دردسرهای پیگیری اجرای طرح جلیلی برای رئیسی

دردسرهای پیگیری اجرای طرح جلیلی برای رئیسی به گزارش سنج نیوز، آرمان ملی نوشت: سعید جلیلی بیش از رئیسی درصدد تحقق تفکیک دانشگاه ها بوده و هست. چنانکه در سال ۹۲ که کاندیدای ریاست جمهوری بود به صراحت اعلام نمود: «تفکیک جنسیتی و اسلامی کردن دانشگاه ها جزو برنامه های اصلی و یکی از محورهای اساسی برنامه های من است.» اما رئیسی در برنامه انتخاباتی خود در سال ۱۴۰۰ به صراحت از تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها سخن نگفت.



با بازگشایی دانشگاه ها در سال ۶۱ که به دنبال انقلاب فرهنگی تعطیل شده بودند نسل دانشجویان انقلابی مسلمان در محیطی جدید پا به دانشگاه ها گذاشتند و موج اسلام خواهی و کوشش برای انطباق محیط دانشگاه با موازین اسلامی پرشورتر و پررنگ تر در بین دانشجویان مطرح شده بود.
اعضای انجمن اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران یکی از کلاس های گروه فلسفه این دانشکده را به صورت آزمایشی برای طرح جداسازی دانشجویان دختر و پسر انتخاب می کنند و با تیغه ای چوبی میان کلاس را دیوار می کشند. این رفتار با واکنش تند امام(ره) مواجه می شود و ایشان با تاکید از حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خمینی، فرزند گرانقدرشان می خواهند که شبانه دیوار میان کلاس برداشته شود تا فردا که دانشجویان به دانشگاه می آیند دیوار وجود نداشته باشد. سال ها از آن روزها می گذرد و بارها طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه عنوان شد اما به علت مخالفت های زیاد، امکان عملی شدن پیدا نکرد.

روزهای شلوغ امر به معروف
ستاد امر به معروف و نهی از منکر روزهای شلوغی را پشت سر می گذارد. یک روز بحث جریمه نقدی بدحجابان است و روز دیگر از تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها سخن به میان می آید. به تازگی محمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف عنوان کرده است: « قائل به این هستم که مسائل جنسیتی را به محیط آموزشی کشاندن لطمه های علمی و روحی بوجود می آورد.» هاشمی گلپایگانی در ادامه اضافه کرد: «مگر می شود در کلاس ها دیوار کشید اما چه اشکالی دارد وقتی مثلاً در دانشگاه آزاد دو ساختمان دارد، در دفترچه کنکور سال جاری بنویسد یک دانشگاه فقط برای پسران و یکی فقط برای دختران است. خانواده ها از تفکیک جنسیتی استقبال می کنند؛ خانواده ها محیط امن می خواهند.» نکته قابل تامل اینجاست که مسؤلان وزارت علوم برنامه ای برای این تفکیک ندارند چنانکه وزیر علوم در تیرماه اظهار داشت: امکان دارد دانشگاه ها تصمیم بگیرند با عنایت به ظرفیت دانشگاه در رشته خاصی پذیرش تک جنسیتی داشته باشند اما هم اکنون هیچ تصمیمی اعلام نشده است. در این میان باید توجه داشت که سعید جلیلی بیشتر از رئیسی درصدد تحقق تفکیک دانشگاه ها بوده و هست. چنانکه در سال ۹۲ که کاندیدای ریاست جمهوری بود به صراحت اعلام نمود: «تفکیک جنسیتی و اسلامی کردن دانشگاه ها جزو برنامه های اصلی و یکی از محورهای اساسی برنامه های من است.» اما رئیسی در برنامه انتخاباتی خود در سال ۱۴۰۰ به صراحت از تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها سخن نگفت بلکه چنین عنوان کرد: « اسلامی شدن دانشگاه ها دغدغه اول امام راحل و خیلی از بزرگان انقلاب بود. سندی هم برای اسلامی شدن دانشگاه تهیه شده اما از آنجائیکه ما مشکلی در زمینه اسناد و برنامه نداریم بنابراین تمام این مشکل ها به اجرا بر می گردد.»

بیشتر بخوانید: سخنانی که خوراک رسانه های بیگانه و ضد ایرانی شده / آقای دبیر ستاد امر به معروف، وظیفه شما به هم ریختن جامعه نیست! «اینکه بچه شهید را به بهانه حجاب بزنند برای بچه های غیرتی هیئت ها قابل تحمل نیست / ما کنترل می نماییم، و الا...» واکنش ستاد نهی از منکر به اعلام نرخ های جریمه‌ی بدحجابی / آغاز عفاف و حجاب از دستگاههای دولتی و سلبریتی ها

بررسی دانشگاه های تک جنسیتی خارج مرز
از سوی دیگر باید به اظهارات چند روز پیش گلپایگانی توجه داشت که عنوان کرده بود: «۴ هزار تن از فرزندان مسؤلان خارج از کشور هستند» دبیر ستاد امر به معروف برای پیشگیری از نقض اظهارات خود چنین اظهار داشت: « در دنیا ۲۱ دانشگاه و کالج تفکیک جنسیتی کردند. حتی برخی دانشگاه ها در آمریکا هم تفکیک جنسیتی شده اند» اما اشاره ای به شرایط آن مراکز تحصیلی نکرده است. موافقان دانشگاه تک جنسیتی در خارج ایران اغلب به ناعدالتی هایی اشاره می کنند که دختران در کلاس های مختلط با آنها مواجه اند. مانند گزارش انجمن آمریکایی زنان دانشگاهی با عنوان «مدارس چطور حق دختران را ضایع می کنند.» همینطور محیط های آموزشی تک جنسیتی بعنوان روشی برای جبران عقب افتادگی در دانش آموزان رنگین پوست –عمدتا پسران- کم درآمد در مدارس دولتی شهری پیشنهاد می شود که این مشکلات در ایران وجود ندارد ازاین رو تک جنسیتی کردن دانشگاه های ایران با استناد به دانشگاه های تک جنسیتی جهان دلیل قانع کننده ای نیست.

آقازاده ها در دانشگاه های تفکیکی؟
از سوی دیگر تکلیف ۴ هزار فرزند مسئولی که در خارج کشور تحصیل می کنند، چه می شود؟ آیا آنها به دانشگاه ها و مراکز آموزشی تفکیک شده می روند؟ اگر هدف آنها علم آموزی است که حضور در مراکز مختلط کمکی به تحقق اهدافشان نمی کند و با بازگشت به کشور می توانند به علم آموزی بپردازند. آزاده حدادعادل فارغ التحصیل دکترای نانو تکنولوژی از ژاپن است و آنطور که خود گفت چند سالی را در کشور چشم بادامی ها زندگی کرده است. دختر حداد عادل در رابطه با ازدواجش با یکی از کارمندان شرکت مایکروسافت هم عنوان نمود که «در زمانی که در خارج از کشور بوده با وی آشنا و به خاطر علاقه ای که همسر وی به ایران و فرهنگ آن و امت اسلامی داشته حاضر شد تا رنج مهاجرت به غربت را به جان بخرد و در واقع با همسر خود به ایران بیاید و در ایران زندگی کند.»




۲۱۲۲۰


منبع:

1401/06/10
23:47:35
5.0 / 5
418
تگهای خبر: آمریكا , آموزش , ایران , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز