدود ۱۰ سال پیش داده بودند؟ افتخارم ایستادن در مقابل رانت خوران بود. در دوره من یک موسسه غیر مجاز به وجود نیامد و بدهی برخی بدهکاران بزرگ برگشت داده شد و هیچ ابر بدهکار جدیدی به وجود نیامد.»
پالس های مثبت و منفی توئیتری رئیسی به مذاکرات وین
۱۹اسفندماه در زمانی که امیدها برای امضای توافق وین قوت گرفته بود، حساب کاربری رئیسی در توئیتی مواضع رئیسی را در رابطه با توافق هسته ای اعلام نمود. آن زمان روزنامه های اصولگرا حملات سنگینی را ضد سیاست خارجی دولت سیزدهم تدارک دیده بودند. این توئیت به فروکش کردند انتقادات ضد دولت کمک کرد.
رئیسی در این توئیت نوشته بود «دولت در گام اول، خنثی سازی تحریم ها را با جدیت پیگیری کرد و در گام دوم در مذاکراتی کاملاً عزتمندانه به دنبال رفع تحریم ها است. دولت مردمی مذاکرات را کاملاً برپایه چارچوب تعیین شده از جانب مقام معظم رهبری دنبال می کند و از هیچ یک از خطوط قرمز اعلام شده عقب نشینی نکرده و نخواهد کرد.» این توئیت به اندازه ای مهم بود که در خبرگزاری های داخلی زیادی همچون ایسنا، شفقنا، تابناک، جوان آنلاین، العالم و خبرگزاری میزان بازتاب داشت.



این توئیت مهم که تمام خبرگزاری ها به نقل از حساب توئیتری رئیسی بازتاب دادند، آتش انتقادات به دولت را خاموش کرد و دولت با خیالی آسوده به تعطیلات نوروزی رفت. او پیش از این توئیت، هنگامی که علی باقری به نمایندگی از دولت سیزدهم مذاکرات ناتمام عباس عراقچی را پس از چندماه از سر گرفته بود، با لحنی امیدوارانه نسبت به روند مذاکره با اروپایی ها، در حساب توئیتری خود نوشت «ارائه متن پیشنهادی ایران در مذاکرات به طرف های مذاکره نشان داد ما در مذاکرات جدی هستیم و اگر طرف مقابل هم در لغو تحریم ها مصمم باشد مسیر دستیابی به توافق هموار است.»
پادرمیانی برای کاهش آتش انتقادها به خانم بازیگر
نوشین معراجی بازیگر فیلم «نمور» در آخرین روز جشنواره فیلم فجر، در اظهار نظری انتقاد روحانیون و ائمه جمعه را برانگیخت.



اگرچه این بازیگر بلافاصله عذرخواهی نمود، اما انتقادات به او ادامه یافت. در این میان ابراهیم رئیسی با اظهارنظری توئیتری، از حجم انتقادات به او کاست و مساله را فیصله داد. رئیسی در حساب توئیتری خود نوشته بود «ضمن تشکر از حساسیت و غیرت دینی در قِبال این قضیه؛ معتقدیم خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود»
این توئیت هم در سایت های جهان نیوز، ایسنا و فرارو بازتاب اولیه داشت.
خبر خوب توئیتری افزایش فروش نفت
توئیتر برای رئیسی ابزار خوبی برای انتشار اخبار خوب به مردم بوده است. او دی ماه۱۴۰۰ و در میانه زمستان، خطاب به مردم نوشت «هر چند پیگیری برای رفع تحریم ها دستور کار جدی دولت می باشد، اما در دولت سیزدهم کوشش برای خنثی سازی تحریم ها موکول به مذاکرات نشده است. امروز و در همین شرایط تحریم، فروش نفت ما به قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی نداریم و درآمد حاصل از آن هم درحال بازگشت به کشور است.» این خبر بازتاب های بسیاری در رسانه ها داشت و مرجع تحلیل خیلی از کارشناسان قرار گرفت.

آیا واقعا خود ابراهیم رئیسی، توئیت هایش را می نوشت؟
بررسی ها نشان داده است حساب توئیتر رئیسی ۱۷۲هزار دنبال کننده دارد اما او صرفاً حساب کاربردی آیت الله خامنه ای را دنبال می کند. این حساب کاربری از زمان تاسیس در اسفند۱۳۹۹، تا به امروز ۱۰۹ توئیت منتشر نموده است. توئیت های این حساب کاربری در فاصله ساعات ۱۱ تا ۱۶ عصر منتشر می شده است. بیشترین میزان توئیت ها در ساعت ۱۵ روزها انتشار یافته است.
اما این گمان که رئیسی نویسنده اصلی توئیت ها نیست زمانی تقویت شد که پس از یکسال از حکمرانی دولت سیزدهم، محمدمهدی رحیمی در توئیتر نوشت «رئیس جمهور حساب کاربری در توئیتر ندارند و حساب ها با اسم یا عکس آیت الله رئیسی بی ارتباط با ایشان است»
توئیت تکذیب مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس جمهو
بیشتر بخوانید: از رئیسی تا وزیر ارتباطات، همگی عضو شبکه اجتماعی فیلتر شده هستند رتبه بندی حاشیه سازترین وزرای رئیسی در توئیتر و تلگرام / پرلایک ترین توئیت ها کدام ها بودند؟

1401/06/22
10:17:53
5.0 / 5
412
تگهای خبر: آنلاین , ایران , اینترنت , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز