یك كارشناس مسائل شبه قاره تشریح كرد

علل وقوع ناآرامی های اخیر در سریلانکا

علل وقوع ناآرامی های اخیر در سریلانکا به گزارش سنج نیوز یک کارشناس مسائل شبه قاره اظهار نمود: آنچه که سبب وقوع ناآرامی در سریلانکا و استعفای رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور شد بحران توزیع متاثر از بحران مشروعیت در این کشور بود.


نوذر شفیعی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در پس بحران توزیع در سریلانکا شکاف بین فقیر و غنی به شدت افزوده شده بود بگونه ای که به نحوی طبقه متوسط اقتصادی از طبقه بندی اقتصادی سریلانکا حذف شده بود و دیگر طبقه متوسط معنا نداشت، اضافه کرد: در همین چارچوب مردم سریلانکا نماد طبقه ثروت را خود نخست وزیر این کشور می دانستند و علت آن هم این بود که نخست وزیر در تخصیص منابع برای خود و همینطور تخصیص منابع برای منطقه ای که در آن زندگی می کرد نسبت به سایر مناطق نگاه تبعیض آمیزی داشت.
وی با اشاره به اینکه دولت سریلانکا همچون نخست وزیر این کشور با توزیع نابرابر ثروت عملا جامعه را به حد انفجار رسانده بودند، اضافه کرد: از دیگر سو مقامات دولتی در سریلانکا به این متهم بودند که از کشورهای خارجی منابعی را به نام سریلانکا دریافت کرده اند ولی این منابع را برای خود تخصیص داده اند.
شفیعی با اشاره به اینکه در واقع مقامات دولت سریلانکا مردم این کشور را بدهکار کرده بودند، بدون این که پولی که دریافت کرده بودند در جهت خدمت به مردم سریلانکا قرار بگیرد، اضافه کرد: نخست وزیر سریلانکا پیش از این هم بخاطر این نوع سیاست ها از دولت برکنار شده بود ولی بار دیگر قدرت را به دست گرفته بود و در صحنه قدرت حضور پیدا کرده بود.
او در آخر اظهار داشت: دولت سریلانکا با عملکرد خود مردم این کشور را خشمگین کرده بود و این خشم اجتماعی سبب افزایش اعتراضات خیابانی در این کشور و در نهایت منجر به استعفای نخست وزیر و رئیس جمهور شد.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، به دنبال بزرگترین اعتراضات ضد دولتی در سریلانکا و پس از آنکه رهبران احزاب این کشور از نخست وزیر و رئیس جمهور درخواست نمودند از پست هایشان استعفا دهند، نخست وزیر سریلانکا با استعفا از منصبش موافقت نمود.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم با عنایت به تحولات داخلی سریلانکا، ضمن تاکید بر لزوم احترام به حقوق اساسی مردم این کشور، ابراز امیدواری کرد که امور این کشور هرچه زودتر در راه و روند قانونی قرار گیرد.




منبع:

1401/04/21
10:14:39
5.0 / 5
410
تگهای خبر: اقتصاد , ایران , دریا , رئیس جمهور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز