سفیر آذربایجان در ایران خبر داد

مشاركت ایران و آذربایجان برای حذف دلار

مشاركت ایران و آذربایجان برای حذف دلار به گزارش سنج نیوز سفیر آذربایجان در ایران با اشاره به اینكه حداقل ۱۰ شركت مشترك و مهم بین ایران و آذریایجان وجود دارد، از مذاكرات روسای بانك مركزی دو كشور برای حذف دلار اطلاع داد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، بنیاد حسین اف در برنامه سفیران كه از شبكه پنج سیما پخش می گردد مرتبط با جمهوری آذربایجان اظهار داشت: جمهوری آذربایجان كشوری است كه همسایه جمهوری اسلامی ایران است از نظر ما با جمهوری اسلامی ایران تاریخ، فرهنگ و مشتركات زیادی دارد، شخصیت های مشتركی داریم و در كنار هم روابط دو كشور در حال توسعه است.
وی ادامه داد: در چهار سال قبل روسای جمهور هر دو كشور ۹ بار با هم ملاقات داشتند كه ۵ بار آن در پایتخت های دو كشور بود و بزودی دهمین ملاقات انجام خواهد گرفت. همه این ها نشانگر اراده سیاسی است كه برای توسعه همكاری دو كشور وجود دارد.سال گذشته روابط تجاری ایران و آذربایجان ۷۰ درصد افزایش پیدا كرده است، آذربایجان با تمام همسایگان و با تمام جهان ارتباطات خوبی دارد و در همه زمینه ها همكاری می كند.

بنیاد حسین اف در پاسخ به این سئوال كه ۱۵ ماه است كه سفیر جمهوری آذربایجان در ایران شده اید، این زندگی و این مدتی كه در تهران بودید نگاه شما را تغییر نداد؟ تصریح كرد: بله با ۱۵ سال پیش تغییر و تحولاتی در شهر و در زندگی مردم دیده ام، البته هم من و هم خانواده ام هیچ وقت احساس غریبی در تهران نداشتیم. مثل اینكه از ماموریت خارجی برگشتیم چون هم چهره ها و هم فرهنگ و آداب و رسوم اینجا همه برای ما آشنا است و احساس غریبی نداریم.
وی در مورد نقاط مشترك فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اظهار داشت: نقاط مشترك خیلی زیاد است یعنی اگر اینها را لیست نماییم خیلی لیست طولانی خواهیم داشت و من نقاط متفاوت را نمی بینم.مشتركات خیلی زیاد است مثلا موسیقی یا نواهای مختلف و ادبیات مشترك داریم. تاریخ وشخصیت های مشترك داریم مثل نظامی گنجوی. همه این ها هم افتخار برای مردم ایران هم برای مردم آذربایجان هستند به این خاطر اشتراكات را بیش از اندازه می بینم.

سفیر آذربایجان همینطور در مورد تعاملات بین دو كشور عنوان كرد: در ۴ سال قبل روسای جمهور هر دو كشور ۹ بار با هم ملاقات داشتند از پس از استقلال آذربایجان بین ایران و آذربایجان ۱۳۰ سند امضا شده و از این ۱۳۰ سند ۴۰ عدد مربوط به بخش اقتصادی می باشد. در زمینه اقتصادی آذربایجان و ایران همكاری های خوبی انجام می دهند.
وی ادامه داد: امسال در اوایل ماه جولای در شهر تهران و اصفهان هفته فرهنگی آذربایجان برگزار گردید و ای كاش شما آن صحنه را می دیدید در تالار وحدت اركسترملی آذربایجان آهنگ ای ایران را اجرا كرد و حدودا در سالن ۸۰۰ نفر بودند همه آنها بلند شدند و آهنگ را خواندند. این صحنه خیلی دیدنی بود.
این دیپلمات آذربایجانی اضافه كرد: در ۱۵ ماهی كه اینجا هستم از ایران و از آذربایجان در سطح وزرا حدودا ۲۲ وزیر رفت و آمد داشته اند و همه این ها نشانگر تعامل، دید مثبت به آینده و خواست توسعه روابط همه جانبه دو كشور است.
وی در پاسخ به این سئوال كه فكر می كنید چه كارهایی باید صورت گیرد تا این سطح تعاملات گسترده تر وبیشتر شود؟گفت: در این زمینه هم سفارت جمهوری اسلامی در باكو هم سفارت ما در تهران خیلی فعال هست تلاش می نماییم كه پتانسیل و امكانات كشورهایمان را بیشتر با مردم كشورها آشنا نماییم و بخش خصوصی را تشویق نماییم.در شرایط فعلی كه اقتصاد مهم است بخش خصوصی را تشویق می نماییم برای این ارتباطات كه محكمتر باشد.
حسین اف ادامه داد: در سال های اخیردو پروژه مهمی كه بین دو كشور بوجود آمده یكی در نزدیكی باكو با همكاری با شركت ایران خودرو شركت آذر ماش یك كارخانه مشترك دارند و پس از آن هم شركت دارو پخش با بخش خصوصی آذربایجان كارخانه داروسازی را می زنند. من فكر می كنم نزدیك عید نوروز خودروسازی افتتاح می گردد یك ماه پس از آن هم امكان دارد كه افتتاح كارخانه داروسازی به انجام برسد.
وی اضافه كرد: حتی به تازگی برای من هم خیلی جالب بود كه بخش خصوصی آذربایجان در استان سمنان سرمایه گزاری نموده است و همه این ها خیلی جذاب وجالب برای سرمایه گذاری بیشتر است وسرمایه گذاران هم اگر زمینه آماده باشد آنها خودشان كار خودشان را خیلی خوب بلد هستند و همكاری هایی را شروع خواهند كرد.
وی خاطرنشان كرد: در شهری در بندر قزاقستان دولت آذربایجان یك مركز لجستیك ساخته است كه از امكانات خیلی زیادی برخوردار می باشد و انبارهای خشك و زیر صفر است و كشتی می تواند آنجا پهلو بگیرد یا راه آهن دارد. شرایط منطقه آزادی دارد.ما تشویق می نماییم استان های همجوار دریای خزر از آن مركز لجستیك استفاده كنند.
سفیر آذربایجان تصریح كرد: من در طول ۱۵ ماهی كه در تهران بعنوان سفیر فعالیت می كنم با اتاق بازرگانی استان های گلستان، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، همدان، تهران و ایلام ملاقات هایی داشته ام ودر همه ملاقات ها برای بررسی موضوعات توسعه تجارت بوده است.
وی ادامه داد: همانطور كه اطلاع دارید اتباع آذربایجان در بازار میوه و تره بار روسیه و آسیای مركزی خیلی فعال می باشند، در آنجا هم تشویق می كنم از امكانات و محصولات برادران ایرانی استفاده كنند. یعنی الان در زمینه اقتصاد و تجارت نه تنها روبط دو جانبه بلكه همكاری در بازارهای ثالث هم شروع شده است.

بنیاد حسین اف در پاسخ به این سئوال كه نگاه شما در مورد پیشرفت های ایران در زمینه اقتصاد و در زمینه دانش و علوم چگونه است؟ از دیدگاه شما این پیشرفت ها به چه صورتی است؟ اظهار داشت: پیشرفت های ایران در زمینه دانش، اقتصاد و فناوری را زمانی كه انسان اینجا زندگی می كند لمس می كند ولی متاسفانه در خارج از ایران زیاد آشنایی ندارند. من در این مورد ایران را یك كشوری می دانم كه در كالاهای مهم به خودكفایی رسیده و حتی می تواند بازارهای منطقه را هم تامین كند.
وی ادامه داد: در زمینه دانش، علم و فناوری من از نزدیك با فعالیت پارك علم و فناوری پردیس آشنا شده ام و در مورد فعالیت هایی كه در هر استان هم یك پارك علم و فناوری هست من آگاه نبودم به تازگی آگاه شدم جلسه ای گذاشتیم با رهبران پارك علم و فناوری استان گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، استان آذربایجان غربی و دعوت كردیم تشویق كردیم كه آنها با مراكز علم و صنعت آذربایجان و دانشگاه های آذربایجان ارتباطاتی داشته باشند.
سفیر آذربایجان تصریح كرد: درمورد علوم دانش بنیان یا سلولهای بنیادی كه ایران پیشرفت های خیلی خوبی داشته به تازگی یك مقاله ای می خواندم كه در مورد تولید علم یا مقالات علمی ایران اكنون رتبه اول جهانی را دارد و این خیلی برای جهان اسلام افتخار هست و ما در این زمینه تشویق می نماییم كه با آكادمی علوم آذربایجان و با دانشگاه دولتی باكو و یا مناطق صنعتی آذربایجان ارتباطی داشته باشند. مثلا در مورد IT این را در زندگی روزمره در تهران احساس می كنم كه چه قدر پیشرفت كرده و من فكر می كنم كه در این زمینه ما بین كشورهایمان ارتباطات را باید تقویت نماییم چراكه IT یك محصول و یا یك علمی است كه هم برای امروزهم برای فردا است.

حسین اف با اشاره به فزایش ۷۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و آذربایجان تصریح كرد: در سال ۲۰۱۶ روابط البته مبادله تجاری ایران و آذربایجان ۷۰ درصد افزایش پیدا كرده است. این هم در آن زمانی است كه به خاطر شرایط اقتصادی جهان مبادله تجاری آذربایجان با همسایه های دیگر یك افتی داشته ولی با آذربایجان افزایش پیدا كرده است و امسال در ۸ ماه سال میلادی امسال با آن ۷۰ درصد ما مبادله تجاری سال قبل را پر كرده ایم.
وی اظهار داشت: می دانید كه آذربایجان برنامه های ساخت و ساز دارد و از ایران سنگهای تزیینی، سرامیك، كاشی وارد می گردد. از آذربایجان به ایران محصولاتی برای فولاد و یا مواد خام محصولات برای صنایع فولاد و یا محصولات برای دام و طیور وارد می گردد و در روابط ایران و آذربایجان این همكاری دو جانبه هست.
ایران یك كشوری است كه از نظر جغرافیایی امكان ترانزیت بیشتری دارد و ما در این زمینه هم امكاناتی فراهم كردیم و نتایجی آماری كه به دست ما می آید همه نشانگر توسعه روابط تجاری و اقتصادی می باشد.

سفیر آذربایجان در پاسخ به اینكه به جهت اینكه این بحث های اقتصادی را توسعه بدهیم گفتید در جمهوری آذربایجان بحث های ساخت و ساز خیلی پیشرفت می كند و به محصولات صنعت ساختمان مثل كاشی، سیمان و مواردی كه به صنعت ساختمان مربوط می گردد ازجمهوری اسلامی ایران نیاز است برای توسعه این كارها فكر می كنید باید در بحث های گمركی و قانونی چه اتفاقاتی رقم بخورد تا این مراودات راحت تر برای تجار و بازرگانان دو كشور صورت بگیرد؟ عنوان كرد: كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و آذربایجان یكی از فعال ترین كمیسیون ها است در زمانی كه از سوی ایران رئیس كمیسیون مشترك آقای واعظی بود كارهای مهمی انجام شد اكنون به خاطر تغییر سمت وی آقای كرباسچیان برای ریاست كمیسیون مشترك ایران و آذربایجان انتخاب شدند و بزودی جلسه سیزدهم كمیسیون مشترك در تهران برگزار می شود.
وی تصریح كرد: در این چهار سال قبل اگر در گذشته ما مبادله می كردیم ۵ هزار تا اجازه برای كامیون ها الان تعداد آن اجازه ها به ۱۵ هزار تا افزایش پیدا كرده است. قبلا ۱۶۰ دلار از كامیون ها عوارض می گرفتند الان عوارض را پایین آورده ایم و صد دلار شده و به جز آن آذربایجان برای امكانات ترانزیت و ترانسفورت خودروها خیلی برنامه های وسیعی انجام می دهد.
سفیر آذربایجان تصریح كرد: بنا به دستور آقای الهام علی اف از ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی هر كامیونی كه به نخستین ایستگاهی كه نزدیك به مرز هست كالایی ببرد یا كالا برگردد از تمام عوارض سه سال معاف شده است و همه این ها برای رونق تجارت بیشتر افزایش پیدا كرده است.ما اكنون در زمینه مبادله اقلام كالاهایی كه در ایران تولید می گردد و آذربایجان آن را وارد می نماید یا كالاهایی كه در آذربایجان تولید می گردد و ایران آن را وارد می نماید در كمیسیون مشترك مسائل در حال مذاكره هستیم. در تركیب كمیسیون مشترك ۹ گروه كاری تاسیس شده است گروه های كاری در زمینه كشاورزی، بانك، آبیاری و هم چنین مسائل مهمی كه در روابط دو كشور موجود است در چارچوب گروه كاری و كمیسیون مشترك بسیار مورد مذاكره قرار می گیرند.
وی تصریح كرد: من بعنوان سفیر آگاه شده ام ولی متاسفانه در پیشرفت ایران در این زمینه فكر می كنم در خارج از ایران زیاد شناخته نشده است كه باید تشویق شود. در آن پارك های علم و فناوری كه من رفته ام و كالاهای دانش بنیان و پیشرفت ایران در زمینه it را دیده ام، فكر می كنم یكی از افتخارات جهان اسلام است.
حسین اف مرتبط با اینكه تاجر ایرانی به جهت اینكه بخواهند محصولات خویش را به آذربایجان صادر كند چه اقداماتی را باید انجام بدهند؟ توضیح داد: آن تاجرانی كه در استان همجوار زندگی می كنند راه را از ما بهتر بلد هستند و می دانند كه مثلا در این فصل در آذربایجان این محصول نیاز است به آذربایجان ببرند یا در این فصل از آذربایجان این محصول را بیاورند. از استان های دور آن هم ما تلاش می نماییم امكانات خودمان را با استفاده از فضای مجازی كه سفارتمان دارد به اطلاع آنها برسانیم. مثلا قانون حفظ سرمایه خارجی را به زبان فارسی ترجمه كرده ایم و روزانه به ایمیل سفارت رجوع می گردد.هیچ نامه ای را بدون دقت كنار نمی گذاریم و تلاش می نماییم به همه جواب بدهیم و دعوت می نماییم به سفارت كه با آنها در ارتباط باشیم.

وی در پاسخ به اینكه برای افزایش ضریب اطمینان و امنیت معاملات تجار ایرانی در آذربایجان چه تدابیری اندیشیده اید؟ اظهار داشت: در آذربایجان نخستین قانونی كه قبول شده حفظ سرمایه خارجی و برگشت سرمایه خارجی است. اگر سرمایه خارجی می خواهیم یا تجارت نخستین اولویتش امنیت و ثبات است.باید هر سرمایه دار از سرمایه گذاریش اطمینان داشته باشد و با خیال راحت این كار را انجام بدهد. خدا را شكر در آذربایجان از سال ۱۹۹۴ آتش بس انجام شده و هر كس با خیال راحت می تواند تجارت داشته باشد.
سفیر آذربایجان اضافه كرد: در ۲۵ سال قبل در اقتصاد آذربایجان بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است كه از این میزان ۲۰۰ میلیارد دلارش سرمایه خارجی است و در این زمینه سرمایه ایرانی هم هست.در آذربایجان حدودا ۵۰۰ شركت ایرانی هم اكنون فعال می باشند كه در زمینه های مختلف، بازرگانی، تولید، صادرات فعالیت می نمایند و اگر امنیت و رضایت نداشتند نمی توانستند در بازار آذربایجان فعال باشند.

حسین اف در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینكه فعلا در بخش عمده ای از مبادلات واحد پولی كه باهاش مبادلات بازرگانی اتفاق می افتد دلار است به نظرتان می گردد دلار را از مبادلات اقتصادی بین دو كشور حذف كرد؟ عنوان كرد: چنانچه اشاره كردم ۱۵ ماه است در تهران هستم در این ۱۵ ماه رئیس بانك مركزی آذربایجان به ایران سفر كرد و بعد رئیس بانك مركزی ایران به آذربایجان سفر كرد و در سطح كارشناسی هم حدودا ۶ تا سفرهای متقابل داشتند و در این زمینه مذاكراتی داشته اند.

این دیپلمات آذربایجان در پاسخ به اینكه در گذشته در حوزه انرژی همكاری های متعددی انجام شده همچون ساخت سد خدا آفرین كه این ها به توسعه روابط انرژیك بین دو كشور كمك كرده آیا برنامه های دیگری برای توسعه این روابط وجود دارد؟ تصریح كرد: بله شما چنانچه اشاره كردید مبحث خدا آفرین چندین سال بود كه در حال مذاكره بود این قرارداد بین دو كشور به امضا رسید و در مجلس هر دو كشور تصویب شود و در حال اجرا می باشد. در این زمینه كارگروه كاری تشكیل شد و بزودی جلسه اول برگزار می شود.

حسین اف با اشاره به اینكه حداقل ۱۰ شركت مشترك و مهم بین ایران و آذریایجان وجود دارد اظهار داشت: تا جایی كه من اطلاع دارم و ۱۰ شركت مشترك را در ذهنم هست كه خیلی فعال می باشند و محصولات مشترك دارند و این محصولات نه فقط در بازار ایران و یا آذربایجان صادر می گردد بلكه به بازارهای دیگر هم می رود.

وی در پاسخ به این سئوال كه ما مرز مشترك بسیار خوبی بین دو كشور داریم كه می تواند به افزایش سطح تعاملات بین دو كشور كمك نماید. مشكلی كه برای بازرگانان ایران وجود دارد این است كه محصولی كه در ایران ارائه می گردد با تعرفه گمركی كه در جمهوری آذربایجان دریافت می گردد سبب می گردد تفاوت قیمت زیادی در ایران و آذربایجان وجود داشته باشد. برای این مورد شما چه تمهیداتی را در نظر گرفته اید؟ اضافه كرد: یك سری موضوعاتی است كه گاها در ایران سوتفاهم تولید می گردد. در آذربایجان تعرفه گمرك یا مالیات واحد است. آذربایجان عضو سازمان كشورهای مشترك المنافع هست یعنی در آذربایجان تعرفه ها شروع می كند از صفر تا ۳۶ درصد ولی با كشورهای مشترك المنافع تا ۱۸ درصد می رسد.


 

1396/11/27
16:16:15
5.0 / 5
4889
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , دریا , روابط
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز